به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روسیه، عربستان سعودی و قطر را مسئول «سازماندهی حملات تروریستی و حمایت از آنها» دانست و درباره حمله نظامی به این کشورها مطابق مجوز شورای امنیت، هشدار داد.

مسکو عربستان سعودی و قطر را به‌دلیل حمایت از تروریسم به‌صورت مستقیم، صریح و تند تهدید کرده، البته ترکیه نیز از تیغ تهدید روسیه در امان نمانده است.

روسیه با متهم کردن عربستان سعودی و قطر به «سازماندهی حملات تروریستی و حمایت از آنها»، به‌صورت تلویحی درباره حمله نظامی به این کشورها مطابق مجوز شورای امنیت، هشدار داده است.

روزنامه روسی «پراودا» در گزارشی در این‌باره نوشت: «پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) در سال 1999 در سخنانی متعهد شده بود تروریست‌ها را در هر جایی که باشند، تعقیب خواهد کرد و خواهد کشت.»

پراودا که به مدت حدود 90 سال سخنگوی اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شد، در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین و پرتیراژترین روزنامه‌های روسیه تبدیل شده است، در ادامه این گزارش نوشت، «حمله‌های موشکی اخیر که روسیه (در سوریه) با استفاده از بمب‌افکن‌های راهبردی و زیردریایی آغاز کرده است، در حقیقت یک پیام هشدار به کشورهایی است که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.»

این روزنامه افزود: «پوتین تصریح کرده روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم، با استناد به ماده 51 منشور سازمان ملل متحد که حق کشورها در دفاع از خود را تضمین می‌کند، اقدام کرد و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در دیدار با همتای لبنانی خود، بر اجرای تمام مفاد این ماده با هر ابزار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی تأکید کرد.»

ماده 51 منشور سازمان ملل تصریح می‌کند که هر کشور عضو سازمان ملل حق دارد در صورت وقوع حمله مسلحانه به آن، از خود دفاع کند تا زمانی‌که شورای امنیت سازمان ملل تدابیر مدنظر را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی اتخاذ کند.

روسیه اینگونه استدلال می‌کند که ایالات متحده پس از حادثه 11 سپتامبر 2001، شورای امنیت را مجاب کرد که به گزینه استفاده از زور علیه گروه طالبان که به گفته واشنگتن مغز متفکر این حمله بود، مشروعیت ببخشد. شورای امنیت سازمان ملل نیز آن زمان تایید کرد که این حق دفاع از خود می‌تواند به عنوان پوششی برای بمباران گروه های مسلح غیر سازمان یافته و یا گروه هایی که به نمایندگی از دولتی خاصی فعالیت نمیکنند، استفاده شود.

پراودا نوشت: «بعد از حمله تروریستی در آسمان شبه‌جزیره سینا، روسیه می‌تواند از ماده 51 برای کشاندن جنایتکاران به محکمه عدالت یا اتخاذ تدابیر دیگری علیه آنها، استفاده کند.»

پراودا که نزدیک به سرویس‌های اطلاعاتی روسیه است، بعد از این مقدمه‌ریزی، نوک حمله را متوجه قطر کرد و نوشت «قطر یکی از سازمان دهندگان عملیات تروریستی در سینا است.»

این روزنامه متذکر شد «همان کسانی‌که حملات تروریستی را سازماندهی و از آنها حمایت می‌کنند در قطر و عربستان سعودی هستند آنها اشخاصی شناخته شده هستند که فعالیت‌های تروریستی در سوریه و عراق زیر نظر آنها صورت می‌گیرند.»

پراودا نوشت «یوگئی ساتانوفسکی» رئیس موسسه خاورمیانه، اظهاراتی تحریک‌آمیز و مستقیم علیه قطر و عربستان سعودی ایراد کرده و گفته است: «این دو کشور باید از مسکو بترسند مانند شخصی که از طاعون می‌ترسد. این امر نیز به رهبری روسیه برمی‌گردد که باید تصمیمی به منظور ارعاب این طرف‌ها اتخاذ کند نه لزوما از طریق بمباران آنها، بلکه شیوه‌های دیگری نیز وجود دارد.» 

ساتانووسکی با یادآوری سالگرد حمله شوروی به برلین (پایتخت آلمان) و تسلط آنها بر این شهر در سال 1945 که بدون مشاوره و هماهنگی با کسی انجام شد، هشدار داد که اگر روسیه که مجهز به زرداخانه‌ای بزرگ شامل  بمب‌های بالستیکی و سلاح است، گزینه جنگ را انتخاب کند، پس هر چیز دیگری (برای ایستادن در مقابل آن) بی‌فایده خواهد بود.

پراودا نوشت زیردریایی «روستوف» در رودخانه «دن» موشک‌های بالستیک «کالبیر» را علیه مواضع گروه داعش در شرق دریای مدیترانه (سوریه) شلیک کرد. این موشک‌ها از فراز ترکیه عبور کردند. بمب‌افکن‌های راهبردی «توپولف 160» «تو95» و «توپولف 22» نیز در بخش دیگری از این عملیات مورد استفاده قرار گرفتند.

پوتین در یکی از اظهارات خود گفته است «در صورتی‌که نتوانسته‌ای از جنگ جلوگیری کنی پس باید آغازگر آن باشی». عدم اقدام روسیه به آغاز جنگ این فرصت را به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی  (ناتو) می‌دهد زمام امور را به‌دست می‌گیرد و جنگ را تا مرزهای روسیه می‌کشاند.

این روزنامه روسی خاطرنشان کرد، اتحادیه اروپا «عملیات نظامی در سوریه» را بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد بررسی می‌کند. این اتحادیه تخصص ویژه‌ای در زمینه مداخله خارجی از طریق استقرار یگان‌های نظامی در افغانستان و عراق دارد.

پراودا که نزدیک به نهاد ریاست‌جمهوری و سرویس اطلاعاتی روسیه است، از این موضوع که «عربستان سعودی به‌رغم اینکه یکی از سازمان‌دهندگان حمله 11 سپتامبر است ولی «بدون مجازات» رها شده است»، بسیار تعجب می‌کند و می‌نویسد «دیگر روسیه نمی‌تواند این حقیقت را که تأکید می‌کند درگیری در سوریه و عراق بر منافع حیاتی مسکو تاثیر می‌گذارد، نادیده بگیرد همچنانکه روسیه نمی‌تواند به تروریست‌ها اجازه بدهد شهروندان روسی را بکشند و این امر با گسترش دادن دامنه عملیات ویژه خود در داخل و خارج سوریه محقق می‌شود. روسیه باید بر ایجاد ائتلافی باز تأکید کند.»

این روزنامه در پایان مقاله خود نوشت، زمان آن فرا رسیده است که این موضوع به سازمان ملل ارجاع شود تا «دادگاه بین‌المللی برای محاکمه دولت‌های ترکیه، قطر و عربستان سعودی به دلیل دست داشتن در تروریسم تشکیل شود.»