به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، طرح خط لوله گاز میان روسیه و آلمان موسوم به نوراستریم دو، به مجادله ای شدید در نشست سران اتحادیه اروپا منجر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا با ابراز مخالفت خود با این طرح، رهبران اروپایی را وادار کردند بر هدف استقلال اتحادیه اروپا در زمینه انرژی تاکید کنند.

به ویژه متئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا، به شدت به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان حمله کرد.
رنتسی در پایان نشست اعلام کرد « دوستی و احترامی که من برای صدراعظم آلمان قائلم مانع از آن نمی شود که سوالاتی مطرح کنم و یکی از این سوالات به طرح نور استریم دو مربوط می شود».

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا و مدیر اجرایی نشست در کنفرانسی مطبوعاتی در پایان دو روز نشست سران اروپا، بحث و مجادله میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا را «مملو از هیجان»‌ و «شدید» توصیف کرد.

توسک اعلام کرد « ما درباره این موضوع توافق کردیم که در هر زیرساخت جدیدی باید همه اهداف اتحاد انرژی محترم شمرده شود ».

توسک با اشاره به این که « به طور مثال کاهش وابستگی انرژی و تنوع در منابع تامین انرژی به ویژه در ارتباط با نوراستریم دو اهمیت دارد »، تاکید کرد به طور آشکار طرح «در این جهت به پیش نخواهد رفت ».

احداث خط لوله نوراستریم دو به آلمان امکان خواهد داد به طور مستقیم از طریق خط لوله ای از دریای بالتیک با دو برابر شدن مسیر خط لوله فعلی، از روسیه گاز وارد کند.

با کنار گذاشتن اوکراین، بهترین مسیر انتقال گاز روسیه به اروپا، بعد از مسدود شدن مسیر جنوبی از سوی اتحادیه اروپا، روسیه به این طرح خط لوله اولویت می دهد و این تصمیم هنوز برای ایتالیا قابل هضم نیست.