به گزارش پارس به نقل از  العالم،  بلر روز یکشنبه در راس هیاتی وارد ریاض پایتخت عربستان شد و در دیدار با "ملک سلمان" پادشاه این کشور، اقدامات کمیته چهارجانبه برای تحقق صلح فراگیر در منطقه را بررسی کرد.

وی یک بار دیگر هم برای بررسی طرح صلح عربی که توسط عربستان پیشنهاد شده بود به این کشور دفته بود و به نظر نمی رسد که روند صلح در خاورمیانه و مخصوصا فلسطین از جمله اولویت های او باشد زیرا بلر بیش از آن که کارشناس صلح باشد کارشناس جنگ است و در طول ده سالی که از تصدی مسوولیتش در کمیته چهارجانبه می گذرد، هیچ پیشرفتی نداشته است.

بلر در طول زمان فعالیت خود سرگرم توسعه شرکت مشورتی خود بوده و دهها تفاهمنامه به ارزش دهها ملیون دلار امضا کرده و همیشه دوست صمیمی و نزدیک دیکتاتورهای عربی و اسلامی بوده است.

دیدار کنونی وی از عربستان ابهامات زیادی را درباره علل واقعی این سفر ایجاد کرده چون به نظر نمی رسد عربستان در این شرایط که با بسیج هم پیمان هایش از میان کشورهای عربی و اسلامی به جنگ با یمن رفته قصد داشته باشد به بررسی قضیه فلسطین بپردازد.

بلر که شریک اصلی "جرج بوش" رئیس جمهور سابق آمریکا و نومحافظه کاران در حمله به عراق بود و با دروغ هایش درباره وجود سلاح کشتار جمعی در این کشور باعث کشته شدن حدود یک میلیون عراقی شد احتمالا این روزها به دنبال آن است که در جنگ عربستان علیه یمن نیز برای خود کاری به عنوان مشاور دست و پا کند.

آن چه باعث می شود چنین احتمالی درباره او در نظر گرفته شود این است که بلر بارها در مصاحبه های مطبوعاتی خود ادعا کرده که ایران به دلیل برنامه هسته ای خود دهها بار خطرناک تر از صدام است و اگر او امروز قدرت را در دست داشت برای حمله به ایران و به راه انداختن جنگی نظیر جنگ عراق در سال 2003 لحظه ای تردید نمی کرد.

البته شکی نیست که مواضع بلر با مواضع میزبان های سعودی اش همسو است و از این رو بعید نیست که این همفکری در آینده نزدیک به یک همکاری عمیق میان دو طرف منتهی شود.

تونی بلر که دستش به خون عرب ها و مسلمانان آغشته است از شخصیت های بسیار منفور در میان هموطنان انگلیسی خود به شمار می رود و برخی نیز محاکمه او را به عنوان جنایتکار جنگی خواستار شده اند و هرگونه همکاری با وی به منزله اهانت به خون بیگناهانی است که در جنگ عراق کشته شدند؛ جنگی که مقدمه تضعیف امت عربی و انداختن آن به ورطه فروپاشی و جنگ های داخلی و عقیدتی بود که امروز شاهد آن هستیم.

گفتنی است، انتخاب تونی بلر به عنوان حامی حقوق همجنس بازان در اروپا، چندی پیش جنجال زیادی به پا کرده بود.