به گزارش پارس به نقل از یک منبع آگاه سعودی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: قبل از به نمایش گذاشتن موشک‌های بالستیک حامل کلاهک‌های هسته‌ای در عربستان، اختلاف نظر بین نهادهای مختلف این کشور به خصوص شخصیت‌های سیاسی و نظامی پیرامون این موضوع وجود داشت که آیا ضرورتاً باید پرده از این توانایی موشکی برداشته شود و یا اینکه همچنان پنهان بماند.


چراغ سبز اوباما به عربستان برای تسلیحاتی شدن
وی در ادامه افزود: آمریکا نیز در این ماجرا دخیل بود و اوباما در جریان سفر اخیر خود به ریاض در جریان این تصمیم عربستان قرار گرفته بود و برای اینکه به روسیه و ایران زهر چشمی نشان دهد به آشکار ساختن این موضوع چراغ سبز نشان داد و در نتیجه علیرغم مخالفت برخی از مقامات سعودی از جمله «سعود الفیصل» که معتقد بودند با این تصمیم کشور در معرض خطر و تهدید قرار می‌گیرد، این موشک‌ها به نمایش گذاشته شد.

وی همچنین اظهار داشت: توافقنامه خرید تعدادی کلاهک هسته‌ای در جریان سفر چند ماه پیش ولیعهد عربستان به اسلام آباد امضاء شد و در جریان انتقال این کلاهک‌های اتمی، رئیس ارتش پاکستان شخصاً بر انتقال این کلاهک‌ها نظارت و همراهی کرد و در جریان نمایش آن نیز در جایگاه ویژه رزمایش حضور داشت.

وی گفت پس از آنکه سرویس موساد و سیا از این معامله پاکستان و عربستان اطلاع پیدا کردند عربستان و پاکستان را تحت فشار قرار دادند که از چنین معامله‌ای صرف نظر کنند اما عربستان به اسرائیل و آمریکا تضمین داد که هرگز از این سلاح‌ها علیه اسرائیل و یا دیگر کشورهای متحد آمریکا استفاده نخواهد کرد. وی همچنین گفت: مقرر شد تیمی از مستشاران نظامی آمریکا بر این سلاح‌ها نظارت دائم داشته باشند.

این منبع آگاه همچنین فاش ساخت در یکی از جلسات که در حضور پادشاه، ولیعهد، وزیر امور خارجه و سران ارتش عربستان تشکیل شده بود، «امیر مقرن» پیشنهاد داد در پاسخ به تهدیدهای اخیر روسیه و حمایت بی‌حد و مرز روسیه از سوریه و به رخ کشیدن توان موشکی توسط ایران در چند سال گذشته موافق رسانه‌ای شدن این موشک ها هستم.

این منبع آگاه سعودی همچنین در ادامه اظهار داشت: عربستان همگام با آمریکا و اتحادیه اروپا در راستای بحران اوکراین، نیز بعضی از قراردادهای تسلیحاتی خود را با روسیه متوقف و از آن به عنوان مشارکت این کشور در تحریم روسیه یاد کرد.

منبع فوق تاکید کرد: بحران اوکراین، تهدید روسیه مبنی بر خروج از گفت‌وگوهای خود با آمریکا در خصوص بحران سوریه و افزایش کمک‌های نظامی این کشور به سوریه، موجب خشم آمریکا و عربستان شده است و عربستان با پیروی از اروپا و آمریکا، در پی وارد آوردن فشار به روسیه می‌باشند.

منبع یاد شده خبر اعزام تعداد قابل توجهی از تروریست‌ها با تابعیت چچنی، سعودی و اروپایی از سوریه به اوکراین برای جنگ علیه روسیه را تایید کرد و گفت: سازمان اطلاعات عربستان هزینه این اقدام که با هماهنگی آمریکا و چند کشور اروپایی انجام شد را بر عهده دارد.