به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،پالایشگاه‌های نفت اروپا روزانه محموله کشتی 136 هزار بشکه‌ای نفت خام ایران را دریافت می‌کنند. این میزان یک چهارم صادرات نفت ایران به اروپا پیش از تحریم‌های هسته‌ای تهران است.

 
بر همین اساس، پالایشگاه اسپانیایی دی پترولئوس، شرکت توتال فرانسه و شرکت لوک اویل روسیه پیش‌تر محموله‌های نفتی از ایران پیش‌ خرید کرده‌اند. این میزان نفت در دو هفته آینده از جزیره خارک به اروپا صادر خواهد شد. با این وجود، برخی از این پیش خریدها ممکن است بزودی محقق نشود اما تا پایان ماه میلادی جاری انجام خواهد شد.
 
اولیور جاکوب، مدیر عامل شرکت پتروماتریکس، صادرات محموله‌های نفتی ایران به اروپا را نشان دهنده تلاش تهران برای از سرگیری سریع روابط با مشتریان اروپایی دانست. 
 
وی افزود: مشتریان اروپایی نفت ایران پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا در سال 2012، خرید نفت خام از تهران را متوقف کردند. این ممنوعیت در ماه میلادی گذشته پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی برداشته شد. با برداشته شدن موانع واردات نفت از ایران، پالایشگاه‌های نفتی یونان و ایتالیا آماده از سرگیری واردات نفت از این کشور هستند.
 
جاکوب در ادامه گفت: در حال حاضر شرکت‌ها با دریافت اولین محموله نفتی خود از ایران، دریچه روابط خوب و تازه با شرکت ملی نفت ایران را باز می‌کنند. تصاحب مجدد بازار اروپا برای ایران کار سختی نیست و تهران این کار را به سرعت انجام می‌دهد.
 
براساس برآورد شرکت پتروماتریکس، ایران پیش از اعمال تحریم‌های هسته‌ای به اروپا (به جز ترکیه) روزانه 550 هزار بشکه نفت خام صادر می‌کرد. ایران در حال حاضر می‌کوشد میزان صادرات نفت خام خود به اروپا را به 300 هزار بشکه در روز برساند. تهران امیدوار است به صادرات روزانه 500 هزار بشکه نفت خام به قاره سبز برسد.
 
با این وجود، جاکوب معتقد است ایران نمی‌تواند به طور کامل بازار از دست رفته اروپا را بازیابی کند زیرا عراق بخشی از بازار نفت ایران را در اروپا به خود اختصاص داده است.