به گزارش پارس به نقل از تسنیم، «فرانسوا فیون» نخست وزیر سابق فرانسه در گفتگو با "فرانس انتر" گفت که دولت فرانسه باید به تنها نیروهایی که به طور عملی با داعش می جنگند، بویژه کردها، حزب الله، ارتش عراق و سوریه کمک کند و دست از حمایت از ارتش آزاد بردارد.

وی خواستار تشکیل ائتلافی بین المللی و حمایت از تنها نیروهایی که به طور عملی علیه داعش می جنگند شد و این نیروها را نیروهایی مختلف توصیف کرد که به خاطر داشتن سابقه در مبارزه، سرسختانه مقاومت می کنند.

نخست وزیر سابق فرانسه ادامه داد، اگر ائتلاف بین المللی به همه کسانی که به طور عملی علیه داعش می جنگند و می توانند بر این گروه تروریستی غلبه کنند کمک نکند، در غیر این صورت ما وارد درگیری می شویم که 20 سال به طول خواهد انجامید و آن وقت گزینه جایگزین این خواهد بود که ما خودمان به سوریه برویم.

فیون با بیان اینکه همه می دانند غرب در سوریه نمی جنگند گفت: آمریکایی ها هرگز به سوریه نخواهند رفت و دیگران هم نمی توانند بروند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا وی خواستار حمایت دولت فرانسه از ارتش آزاد سوریه نیست، گفت: من هرگز نمی بینم که معارضان سوری علیه داعش بجنگند، زیرا آنها اساسا علیه نظام بشار اسد می جنگند و با وجود این نیروها نمی توان بر داعش غلبه کرد و وجود نظام سوریه در حال حاضر برای شکست این گروه تروریستی ضروری است.

نخست وزیر سابق فرانسه برخی اظهار نظرها درباره تغییر استراتژی روسیه از حملات تروریستی در سینا و حوادث پاریس را طنزآمیز توصیف کرد و افزود: روسها از آغاز یک استراتژی داشتند و این استراتژی تغییر نکرده است و این ما هستیم که استراتژی نداریم.

فرانسوا فیون خواستار از سرگیری مذاکرات فنی بین فرانسه و سوریه شد.

فرانسوا فیون زاده 4 مارس 1954 در لومان، سارت نخست‌وزیر سابق فرانسه است. او توسط رئیس‌جمهور فرانسه نیکولا سارکوزی در 17 مه 2007 به این سمت گمارده شد و تا 15 مه 2012 در این سمت باقی ماند.