به گزارش پارس به نقل از تسنیم، چندی پیش یوری فدوتوف مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که داعش امکان تولید ماده روانگردان کپتاگون را به دست آورده است و برای مصرف نیروهای خود و فروش آن در خارج مناطق تحت تصرفش اقدام به تولید آن کرده است.

در این رابطه مجتبی دشتی - کار‌شناس اعتیاد؛ تولید و فروش ماده مخدره روانگردان توسط گروهک تروریستی داعش را بسیار خطرناک و آسیب‌زا دانست و عنوان کرد: ماده روانگردان کیتاگون که توسط گروهک تروریستی داعش تولید می‌شود ماده‌ای خطرناک و اعتیاد آور است که با مصرف آن حس خشونت و وحشی‌گری در فرد به وجود می‌آید.

تقویت حس خشونت با مصرف قرص روانگردان کیتاگون

وی تقویت حس شجاعت و خشونت را یکی از اثرات مصرف این ماده مخدر دانست و اظهار کرد: گروه تروریستی داعش برای پیشبرد مقاصد خود نیاز به این دارد که روز به روز حس خشونت را در سربازان خود تقویت کند و مصرف چنین قرص‌هایی نیز در همین راستا تولید شده است تا هیچ‌گونه احساس ترسی در نیروهای خود وجود نیاید.

این کار‌شناس اعتیاد، ورود قرص کیتاگون را به بازار‌های جهانی بسیار خطرناک برشمرد و به بسیج پزشکی گفت: مسئله مهمی که در تولید این قرص‌های روانگردان خطرناک تلقی می‌شود اقدام داعش برای فروش این قرص‌های روانگردان مخدر به بازار‌های جهانی است که اگر این امر اتفاق بیفتد مشکلات بسیار خطرناکی را برای کشور‌های مختلف خصوصاً کشورهای منطقه به وجود می‌آورد، بنابراین نیرو‌های امنیتی کشور‌ها به خصوص جمهوری اسلامی ایران باید با تدابیر امنیتی و کنترل مرز‌ها مانع از قاچاق این روانگردان‌ به خاک کشور شود.

دشتی، به اثرت توهمی زای قرص‌های روانگردان اشاره کرد و گفت: قرص‌های روانگردان اثرات توهمی داشته و یک نوع وسوسه فکری برای مصرف مجدد در افراد به وجود می‌آورد و در واقع از نظر روانی فکر را درگیر مصرف می‌کند.

وی به نقش رسانه در پیشگیری از مصرف این نوع قرص‌ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه در برخی موارد افراد بواسطه مصرف بیش از حد این قرص‌ها جان خود را از دست داده‌اند و نقش رسانه در فرهنگسازی این نوع قرص‌ها به خصوص قرص تولیدی کیتاگون بسیار موثر است که با تولید مستند و سخنرانی‌های آموزنده باید از ورود و مصرف این نوع قرص‌ها جلوگیری شود.

این کار‌شناس اعتیاد خاطرنشان کرد: سازمان ملل و سازمان‌های مربوطه در این راستا باید اقدامات سرسختانه علیه این گروهک تروریستی داشته باشند که متاسفانه اینگونه نیست و هر روز شاهد کشتار وحشی‌گرانه این گروه تروریستی در سوریه و عراق هستیم.