به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس سال 2013 وعده داد که اگر در انتخابات سال 2015 پیروز شود، رفراندوم ماندن یا رفتن از اتحادیه اروپا را برگزار کند. وی برای متحد کردن حزبی تلاش می‌کرد که از مدت‌ها پیش بر سر این مساله اختلاف نظر داشتند. گرچه کامرون برای ماندن در اتحادیه اروپا از طریق مذاکره مجدد درباره شرایط عضویت کشورش تلاش می‌کند، اما وی خودش را فردی مردد به اروپا می‌داند.

پیتر اسنودن، از نویسندگان کتاب "کامرون در شماره 10" که به دور اول نخست‌وزیری کامرون می‌پردازد، گفت: او فردی عملگرا و مردد به اروپاست. او نه ادوارد هیث است و نه مارگارت تاچر. وی بیشتر عملگراست.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که درخواست کامرون برای برگزاری رفراندوم تنها به این دلیل بود که به اختلافات دیرینه پایان دهد و از آن به عنوان اهرم فشاری بر اتحادیه اروپا استفاده کند تا به درخواست‌های لندن تن دهد.

پیتر اسنودن معتقد است:‌ اگر مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای دهند (برگزیت)، کامرون در تاریخ جایگاه ننگ‌آوری را بدست می‌آورد اما اگر او پیروز شود، جایگاهش در تاریخ محکم می‌شود.

جان اسپرینگ‌فورد، کارشناس اندیشکده "مرکز اصلاحات اروپایی" گفت: به اعتقاد من کامرون در شرایط سیاسی پیچیده‌ای قرار دارد و علتش این است که او درخواست‌هایی دارد که باید سایر اعضای ناراضی را هم متقاعد کند اما این کار بسیار دشواری است.