از قدیم خرافات ماه صفر بین مردم رایج بود. خرافات ماه صفر عقبه دینی و روایی ندارند. برخی بدنبال سودجویی از خرافات ماه صفر هستند. دشمنان از خرافات ماه صفر علیه اسلام استفاده میکنند.


ماه صفر از ماه های قمری مهم برای مسلمانان است. اکنون در ماه صفر قرار داریم. حوادث ناگوار، دردناک و سختی مانند رحلت حضرت محمد (ص)، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع)، ورود سر مبارک امام حسین (ع) و کاروان اسرای کربلا به شهر شام، آغاز جنگ صفین و... در ماه صفر برای مسلمانان رخ داده است به همین دلیل بسیاری از مسلمانان ماه صفر را ماه سنگینی می دانند. در ادامه با مهم ترین خرافات مربوط به ماه صفر آشنا شوید.

به گزارش رکنا ، امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: اینکه گفته می‌شود روز آخر ماه صفر و شب اول خوب است که بروید درب هفت مسجد شمع روشن کنید در دین یک بدعت است و به یک روایت جعلی مستند شده که در کتب شیعه وجود ندارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج گزیده‌ای از بیانات آیت‌الله حسینی همدانی درباره‌ خرافات آخر ماه صفر را منتشر کرد:

کوبیدن در هفت مسجد سند شرعی ندارد

۶۰ روز همه ما سیاه پوشیدیم برای عزای حسین، برای مبارزه با بدعت، مبارزه با بدی‌ها و کژی‌ها و به سر و سینه زدیم و عزای حسین را داشتیم؛ اما ازآنجایی‌که دشمن لحظه‌ای غفلت نمی‌کند، دین را با بدعت از بین می‌برند. درست آمدند گفتند روز آخر ماه صفر و شب اول خوب است که بروید درب ۷ مسجد شمع روشن کنید درحالی‌که این در دین یک بدعت است. هیچ منشئی ندارد. مستندش کردند به یک روایت جعلی که بنده گشتم در تمام کتب شیعه آن را پیدا نکردم. اگر دوستان پیدا کردند به من اطلاع دهند. که مثلاً «من بشرنی به خروج صفر بشرته بالجنه» هر کس بگوید ماه صفر تمام شد او را به بهشت بشارت می‌دهم.

من چنین روایتی راندیدم. گشتم یک روایت را پیدا کردم این را عرض می‌کنم. در معانی الاخبار این روایت هست که حضرت می‌خواستند ابوذر را به‌عنوان یک شخصیت بهشتی معرفی کنند. ابن عباس می‌گوید به همراه پیغمبر و یک تعدادی نشسته بودیم در مسجد قبا، حضرت فرمودند هرکسی از این در وارد شود من به او بشارت بهشت می‌دهم. یک تعدادی از جمعیت بلند شدند رفتند بیرون که از در بیایند داخل؛ که بگویند آمدیم و پیغمبر هم که بشارت بهشت ما را داد. درصورتی‌که وقتی به این روایت دقت کنید که ان‌شاءالله مراجعه می‌کنید حضرت می‌خواهد اعلام کند که ابوذر بهشتی است. اساس بحث درباره ابوذر است.

بعد حضرت وقتی دیدند عده‌ای رفتند بیرون (این‌طور که در ذهنم هست) به کسانی که داخل بودند گفتند اگر این‌ها آمدند داخل، من می‌پرسم که آخرین ماه رومی که ما داریم از آن خارج می‌شویم کدام‌ ماه است. هر کس جواب داد او اهل بهشت است. جمعیت به داخل آمدند. در میان آن‌ها ابوذر بود. حضرت پرسیدند که آن ماه رومی که از آن خارج شدیم کدام است؟ حضرت به کسانی که داخل بودند قبلاً این را گفت که کسی که بگوید از کدام ماه رومی خارج شدیم به او بشارت بهشت می‌دهم. «من بشرنی بخروج آذار بشرته بالجنه» حضرت می‌خواستند ابوذر را معرفی کنند.

این‌ها آمدند داخل بعد حضرت پرسیدند که کدام ماه است؟ ابوذر عرضه داشت به اینکه ماه آذر. حضرت فرمودند تو اهل بهشت هستی. بعد درباره آینده ابوذر که چگونه می‌شود و چگونه کشته می‌شود آنجا بیان می‌کنند. تنها روایتی را که ما درباره بشارت دیدیم همین روایت بود. این مستمسک یک عده‌ای شده انحرافات درست می‌کنند.

مناسک سازی یکی از بدعت‌های مخرب در دین است

ائمه جماعات مساجد مواظب باشند درب مسجد را بازکنید بیایند داخل دعا بخوانند. دم در مسجد شمع روشن کردن با این وضعیتی که این تکفیری‌ها در جهان ایجاد کردند و برای ما داستان درست می‌کنند مواظب باشیم که خدای‌نکرده گرفتار این مسئله نشویم. عموماً هم کسانی این کار را انجام می‌دهند که نسبت به دین وضع مناسبی ندارند. اطلاعات دینی آن‌ها هم ضعیف است. خیال می‌کنند که اگر این کار را بکنند و پشت در مساجد بروند و در بزنند و شمع روشن کنند این جایگزین اعمال عبادی آن‌ها خواهد بود.

یکی از بدعت‌هایی که مخرب است مناسک سازی است. دشمن از این مناسک سازی بسیار بهره می‌برد که هیچ ریشه‌ای هم در دین ندارد. اهل ایمان و تدین مواظبت کنند. دو ماه تمام به نام حسین علیه‌السلام سیاه پوشیدیم، عزاداری کردیم، برای حسینی که قیام او برای بدعت زدایی بود، روز آخر با یک روایت مجعول تمام‌کار را خراب می‌کنند.

در مساجد باز باشد

ائمه بزرگوار مساجد روشنگری لازم را برای مردم داشته باشند. خطبا و اهل منبر برای مردم بیان کنند این بدعت را که دست‌هایی در کار است که این را توسعه بدهند. بگویند که کار مفیدی هم نیست. هرچه می‌خواهند بدهند داخل مسجد می‌دهند، نه بیرون از مسجد و پشت در مسجد. اگر هم بخواهند چیزی بدهند درون مسجد می‌دهند، با نماز و دعا و انابه. درب مساجد باز باشد، شیرینی و شکلات بدهید عیبی ندارد. بیایند داخل عبادت کنند.

فتاوای تعدادی از مراجع عظام ذیل این موضوع:

آیت الله العظمی خامنه‌ای: بسمه‌تعالی، این عمل مستند روایی ندارد و شیوه قابل‌تأیید نیست. اگرچه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یادشده است. آقایان علماء اعلام – دامت افاضاتهم – و مؤمنین – ایدهم الله تعالی – با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه‌بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب گردد، جلوگیری نمایند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی : بسمه‌تعالی با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین (ع) وارد نشده است انجام آن به‌عنوان یک عمل مستحب شرعی جایز نیست و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به‌سوی مراسم و توسلاتی دعوت کنند که در روایات معصومین (ع) واردشده است وگرنه ممکن است افراد منحرف برای وهن مذهب هرروز امر تازه‌ای اختراع کنند و ناآگاهان را به‌سوی آن دعوت کنند. همیشه موفق باشید.

 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: بسم‌الله الرحمن الرحیم ۱- مستند روایی بر عمل مذکور به نظر نرسیده و الله العالم.۲- با عدم مستند شرعی تأیید آن معنی ندارد؛ و الله العالم.۳- علمای اعلام باید مردم را آگاه کنند. وفقکم الله؛ و الله العالم.

مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: بسمه‌تعالی مستند شرعی برای عمل فوق ملاحظه نشده است و لازم است مؤمنین ازاین‌گونه اعمال اجتناب نموده و برای قضای حوایج و برآورده شدن حاجات از طرقی که در کتب ادعیه آمده استفاده کنند.

مرحوم آیت الله العظمی تبریزی: بسمه‌تعالی زدن درب مسجد و حاجات خواستن از مسجد مسند شرعی ندارد و در روایات وارد نشده است. لکن نماز جماعت خواندن در مساجد و حاجت خواستن از خداوند با توسل به ائمه (علیهم‌السلام) شرعاً ثابت است؛ و الله العالم.