به گزارش پارس , هوشنگ فلاحتیان در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت نصب شده ظرفیت تولید برق ایران به ۷۰ هزار مگاوات افزایش یافته است، گفت: همچنین راندمان نیروگاه های حرارتی کل کشور ۳۷.۲ درصد و تلفات کل شبکه برق کشور به ۱۴.۴ درصد رسیده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه متوسط نرخ رشد تقاضای برق در طول سه دهه گذشته تاکنون حدود ۷.۸ درصد بوده است، تصریح کرد: با این رشد هر ساله باید پنج هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود.

این مقام مسئول درباره هزینه های جاری صنعت برق در سال ۹۱ نیز به رقم ۱۴۷ هزار میلیارد ریال اشاره کرد و افزود: سال گذشته درآمد حاصل از فروش برق ۸۳ هزار میلیارد ریال بوده که از این مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال برای پرداخت یارانه نقدی به سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود.

وی همچنین در تشریح هزینه های خارج از وزارت نیرو هم توضیح داد: در حال حاضر بهای سوخت (تابع ترکیب سوخت تحویلی به نیروگاه ها) ، گاز طبیعی ۷۰۰ ریال، نفت کوره ۲۰۰۰ ریال و گازوئیل ۳۵۰۰ ریال بوده ضمن آنکه هزینه خرید هر کیلووات ساعت برق بدون سوخت به طور متوسط ۴۶۹ ریال و آبی و اتمی ۵۹۸ ریال، حرارتی (غیر دولتی) ۳۹۰ ریال و حرارتی (وزارت نیرو) ۲۵۸ ریال است.

فلاحتیان با یادآوری اینکه هزینه انتقال ۸۷ ریال و هزینه توزیع برق حدود ۱۲۴ ریال است، بیان کرد: در مجموع هزینه تولید، انتقال و توزیع برق بدون سوخت ۶۸۰ ریال بوده درحالی که متوسط دریافتی برق از محل فروش، پس از برداشت سازمان هدفمندی حدود ۲۲۰ ریال است.

وی در خصوص دلایل کسری بودجه صنعت برق، تبیین کرد: مطابق با جزء ج قانون بودجه سال ۸۷ قیمت تمام شده برق با سوخت یارانه ای ۴۰۴ ریال به ازاء هر کیلووات ساعت تعیین شده (۳۹۰ ریال بدون هزینه سوخت) بر این اساس در سال ۸۷ ما به التفاوت نرخ فوق الذکر و نرخ تکلیفی تعیین شده در ردیف مستقل در بودجه های سنواتی پیش بینی و به صنعت برق پرداخت شد.

معاون وزیر نیرو، افزود: درصورتی که ۳۹۰ ریال مصوب سال ۸۷ با افزایش سالانه حدود ۱۱ درصد رشد، معادل قیمت تمام شده برق در حال حاضر (۶۸۰ ریال) می شد نرخ فروش تکلیفی سال ۸۳ سالانه ۲۰ درصد رشد داده می شد، نرخ فعلی فروش برق حدود ۸۸۰ ریال می شد، این درحالی است که با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها نرخ برق در حال حاضر به ازاء هر کیلو وات ساعت ۴۳۰ ریال است و متوسط دریافتی صنعت برق به حدود ۲۲۰ ریال به ازاء هر کیلو وات ساعت کاهش یافته که این موضوع مهمترین عامل کسری منابع صنعت برق است.

این مقام مسئول با اشاره به ارزان بودن قیمت فروش برق در ایران، گفت: اگر بخواهیم مقایسه کنیم هزینه" ارسال پیامک" معادل با هزینه برق ۲۰ ساعت استفاده از چراغ مطالعه، هزینه برق مصرفی سه ساعت استفاده از لپ تاپ، هزینه برق مصرفی سه ساعت استفاده از تلویزیون LED است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف برق در کشور در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته سه هزار مگاوات افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: تامین این میزان نیازمند هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش تولید و معادل همین میزان در بخش های توزیع و فوق توزیع است.