به گزارش پارس به نقل از  مشرق،نایجل فَراژ، رهبر حزب استقلال انگلیس (یوکیپ) در اعتراض به اعدام‌های جمعی اخیر در عربستان قطع روابط لندن با ریاض را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری اکسپرس، ، فراژ در مصاحبه با رادیو ال‌بی‌سی، از دولت انگلیس خواست در روابط با عربستان سعودی تجدید نظر کند و «لازم است این روابط به طور اساسی تغییر کند.»

وزارت کشور عربستان شنبه از اعدام 47 نفر از جمله شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان این کشور خبر داد که با محکومیت و اعتراض جهانی مواجه شد.

رهبر حزب استقلال انگلیس از دولت لندن خواست در قبال اعضای خانواده سلطنتی حاکم در عربستان سعودی «کمی شجاع تر» باشد.

فراژ با اشاره به «وهابی‌گری» عربستان به عنوان الهام بخش گروه‌های تروریستی گفت: «ما باید افراط‌ گرایی را متوقف کنیم اما من واقعا معتقدم که باید در مورد عربستان سعودی و نقشی که در حال ایفای آن است کمی بیشتر فکر کنیم.»

معاملات محرمانه لندن - ریاض

گفتنی است انگلیس روابطی نزدیک به ویژه در زمینه معاملات پرسود اسلحه و همکاری‌های امنیتی محرمانه با حکام آل سعود دارد و در این زمینه تحت فشار است.

حزب کارگر انگلیس نیز از دولت لندن خواسته است به مذاکرات با عربستان سعودی درباره همکاری قضایی پایان دهد.

اندی اسلاتر، وزیر حقوق بشر دولت سایه انگلیس گفت: «این درست نیست که انگلیس با نظام قضایی کشوری که به اساسی‌ترین حقوق بشر و حاکمیت قانون به طور آشکار بی اعتنا است همکاری کند.»

آقای اسلاتر در نامه‌ای به مایکل گوو، وزیر دادگستری انگلیس نوشت: «این (همکاری) باید فورا متوقف شود و دولت باید تفاهم‌نامه (مشترک قضایی با ریاض) را منتشر و ماهیت حمایت و مشاوره انگلیس در مورد مسائل قضایی با رژیم سعودی را افشا کند.»

ماه گذشته نیز خودداری دولت لندن از افشای جزئیات یک قرارداد امنیتی با عربستان سعودی تحت انتقاد شدید قرار گرفت.

سازمان‌های حقوق بشری حاکمان تندروی پادشاهی عربستان را به استفاده از قوانین «ضد تروریسم» به عنوان لباسی مبدل برای سرکوب معترضان ضد حکومتی متهم کرده‌اند.

کودکان در صف اعدام

یک مطالعه اخیر نشان داده است نزدیک به سه چهارم (72 درصد) از کسانی که در عربستان سعودی با مجازات اعدام مواجه شده‌اند به دلیل جرائم غیر خشونت آمیز از جمله حضور در تظاهرات سیاسی به مرگ محکوم شده‌اند.

این مطالعه می‌افزاید حتی کودکان و نوجوانان نیز در میان کسانی هستند که در عربستان در صف اعدام قرار دارند. با این حال سخنگوی رسمی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفته است اگر چه «دولت با مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است (اما) آقای کامرون معتقد است تعامل با کشورها و داشتن رابطه با آنها برای بریتانیا مهم است.»

گزارش‌ها حاکی است شرکت‌های تسلیحاتی انگلیس از طریق فروش سلاح به عربستان سعودی میلیاردها دلار به جیب زده‌اند.

دولت لندن هم به تازگی فرماندهان نظامی عربستان را برای بازدید از نمایشگاه «جدیدترین تسلیحات جهان» به لندن دعوت کرده است.

اندرو اسمیت از مبارزان مخالف تجارت اسلحه گفت رژیم عربستان سعودی دارای سابقه سرکوب وبلاگ نویسان و مخالفان و اعدام منتقدان است با وجود این، حکام آل سعود از حمایت کشورهایی مانند انگلیس که به فروش سلاح بیش از حقوق بشر اولویت می‌دهند برخوردارند.