به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت نیوزویک در گزارشی نوشت: واکنش های مختلفی از جانب ریاض در قبال روسیه دیده شده است. نخست، وزرای نفت روسیه و عربستان سعودی 16 فوریه (27 بهمن) با همتایان قطری و ونزوئلایی خود در دوحه، پایتخت قطر دیدار کردند. آنها توافق کردند میزان تولید نفت در سطح ماه ژانویه باقی بماند. این توافق نشان می دهد عربستان سعودی برای نخستین بار پس از 18 ماه مدیریت عرضه نفت را در دست گرفته است و در نتیجه با یک تولید کننده غیر اوپک (روسیه) هماهنگی های لازم نفتی را انجام می دهد. اما از آنجایی که کاهش عرضه نفت قرار است در سطح ماه ژانویه باقی بماند، تاثیر زیادی در بهای نفت نخواهد داشت و بازار جهانی را مختل نخواهد کرد.

به نوشته نیوزویک، با وجود توافق روسیه و عربستان سعودی در حوزه نفت، این دو کشور در خصوص بحران سوریه کاملا در دو جبهه متفاوت قرار دارند. روسیه با وجود ادامه حملات هوایی اش، در تلاش است به یک راه حل سیاسی و آتش بس در سوریه دست یابد. این درحالیست که سیاست عربستان سعودی، دخالت نظامی در سوریه است. "عادل جبیر،" وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص احتمال اعزام نیروهای زمینی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش صحبتهایی به میان آورده است. وی حتی موشک های زمین به هوا در اختیار مخالفان سوری قرار داد. سلاحی که می تواند هواپیماهای روسیه را هدف قرار دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود توانمندی عظیم عربستان سعودی در بازار بین المللی تسلیحات، مشخص نیست آیا کشوری به عرضه این سلاح ها به رژیم آل سعود برای استفاده در سوریه تمایل داشته باشد. سال گذشته پس از آنکه روسیه حملات هوایی خود را در سوریه برای مقابله با عناصر گروه تروریستی داعش آغاز کرد، بسیاری از مقامات سعودی خشم خود را از این مسئله نشان دادند. اما این رویکرد علاوه بر روسیه در قبال آمریکا نیز وجود داشت.  برخی باراک اوباما را به زندگی مردم سوریه بی تفاوت خطاب کردند. برخی دیگر معتقد بودند وی برای پیشبرد توافق هسته ای، تسلیم اتحاد روسیه و ایران شده است.

در روزهای اخیر نیز برخی دیپلماتهای سعودی ایده بهبود روابط با روسیه را مطرح کرده اند.  این دو کشور پیشتر روابطی تاریخی داشتند. در سال 2007، ولادیمیر پوتین نخستین رهبر روسی بود که به عربستان سعودی سفر کرد. این درحالیست که عربستان بارها سعی داشته با روسیه درخصوص بحران سوریه تعامل و گفتگو کند. گفته می شود رژیم آل سعود بدون حمایت آمریکا نمی تواند سیاست روسیه را در قبال سوریه تغییر دهد.

به نوشته این وبسایت، عربستان سعودی در خصوص بحران سوریه، منافع مشترک بیشتری با روسیه در مقایسه با ایران دارد. ارجعیت روسیه حفظ اتحاد استراتژیک با دولت سوریه است؛ اما هدف ایران در بحران سوریه حفظ اتحاد خود با نیروهای حزب الله است. در نتیجه، عربستان سعودی در تلاش است منافع مشترک خود را با روسیه در خصوص بحران سوریه و زمینه های اقتصادی کشف کند.