به گزارش پارس به نقل از رسا، عضو جنبش اسلامی نیجریه گفت: سربازان ارتش با حمله به بدن های مطهر شهدا آنها را غارت کرده و حتی به قبور قبرستان شیعیان هم رحم نکردند.

 

محمد مهدی گربا یکی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه و از شاهدان عینی حادثه زاریا، ضمن ابراز تاسف شدید از شهادت تعداد کثیری از دوستان خود در حادثه ی تیراندازی منطقه ی زاریا گفت: در حالیکه جمعیت زیادی برای عزاداری شهادت امام رضا(ع) در حسینیه حضور داشتند تعداد زیادی از سربازان ارتش به فرماندهی رییس ستاد وارد شده و بدون هیچ مقدمه شروع به تیراندازی کردند و تعداد زیادی از دوستان نزدیکم را قتل عام کردند.

 

وی افزود: ارتش سپس به خانه شیخ زکزاکی حمله کرد و تا پاسی از شب خانه را با گلواه های آرپی جی و نارنجک و اسلحه به آتش کشید و وی را زخمی کرد. پسر و همسر او نیز در این گلوله باران به شهادت رساند. در این حمله وحشیانه بسیاری از بستگان و نزدیکان شیخ شهید شدند.

 

گربا افزود: پس از تیراندازی سربازان ارتش با بی شرمی بر سر جنازه های شهدا حاضر شدند و اقدام به سرقت موبایل، پول و اشیاء قیمتی پیکرهای مطهر کردند.

 

عضو جنبش اسلامی نیجریه با بیان اینکه شیخ زکزاکی با اصابت چند گلوله به بدنش جراحت برداشته است گفت که وی به شهر «کادونا» منتقل شده و در بیمارستان ارتش تحت مداواست.

 
به گزارش این شاهد عینی، حسینیه ی بقیه الله که همواره محل تجمع محبان اهل بیت در منطقه ی زاریا بوده است با خاک یکسان شده است. سربازان ارتش همچنین با حمله به قبرستان دارالرحمه شیعیان قبور شهدای شیعه را مرود بی احترامی قرار دادند.

 

وی ادامه داد: صبح امروز ارتش با بی احترامی و به وسیله کامیون در حال جمع آوری بدن های مطهر شهداست که روزهای قبل دست به قتل عام آنان زده است.

 
گربا، رییس جمهور جدید نیجریه را در این قتل عام گسترده مقصر دانست و بیان کرد: دولت نیجریه مدت زیادی است که به دنبال تحریک جنبش شیعیان برای دست بردن به سلاح است که تاکنون نتوانسته بود کاری از پیش ببرد لذا بدون هیچ دلیلی دست به این جنایت زد.

 

افزایش چشم گیر شیعیان در نیجریه که نمایش میلیونی آن در اربعین حسینی امسال با حضور 5میلیون نفر در مراسم عزاداری سیدالشهدا بود یکی دیگر از دلایل گربا برای غرض ورزی دولت به جنبش اسلامی نیجریه بود. وی در این باره گفت: دولت نیجریه همسو با بوکوحرام با جنبش اسلامی مقابله می کند و در جهت تامین منافع آمریکا گام بر میدارد. دولت ما را تهدیدی برای تامین منافع آمریکا می داند که همواره به بهانه های مختلف دشمنی خود را ابراز می کند. در مقابل این امر گرایش مردم نیجریه به اسلام به ویژه شیعه روز به روز در حال گسترش است.


فاروق ربیل، یکی دیگر از شاهدان عینی در گفت و گو با خبرگزاری رسا گفت: بیشتر قربانیان این حادثه هولناک جوانان دانشجوی دانشگاههای مختلف کشور بودند.


وی افزود: منزل شخصی شیخ ابراهیم زکزاکی که در نزدیکی محل حسینیه بود هدف بعدی سربازان ارتش بود. آنها با به آتش کشیدن منزل شیخ زکزاکی و تیراندازی به سمت آن شمار زیادی را شهید یا مجروح کردند. زینت ابراهیم همسر و علی پسر شیخ زکزاکی هم در میان شهدا هستند.

 

 ربیل گفت: آمار دقیقی از کشته مشخص نشده است اما ارتش منطقه اطراف حسینیه و منزل شیخ زکزاکی را محاصره کرده و اجازه تردد به افراد ساکن را نمی دهد. فضای شدید امنیتی هم اکنون در آنجا حاکم است و کسی هم در مقابل این جنایت پاسخگو نیست.

 

وی با اشاره به خشم شیعیان از هتک حرکت شیخ زکزاکی ابراز داشت: منتظر تصمیمات علما هستیم ولی اگر بنا به قیام باشد عاملان این جنایت خواب آسوده نخواهند داشت.