به گزارش پارس به نقل از فارس ، «عادل الجبیر» در نخستین سفر رسمی خود به مصر پس از عهده‌دار شدن منصب وزیر خارجه عربستان و در جریان کنفرانس مطبوعاتی با «سامح شکری» همتای مصری خود قصد داشت تأکید کند که «ریاض» و «قاهره» در مسئله سوریه و یمن اختلافی با یکدیگر ندارند و دیدگاه‌های دو طرف در این موضوع یکی است. این در حالی بود که شکری دیدگاه مختلفی به ویژه در پرونده سوریه داشت.

روزنامه «رأی الیوم» با اشاره به این کنفرانس گزارش داد، سفر وزیر خارجه عربستان به قاهره پس از مدتی از «سردی» روابط میان دو کشور صورت گرفت؛ زیرا رسانه‌های مصر هجمه‌ای به حملات ریاض به یمن تحت عنوان «توفان قاطعیت» ترتیب دادند و اصحاب رسانه قاهره از این حملات تحت عنوان «تجاوز» یاد کردند؛ مسئله‌ای که بسیاری از روزنامه‌نگاران عربستانی را به تحریک واداشت.

به گزارش این روزنامه، اختلاف میان قاهره و ریاض آغاز شد و به خاطر پیوستن عربستان به ائتلاف ضد مصریِ ترکیه و قطر این مسئله شدت گرفت؛ ائتلافی که از جنبش «اخوان المسلمین» و گروه‌های تروریستی مانند «جیش الفتح»، «جبهه النصره» و «احرار الشام» حمایت می‌کند. در واقع حمایت عربستان از گروه‌های تروریستی تا حدودی و به صورت موقتی موازنه قدرت را در شمال غرب سوریه تغییر داده است.

بنا بر این گزارش، دیدگاه‌های عربستان و مصر نسبت به پرونده سوریه دچار اختلافات بسیاری است که در حمایت دو کشور از گروه‌های سوری معارض درگیر متجلی می‌‌شود. از یک سو ریاض در نیمه‌های این ماه میزبان کنفرانس معارضان خواهد بود که در آن شاخه‌های موسوم به اسلامگرای «غیرجهادی» شرکت خواهند کرد تا ائتلاف تازه‌ای را شکل دهند؛ این مسئله بدان معناست که اخوان‌المسلمین در آن حضور قدرتمندی خواهد داشت. از سوی دیگر قرار است مصر چند روز دیگر میزبان کنفرانسی باشد که گروه‌های «ملی‌گرا»ی لیبرال و چپ در آن حضور خواهند داشت و خبری از مشارکت گروه‌های موسوم به اسلام‌گرا نخواهد بود؛ چه میانه‌رو باشند یا تندرو.

رأی الیوم ادامه داد: شکری در کنفرانس مطبوعاتی بر«اهمیت حمایت از نیروهای ملی معارض سوریه تأکید کرد تا بتوان برای برون رفت سوریه از بحران و مقاومت در برابر پدیده تروریسم و عناصر تروریستی اقدامات سیاسی را در سوریه انجام داد». این در حالی بود که وی مطلقا به سرنگونی دولت سوریه هیچ اشاره‌ای نکرد.

به گزارش این روزنامه، نکته قابل توجه در کنفرانس مزبور این بود که شکری درباره پرونده یمن با همتای سعودی خود هیچ اظهار مخالفتی نکرد. وی همچنین به صورت کلی تأکید کرد «ما در مذاکرات امروز به آنچه مربوط به امنیت ملی [کشورهای] عربی و تحقق امنیت و ثبات در کشورها و ملل عربی بود، پرداختیم. همچنین امنیت ملی مصر به امنیت عربستان ارتباط دارد».

بنا بر این گزارش، وزرای خارجه مصر و عربستان نشست محرمانه‌ای برگزار کردند. یقینا الجبیر درباره سوریه حامل پیامی از سوی پادشاه عربستان به مقامات مصر بود. منابع عربستانی تأکید کردند که ائتلاف عربستان و ترکیه به اندازه‌ای قدرت ندارد که روزنامه‌ها از آن سخن می‌گویند، واین ائتلاف یک ائتلاف «موقت» است و عربستان همچنان از نقش مصر در بحران‌های منطقه تجلیل می‌کند.

رأی الیوم درباره ائتلاف قطر و ترکیه نیز می‌نویسد، مقامات مصر در قبال ائتلاف ترکیه و قطر حساسیت خاصی دارند؛ زیرا این ائتلاف به معنای حمایت از اخوان المسلمین است و تا زمانی که ریاض به این ائتلاف بپیوندد بعید است همگرایی واقعی میان مصر و عربستان رخ دهد؛ زیرا «عبد الفتاح السیسی» مبارزه با اسلام سیاسی را در اولویت‌های خود قرار داده است و جنبش اخوان را یک جنبش «تروریستی» می‌داند.

این روزنامه در پایان تأکید کرد، شکست عملیات توفان قاطعیت و عدم موفقیت آن در تحقق اهدافی که برای آن شکل گرفت، عربستان را سوق داده است که در سیاست‌ها و ائتلاف‌های خود بازنگری کند؛ به ویژه اینکه حوثی‌ها این جنگ را به خاک عربستان کشاندند و «هسته‌های خاموش» گروهک تروریستی داعش انفجاراتی را در مساجدشیعیان در «دمام» و «قطیف» ترتیب داند؛ مسئه‌ای که ترس را در میان ملت و حکام عربستان پدید آورده است. پس از گذشت مدتی از سردی روابط میان قاهره و ریاض، شاید بازگشت عربستان به سوی مصر یکی از شاخصه‌هایی باشد که از این بازبینی حکایت داشته باشد.