به گزارش پارس ، سید پیروز موسوی در گفتگو با مهر با اشاره به اجرای یک طرح جدید به منظور افزایش پایداری توان عملیات دریایی صادرات نفت خام ایران از پایانه خارگ در خلیج فارس، گفت: بر این اساس با ساخت و نصب اسلاپ تانک جدید در پهلوگاه ۳ اسکله شرقی، ضریب ایمنی و زیست محیطی برای صادرات نفت خام در این اسکله افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اعلام اینکه از چند ماه قبل به منظور جلوگیری از مخاطرات احتمالی به دلیل فرسودگی سلاپ تانک پهلوگاه سه اسکله شرقی، تهیه نقشه های استاندارد، ارزیابی شرکت‌های سازنده و در نهایت ساخت سلاپ تانک جدید در دستور کار اداره تعمیرات قرار گرفت، تصریح کرد: با توجه به نیاز عملیاتی پهلوگاه، فرسودگی راهرو و ساپورت های مربوط به مهار سلاپ تانک رفع و پس از تحویل سلاپ تانک برای کاهش زمان نصب اقدام به جوشکاری و ساخت سدل و راهروهای مربوطه بر روی سلاپ تانک شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه پس از جداسازی کامل سلاپ تانک فرسوده اقدام به نصب سدل های جدید، ترمیم ساپورت‌ها و آماده سازی محل‌های جوشکاری شد، اظهار داشت: سلاپ تانک جدید پس از تراز شدن در محل آماده شده نصب شد.

وی افزود: پس از نصب سلاپ تانک جدید اقدام به نصب تجهیزاتی چون لول سویچ، سلاپ پمپ، چک ولو ها، سیفتی ولوها، گس ونت انجام شد.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر نیز با نصب و تست تجهیزات مربوط به سلاپ تانک، لاین های ورودی و خروجی متصل شده است، بیان کرد: از این رو پس از راه اندازی، پهلوگاه ۳ اسکله شرقی با ضریب ایمنی و زیست محیطی بالاتر برای صادرات نفت خام کشورآماده است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی همچنین از اجرای طرح بازرسی خطوط لوله زیر دریایی انتقال نفت خام ایران در پایانه خارگ خبر داد و یادآور شد: تاکنون ۳۰۰ نقطه بحرانی شناسایی و اقداماتی به منظور نوسازی، بازسازی و پیگرانی این خطوط لوله نفتی زیر دریایی آغاز شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعمیرات و بازسازی این خطوط لوله نفتی زیر دریایی پس از حدود یک دهه انجام می شود، تاکید کرد: با تعمیر و نوسازی این خطوط پایدار صادرات نفت خام ایران به میزان قابل توجه ای افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۸۰۰ کشتی نفتکش در پایانه‌های نفتی ایران پهلوگیری و اقدام به حمل دریایی و صادرات طلای سیاه کشور کردند، تبیین کرد: هم اکنون بالاترین استانداردهای برای پهلوگیری و جداسازی کشتی‌های نفتکش در پایانه‌های نفت ایران به ویژه پایانه خارگ اجرا می شود.

موسوی در پایان با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود با لغو تحریم ها سالانه بیش از ۱۰۰۰ فروند کشتی‌ نفتکش به پایانه‌های نفتی ایران وارد شوند، خاطرنشان کرد: مشکلی برای میزبانی، پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش خارجی در پایانه‌های نفتی ایران در خلیج فارس و دریای خزر وجود ندارد.