به گزارش پارس به نقل از فارس، تلویزیون «المنار» با تشریح ساختار خطرناک‌ترین شبکه‌های تروریستی در لبنان، تاکید کرد که طراح انفجارهای «برج البراجنه» هم اکنون در منطقه مرزی «عرسال» بسر می‌برد.

شعبه اطلاعات و سرویس امنیت داخلی لبنان تنها چند ساعت بعد از انفجارهای انتحاری در منطقه «برج البراجنه» ضاحیه جنوبی بیروت، موفق به کشف سرنخ اصلی این ماجرا شد و بدینوسیله طی 10 روز، تمام ساختار هسته‌ تروریستی روشن شد.

به گزارش تلویزیون «المنار»، برخی از اعضای این هسته‌ تروریستی دستگیر شده و بعضی دیگر همچنان تحت پیگرد قرار دارند. «صطام محمد الشتیوی» از اتباع سوریه که طراح و مغز متفکر این هسته تروریستی به شمار می‌رود، متولد سال 1948 بوده و هم اکنون در ارتفاعات منطقه مرزی «عرسال» بسر می‌برد.

«عبدالکریم الشیخ علی» و «بلال البقار» به ترتیب بازوهای فعالیت الشتیوی در بیروت و مناطق شمالی لبنان بوده که به همراه عوامل اجرایی دیگری در راستای عملیات تخریبی این تروریست سوری فعالیت می‌کردند. افرادی به نام «عواد الدرویش» و «مصطفی خزام» با شیخ علی و «خالد سیف الدین زین الدین» با البقار فعالیت می‌کردند.

بر اساس گزارش‌های امنیتی، فعالیت این هسته‌ تروریستی یک سال گذشته از شهر «رقه» سوریه و با صدور دستور از سوی گروه تروریستی «داعش» به الشتیوی آغاز شد. داعش از الشتیوی خواست انفجارهایی را علیه مقاومت اسلامی لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت و منطقه «جبل محسن» در شهر «طرابلس» واقع در شمال لبنان اجرا کند.

گزارشگر المنار درباره شیوه کار این هسته تروریستی گفت: داعش عوامل انتحاری را از سوریه برای الشتیوی اعزام می‌کرد و بلال البقار و عبدالکریم الشیخ علی آنها را تحویل گرفته و برای اجرای عملیات تروریستی طراحی شده توسط الشتیوی توزیع می‌کردند.

نیروهای امنیتی برای کشف و ضبط هسته‌های تروریستی، روند قاچاق عوامل انتحاری از طریق گذرگاه‌های غیر قانونی و تامین مدارک جعلی و مواد منفجره را رصد کرده و بر اساس تحلیل داده‌های ارتباطی، عبدالکریم الشیخ علی و دو معاونش را دستگیر و بازداشت کردند.

این گزارش حاکی است که نیروهای امنیتی بر اساس اطلاعات به دست آمده، «ابراهیم الجمل» عامل انتحاری که می‌رفت انفجار دیگری را در منطقه جبل محسن لبنان اجرا کند را چندی پیش دستگیر کردند. نیروهای امنیتی لبنان همچنین «ابراهیم راید» و «مصطفی الجرف» به ترتیب عامل انتقال انتحاری‌ها از سوریه به مناطق شمالی لبنان و عامل انتقال اموال به شبکه‌های تروریستی را نیز دستگیر کردند.

این گزارش حاکی است که نیروهای امنیتی لبنان طی 10 روز گذشته عوامل دیگری که با این شبکه تروریستی همکاری کرده بودند را در بیروت، طرابلس و البقاع دستگیر و مقادیر معتنابهی از مواد انفجاری و کمربندهای انتحاری را کشف، خنثی و ضبط کردند.