به گزارش پارس به نقل از فارس ، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست بین‌المللی وزرا و رؤسای مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر 11 کشور منطقه، گفت: با وجود تلاش بی‌وقفه و اقدامات اثرگذار دستگاه‌های مقابله‌ای کشورها، تقویت کنترل مرزها، تأمین زیرساختهای مبادله اطلاعات و گسترش همکاری‌های بین‌المللی متأسفانه جریان قاچاق و خسارات ناشی از آن سلامت و توسعه پایدار کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.
 
وی افزود: بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در سال 2014، کشت و تولید مواد مخدر برای چندمین سال متوالی در افغانستان افزایش داشته است.
 
رحمانی فضلی با اشاره به طبعات مخرب رشد کشت مواد مخدر در افغانستان گفت: از تبعات مخرب این تهدید می‌توان به گسترش دامنه خشونت، پولشویی و فساد در افغانستان و به طبع آن در منطقه و جهان اشاره کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه جوانان که نیروی مولد و پشتوانه توسعه آینده کشورهای منطقه هستند بیش از سایرین آماج این لطمه‌ها قرار دارند.
 
رحمانی فضلی هشدار داد: نرخ شیوع مصرف و همچنین تعداد دستگیرشدگان مرتبط با جرایم مواد مخدر در منطقه و در بین جوانان در حال افزایش است.
 
وی افزود: چنانچه بخواهم یکی از علل این افزایش را نام ببرم باید به افزایش کشت و تولید مواد مخدر و شکست برنامه‌های توسعه‌ای از جمله کاشت جایگزین در افغانستان در طول بیش از یک دهه حضور نیروهای اعتلاف در آن کشور اشاره کنم.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همه ما در این موضوع اتفاق نظر داریم که عامل تعیین کننده‌ای مانند کشت و تولید مواد مخدر را باید با گسترش برنامه‌های توسعه‌ای در افغانستان متوقف کرد البته این وظیفه جامعه جهانی بر اساس اصل مسئولیت مشترک است.
 
رحمانی فضلی خطاب به حاضران در این نشست گفت: ایران به واسطه همجواری با افغانستان و به عنوان نزدیکترین فاصله تا اروپا که باراز اصلی و مقصد نهایی قاچاقچیان است، هزینه‌های هنگفتی را برای انسداد مرزها در شرق و غرب متحمل شده است.
 
وی یادآور شد: در سال 2014 دستگاه‌های مقابله‌ای ایران موفق شدند در حدود 2200 عملیات بیش از 506 تن انواع مخدر از جمله 13.5 تن هروئین و 12.5 تن مرفین را کشف کنند.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در این مدت بیش از 2770 باند قاچاق در ایران متلاشی و بیش از 330 آشپزخانه تولید شیشه منهدم شده است.
 
وی با بیان اینکه ایران به موازات اقدامات مقابله‌ای برنامه‌های فراگیر کاهش تقاضا، درمان و کاهش آسیب را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و تجارب بین‌المللی در دست اجرا دارد، گفت: در همین ارتباط هفته گذشته نشست مشورتی و آموزشی مدیریت مصرف مواد شبهه آمفتامین با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: متاسفانه افزون بر تهدیدات ناشی از مواد سنتی کشورهای منطقه از سوی مواد صنعتی نیز در معرض خطرات فزاینده و مصیبت‌وار هستند.
 
وی گفت: ورود پیش‌سازهای محرک‌های نوع آمفتامین و انتشار روش‌های تولید آنها از طریق شبکه‌های جهانی موجب شده این تهدید به سبب سهولت تولید و امکان تولید در محل مصرف تهدیدی درون‌زا نیز به شمار رود.
 
رحمانی فضلی به طرح ایران برای مقابله با آن پدیده اشاره کرد و گفت: واردات، تولید و مصرف سودوافدرین در کشور را ممنوع اعلام کرده و یک طرح فراگیر مبتنی بر 3 رکن کاهش عرضه، کاهش تقاضا و قادرسازی جامعه را طراحی کرده‌ایم.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر عدم موفقیت در مبارزه با مواد مخدر را در 3 دلیل خلاصه کرد و گفت: ضعف مدیریت و عدم کنترل دقیق مرزهای مشترک، عدم تکمیل فرایندهای مقابله‌ای خصوصاً در مرزها به علت مشکلات و موانع و عدم تبادل به موقع اطلاعات محرمانه و دقیق میان کشورهای منطقه موجب شده تا این مبارزه بی‌امان با مواد مخدر موفق نشود.
 
وی با ابراز تأسف از توسعه شیوع مصرف میان جوانان منطقه، گفت: همه ما در مورد این واقعیت تلخ توافق داشته باشیم که هیچ راه حل فوری برای مسئله قاچاق و اعتیاد وجود ندارد اما این مسئله نباید مانع استفاده از فرصت‌هایی باشد که بالقوه وجود دارد.
 
رحمانی فضلی پیشنهادهایی برای ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی ارائه کرد و گفت: ضرورت حمایت جامعه جهانی به ویژه کشورهای مقصد از مبارزات کشورهای مبداء و ترانزیت در کنار تعاملات اطلاعاتی که بین کشورهای منطقه و ضرورت تقویت همکاری‌ها میان مکانیزم‌های منطقه‌ای مبادله اطلاعات و واحد هماهنگی کنترل مواد مخدر و جرم اکو می‌تواند همراه با تاکید در اجرای قطعنامه‌های کمیسیون مواد مخدر به مانند قطعنامه‌های 51.7 ، 52.2 و 53.5 در تقویت مبارزه با مواد مخدر مفید باشد.