به گزارش پارس،به نقل از مشرقروز شنبه 12 دی، وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام «شیخ نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان خبر داد. حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 نفر دیگر اعم از شیه و سنی اجرا شد که اغلب آن‌ها توسط رژیم عربستان، تروریست معرفی شده‌اند.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص دلایل اعدام شیخ نمر به دست رژیم سعودی با «سعدالله زارعی» کارشناس مسائل غرب آسیا گفتگو کرده است که متن این مصاحبه به شرح زیر است.

پیروز حادثه اقدام شیخ نمر رژیم صهیونیستی است/اقدام سعودی ها بیش از هر جا عربستان را ناامن می کند/موساد در دوره 40 ساله مدیریت بندر بن سلطان نفوذ زیادی در عربستان کرد // آماده انتشار

 

 

سؤال:: بسیاری از رسانه‌های غربی و منطقه‌ای، دلیل اعدام شیخ نمر را تلاش عربستان برای ایجاد جنگ فرقه‌ای توصیف می‌کنند. آیا این تحلیل درست است؟ چه اتفاقی قرار است بعد از این اقدام رخ دهد؟

به نظر من، ما با یک توطئه عمیق بین‌المللی-منطقه‌ای مواجه هستیم که دارای جنبه‌های مختلفی است: از تلاش برای تجزیه عراق تا تلاش برای متلاشی کردن سوریه و تلاش برای قلع و قمع کردن انصارلله در یمن و تلاش برای از میان برداشتن رهبران مؤثر اسلام‌گرا مانند شیخ زکزاکی و شیخ نمر و تلاش برای ایجاد خصومت عمیق میان کشورهای منطقه و ایجاد یک خط تقابل آتشین میان کشورها، دولت‌ها و ملت‌های منطقه با جمهوری اسلامی ایران.

بنابراین مسئله بسیار فراتر از آن است که بتوان آن را در قالب فرقه‌ای یا تلاش برای دامن زدن به این‌گونه درگیری‌ها ارزیابی کنیم. یک نگاه تحلیلی به آن‌چه که دو روز پیش در عربستان اتفاق افتاد، یعنی به شهادت رساندن شیخ باقر النمر که از روحانیون عالی‌قدر عربستان بود، نشان می‌دهد، پس از این اقدام، وضعیتی به وجود می‌آید که بیش از هر جای دیگر، باعث ناامنی عربستان می‌شود. یک تحلیلگر سیاسی تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند این اقدام عربستان را اقدامی در جهت تقویت دولت عربستان تحلیل کند.

کارشناسان، چه مخالف دولت آل‌سعود و چه مخالف آن، این حادثه را یک حادثه تضعیف‌کننده دولت عربستان می‌دانند. مسلماً جمعیت شیعه عربستان که بر خلاف تبلیغات دولتی، سهم درصدی آن‌ها به بیش از 30 درصد می‌رسد و حدود 7.5 میلیون نفر هستند، این‌ها ساکت نخواهند نشست، بلکه اقدامات خود را به صورت آشکار و غیرآشکار در قالب مخالفت‌های گرم و مخالفت‌های سرد، بروز خواهند داد. لذا هیچ نفعی در این ماجرا برای عربستان متصور نیست.

کسی که می‌تواند برنده این صحنه در نظر گرفته شود، رژیم صهیونیستی است که در این ماجرا، هم یک رهبر برجسته مذهبی را از میان برداشته و هم روابط دو کشور مسلمان منطقه را شدیداً بحرانی کرده است. اسرائیل هم‌چنین در پناه چنین ماجرایی می‌تواند نقشه‌های خود را در بخش‌های مختلف منطقه پی‌گیری کند.

جالب این است که هم‌زمان با این رخ‌دادها، ما شاهد این هستیم که ترکیه از بهبود مناسبات خود با اسرائیل حرف می‌زند و خبرهای غیررسمی، گویای سفر یکی از مقامات عربستان به تل‌آویو هستند. این‌ها نشان‌دهنده ارتباط میان اتفاقاتی نظیر شهادت شیخ نمر و دست‌گیری شیخ زکزاکی در نیجریه است.

 

 

سؤال:: چگونه اسرائیلی‌ها می‌توانند در مسئله‌ای نقش داشته باشند که به دست حاکمان عربستان انجام می‌شود، اما کاملاً به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد؟

اسرائیلی‌ها بسیار در این زمینه ماهر هستند. ما خبرهایی داشتیم که در جریان جنگ یمن، افسران ارشد اسرائیلی در اتاق جنگ عربستان در ریاض و حتی در موقعیتی در شمال «جوف» یمن مستقر هستند و از نزدیک صحنه جنگ عربستان علیه یمن را مدیریت می‌کنند.

روابط سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و عربستان بسیار گسترده است. اقداماتی که در دوره 40 ساله ریاست «بندر بن سلطان» بر سیستم امنیتی عربستان دنبال شد، ارتباط وسیعی را میان سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و موساد به وجود آورد. با توجه به پیامدهای امنیتی ضدسعودی اعدام شیخ نمر، می‌توان گفت که فرماندهی این عملیات به دست سعودی‌ها نبوده، بلکه اسرائیلی‌ها دستور این اقدام را داده‌اند که به ضرر عربستان و ایران است.