به گزارش پارس به نقل از فارس، منابع امنیتی لبنان از دستگیری چندین تروریست برجسته و کشف و ضبط یک انبار مواد انفجاری در شهر «طرابلس» خبر دادند که برای ساخت ۱۰۰ کمربند انتحاری کافی بود.

 

تابستان سال گذشته (2014)، زمانیکه ژنرال «جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان و همچنین «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس گفتند که اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد تروریست‌ها طرحی برای اشغال شمال لبنان دارند تا به ساحل دریا[ی مدیترانه] برسند، اکنون ثابت شد.

رسانه‌های لبنانی از جمله روزنامه الاخبار و السفیر نوشتند که تحقیقاتی که بعد از انفجار «برج البراجنه» آغاز شده نشان می‌دهد که داعش در اندیشه اشغال «طرابلس» بوده است.

الاخبار نوشت: اداره اطلاعات ارتش، بعد از کشف دو  آپارتمان در «البراجنة» و «اشرفیه»، آپارتمان سومی را در شهر طرابلس کشف کرد که محل انبار مواد منفجره و مخفیگاه لوجستیک و انتحاری‌ها بوده است. اطلاعات لبنان، 150 کیلوگرم مواد منفجره و سه کمربند انفجاری آماده استفاده و چند چاشنی و گوی‌های انفجاری کشف کرده است. بدین ترتیب  احتمالا نیروهای اطلاعاتی موفق شدند این گروهک را زمینگیر کنند.

جزئیات کشف‌های جدید ارتش لبنان

همچنین روزنامه ‌«السفیر» نیز نوشت، در پی موفقیت‌های اخیر نیروهای امنیتی لبنان در دستگیری شماری از عوامل انتحاری و تروریستی، عملیات تعقیب سایر عناصر تروریستی بویژه چند شهروند لبنانی و سوری در چندین منطقه این کشور همچنان در جریان است. این عناصر به مساعدت و همکاری با تروریست‌ها متهم هستند.

بر اساس این گزارش، نیروهای شعبه اطلاعات دستگاه امنیت داخلی لبنان روز گذشته (دیروز) «احمد .م» مشهور به «ابی عثمان» مسئول انبار کمربندهای امنیتی و مواد انفجاری را دستگیر کرده و مقادیر زیادی کمربند و مواد انفجاری نزد وی کشف و ضبط کردند.

نیروهای امنیتی لبنان همچنین علاوه بر ابی عثمان دو نفر دیگر که با وی و «ابراهیم الجمل» در ارتباط بودند، را دستگیر کردند. نیروهای امنیتی لبنان الجمل عامل انتحاری که می‌خواست خودش را در شهر طرابلس منفجر کند، را اخیرا دستگیر کرده بودند.

این گزارش حاکی است که نیروهای امنیتی پس از دستگیری ابی عثمان در محل کارش، بلافاصله به منزلش یورش برده و چهار کمربند انتحاری آماده انفجار دیگر را در آنجا کشف و ضبط کردند که بسرعت توسط کارشناسان مربوطه خنثی شدند. این کمربندهای انتحاری از نوع همان کمربندهای انفجاری بکار رفته در انفجارهای برج البراجنه و کمربند کشف و ضبط شده نزد ابراهیم الجمل بودند.

نیروهای امنیتی همچنین 250 کیلوگرم مواد منفجره و 500 چاشنی را که برای منفجر کردن کمربندهای انتحاری بکار می‌روند به همراه سلاح‌های دیگر کشف و ضبط کردند.

ابو عثمان در پارکینگ یک رستوران معروف کار می‌کند که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و امنیتی لبنان به آنجا مراجعه می‌کردند و او مسئولیت پارک کردن خودروهایشان را بر عهده می‌گرفت.

نیروهای واکنش سریع نیز در عملیاتی «شوقی.س» یکی از عناصر امنیتی لبنان که با الجمل در ارتباط بود، را توقیف کردند. «خالد.ش» که با عوامل انتحاری در ارتباط بوده و از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کرد،‌نیز دستگیر شد.

از طرفی نیروهای ارتش لبنان همچنین در عملیات جداگانه‌ای «احمد.د» تبعه سوریه و «بلال.ف» شهروند لبنانی را به همراه مقادیر سلاح و دوربین‌های دید در شب دستگیر کردند.

از طرفی دیگر، فرماندهی نیروهای ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات و بازجویی‌ها از «محمد ابراهیم الحجیری» مشهور به «کهروب»، وابستگی‌اش به شبکه «ابراهیم قاسم الاطرش»، مشارکت در بمب گذاری پنج خودرو و ارتباط با گروه تروریستی داعش در منطقه «القلمون» را ثابت کرد. همچنین مشخص شد که این فرد دستگیر شده به گروهک «جند الحق» نیز پیوسته بود.

بر اساس این گزارش، کهروب همچنین علاوه بر عضویت در گروهک‌های غیر قانونی دیگر، یک مجموعه‌ دیگر را پایه گذاری که به سوی شهر «الهرمل» راکت شلیک کرده بودند و مواد منفجره را برای افراد مسلح در شهر مرزی «عرسال» انتقال می‌دادند. آنها همچنین برای به گروگان گرفتن یک قاضی تلاش می‌کردند.

نیروهای امنیتی همچنین در تازه‌ترین عملیات خود، «لؤی.ن.ت» که در منفجر ساختن تانکرهایی که به سمت منطقه مرزی «المصنع» می‌رفتند، دست داشت را دستگیر کردند. این عنصر با تروریست‌های برجسته‌ای در ارتباط بود.