گاردین در این گزارش نوشت: در پی دیدار هفته گذشته مقامات پنتاگون و دولت فرانسه در پاریس، دو کشور اعلام کردند که خواستار حمله نظامی علیه داعش در لیبی هستند.

گاردین در همین حال عنوان کرد دولت انگلیس برای هرگونه اقدام نظامی علیه داعش در لیبی و پیوستن به قدرت های غربی دراین خصوص منتظر نتایج مذاکرات صلح لیبی است.

این روزنامه افزود: داونینگ استریت (دفتر نخست وزیری انگلیس) روز دوشنبه اعلام کرد که در این خصوص هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
گاردین نوشت: آنها همچنین از پاسخ دادن در خصوص نقش احتمالی انگلیس در قالب عملیات نظامی یا آموزشی توضیحی ارائه ندادند.

این روزنامه انگلیسی افزود: وزارت دفاع انگلیس نیز تا این لحظه گزارش های منتشر شده مبنی بر اعزام یک هزار سرباز انگلیسی به این کشور را تائید نکرده است.
به گزارش این روزنامه، حمله نظامی علیه داعش در لیبی پس از آن مطرح شد که «اش کارتر» وزیر دفاع آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد که قدرت های غربی مشغول بررسی گزینه نظامی علیه داعش در لیبی به منظور جلوگیری از تاسیس پایگاه های آموزشی داعش در لیبی هستند.
گاردین نوشت: ژنرال 'ژوزف دانفورد ' رئیس ستاد مشترک آمریکا نیز جمعه هفته گذشته اعلام کرد که مقامات نظامی به دنبال حمله نظامی سرنوشت ساز علیه داعش هستند.

این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه دست کم 3هزار پیکارجوی داعش در لیبی هستند، افزود: پنتاگون نیروهای وِیژه اش را برای بررسی گزینه های نظامی در داعش به منطقه اعزام کرده است.
گاردین نوشت: «روبرتا پینوتی» وزیر دفاع ایتالیا هفته گذشته به رسانه های این کشور اعلام کرد که کشورش، مساله پیوستن به ائتلاف آمریکا، فرانسه و انگلیس را به منظور حمله نظامی در لیبی را بررسی می کند.

این روزنامه انگلیسی افزود: «ژان-ایو لو» دریان وزیر دفاع فرانسه نیز روز یکشنبه در گفت وگو با تلویزیون فرانسه عنوان کرد که خطر گسترش بحران سوریه و عراق به لیبی نگران کننده است.
گاردین نوشت: البته دیوید کامرون (نخست وزیر انگلیس) در حالی که هزینه سیاسی زیادی را بابت متقاعد ساختن پارلمان برای موافقت با گسترش حملات هوایی علیه داعش در سوریه پرداخت کرد احتمالا تمایل زیادی برای دخالت نظامی در لیبی نشان نخواهد داد.
این روزنامه انگلیسی افزود: همچنین انتظار می رود کمیته منتخب سیاست خارجی مجلس عوام انگلیس نیز به زودی گزارشی را در خصوص شکست سیاست های پسا بحران لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی منتشر سازد.

گاردین ادامه داد: جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز که در جریان گسترش حملات هوایی علیه داعش در سوریه مخالفت کرد، احتمالا با دخالت نظامی در لیبی نیز مخالفت خواهد نمود.
این روزنامه انگلیسی خاطر نشان ساخت: به هر روی اگر هر اقدامی در لیبی صورت گیرد، احتمالا دخالت انگلیس بسیار ضعیف خواهد بود.

این روزنامه نوشت: در جریان مذاکرات صلح لیبی مقرر شد که یک دولت وحدت ملی تشکیل شود اما احزاب مخالف پارلمان در جریان انتخاب وزرا به اختلاف نظر برخوردند و حالا اوضاع سیاسی این کشور ناآرام است.
روزنامه تایمز نیز روز دوشنبه در گزارشی نوشته بود که مقام های آمریکا و انگلیس فشار زیادی را به دولت لیبی وارد می کنند تا 1000 سرباز نظامی انگلیسی را برای مقابله با تروریست های داعش، در خاک این کشور مستقر کنند.

به نوشته تایمز، واشنگتن و لندن دیپلمات ها و مقام های نظامی خود را به لیبی اعزام کرده اند تا دولت های رقیب و نیروهای شبه نظامی این کشور را متقاعد کنند تا از نظامیان انگلیسی برای مقابله با تروریست های داعش ، کمک بگیرند.
پیش از این، روزنامه 'دیلی استار ' در اواخر آذرماه گذشته با اشاره به توافق صلح لیبی میان دو جناح رقیب در صخیرات مغرب، نوشته بود که دولت انگلیس آماده است یک هزار نیروی نظامی را در چارچوب نیروهای بین المللی به لیبی اعزام کند.

این روزنامه عنوان کرد هدف از اعزام این نیروهای بین المللی که شمار آنها به 6 هزار نفر می رسد کمک به آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی لیبی است .
دیلی استار افزود: دولت انگلیس پیش ازاین قول داده است در صورتی که لیبی به صورت واحد علیه داعش وارد نبرد شود، از دولت این کشور حمایت نظامی کند.
لیبی از سال 2011 میلادی تاکنون و پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی با هرج و مرج و جنگ داخلی روبرو شده است. فقدان قدرت مرکزی موجب شده است تا گروه های شبه نظامی متعددی در این کشور به وجود آید.

گروه تروریستی داعش با سوء استفاده از وضعیت کنونی لیبی طی ماه های اخیر حملات گسترده ای را به زیرساختهای نفتی این کشور انجام داده است.