به گزارش پارس به نقل از تسنیم، نظرسنجی اخیر صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد نیمی از شهروندان این کشور خواستار خروج کشورشان از اتحادیه اروپا و جدایی لندن از قاره سبز هستند.

 
این نظرسنجی‌ و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در میان نیم دیگری از شهروندان که مخالف خروج از اتحادیه اروپا هستند نیز شکاف‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال برخی از شهروندان انگلیسی هنوز تصمیم خود را در این خصوص اتخاذ نکرده‌اند. با این حال نشانه‌های تمایل شهروندان انگلیسی مبنی بر خروج از اروپای واحد بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده است. همین مسئله نگرانی‌هایی را در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل برانگیخته است، نگرانی‌هایی که با گذشت زمان تشدید می‌شود.
 
قرار است روز 5 شنبه دیوید کامرون در مقر اتحادیه اروپا با مقامات این مجموعه در خصوص اصلاحات مدنظر کشورش مذاکرات مهمی داشته باشد. کامرون قول داده است تا در صورت عدم موافقت اتحادیه اروپا با اصلاحات پیشنهادی لندن، همه پرسی عضویت انگلیس در این اتحادیه را تا پایان 2017 میلادی برگزار کند.بسیاری از شهروندان انگلیسی مخالف عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا بر مبنای همین قول انتخاباتی آرای خود را به سود حزب محافظه کار به گردش در آورده و دیوید کامرون را راهی خانه شماره 10 داونینگ استریت کردند. هم اکنون ارتباط میان لندن و اتحادیه اروپا و چگونگی آن به یک بحران در مناسبات فیمابینی آنها تبدیل شده است. این بحران روز به روز عمیق تر می‌شود.
 
اخیرا برخی منابع خبری مدعی شده بودند دیوید کامرون آماده است در نشست روز 5 شنبه از برخی خواسته‌های اولیه خود در خصوص اصلاح صاختار مهاجرت کارگران عقب نشینی کند اما دفتر نخست وزیر انگلیس این ادعا را قویا  تکذیب کرد. به نظر می‌رسد هنوز زمان عقب نشینی طرفین از مواضع خود در این مذاکرات پیچیده فرار نرسیده است. برخی کارشناسان معتقدند اگر قرار باشد تحولی در این خصوص صورت گیرد، باید آن را به سال 2016 میلادی موکول کرد. سالی که احتمالا مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر اصلاحات مدنظر کامرون و یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وارد فاز تازه‌ای خواهد شد. آنچه مسلم است اینکه تنش انگیس و اروپای واحد در سال اتی وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
 
صورتبندی بحران فعلی انگلیس و اتحادیه اروپا نشان می دهد که یکی از دو طرف ناچار به عقب نشینی از مواضع خود می باشند. در غیر این صورت برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا اجتناب ناپذیر خواهد بود. بدیهی است که گذشت زمان نیز در این خصوص به سود موافقان خروج از اتحادیه اروپا خواهد بود زیرا اروپای واحد هم اکنون در سخت ترین زمان خود (به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی) قرار دارد. از این رو اقبال شهروندان انگلیسی نسبت به ادامه عضویت در اروپای واحد رو به افول است.
هم اکنون انگلیس اصراربه دریافت امتیازاتی ویژه در موضوع مهاجرین، کارگران، قراردادهای مالیاتی و ...است. امتیازاتی که اگر به لندن داده شود، انگلیس به عضوی ویژه در اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. در این صورت اساس و پایه اروپای واحد که بر اساس برابری کشورهای عضو آن شکل گرفته است بر هم خواهد ریخت.
 
اروپای واحد معتقد است هر گونه امتیازی که به لندن در این خصوص داده شود، به مثابه پتکی خواهد بود که بر هویت اروپای واحد وارد می‌شود. از این رو افرادی مانند آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و ژان کلود یونکر کمیسیونر اروپای واحد هر دو با این موضوع مخالف هستند. در مقابل، لندن معتقد است تا این امتیازات به انگلیس داده نشود، عضویت در اتحادیه اروپا معنا و مفهومی نخواهد داشت. بدیهی است که در این چالش دوجانبه یکی از طرفین باید از مواضع خود عقب نشینی کند. در این میان راه حل سومی متصور نیست. برخی کارشناسان و تحلیلگران معتقدند در نهایت رسیدن به راهکاری دیگر میان طرفین عملا امکان ناپذیر خواهد بود. طی گفتگوهای روز 5 شنبه این هفته چشم انداز خروج یا ماندن انگلیس در اروپا تا حد زیادی مشخص خواهد شد. چشم اندازی که حداقل در برهه زمانی فعلی چندان روشن نیست.