به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، آشنایی خودروسازان سرشناس با بازار بکر ایران از اهداف اولیه برگزار کنندگان این همایش شمرده شده حال آنکه برخی کارشناسان معتقدند که اهداف دیگری از جمله ارزیابی شرکت های خودروساز ایرانی برای سرمایه گذاری یا حتی خرید شرکت ها نیز مدنظر قرار گرفته است.

هم اکنون شرکت های خودروساز داخلی در بدترین شرایط تاریخی خود به سر می برند؛ چراکه کمبود نقدینگی و افت تولید، شرکت های مذکور را به لبه پرتگاه رسانده حال آنکه دولت دهم با وعده و وعید، شرکت های یاد شده را تا حدودی سر پا نگه داشت و در دولت یازدهم نیز خودروسازان به امید وعده هایی از جنس تسهیلات و وام بانکی و کمک های دولتی فعلا چشم انتظار تحقق این وعده ها هستند. اینکه هنوز تصمیمی برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ نشده یا کمک های دولتی در قالب وام و تسهیلات بانکی به نتیجه نرسیده، فضای بلاتکلیفی در صنعت خودرو به وجود آورده که در این فضا نمی توان شایعه را از واقعیات به خوبی تشخیص داد. به عنوان مثال اینکه گفته می شود خودروسازان خارجی چشم به خرید برخی از واحدهای خودروسازی کشور دارند یا اینکه سایت های تولیدی شهرستان ها اولین گزینه خریداران خارجی است، هنوز حکم شایعه دارد؛ چراکه هنوز خودروسازان حاضر به تایید یا تکذیب آن نیستند.

شرایط مساعدی که مذاکرات اولیه هسته ای کشور با غرب به وجود آورد بر تمایل همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان سرشناس خارجی افزود حال آنکه در اولین واکنش رسانه های خارجی به روند مذاکرات هسته ای، تعامل خودروسازان جهانی با داخلی ها بود. در این زمینه یکی از روزنامه های چاپ فرانسه؛ یعنی « فیگارو» چندی پیش در مقاله ای تاکید کرد که شرکت های آمریکایی فعالیت های خود را در ایران حتی قبل از گرم شدن روابط بین واشنگتن و تهران آغاز کردند.
مقاله نویس این روزنامه عنوان کرده بود که یک تولید کننده فرانسوی که با ایران همکاری می کند، اذعان کرده که « بسیاری از شرکت های ایالات متحده آمریکا در ماه های اخیر نمایندگان خود را به ایران فرستاده اند. » این فرستادگان اغلب از گذرنامه های سوئیس استفاده می کنند. در مقاله روزنامه همچنین گفته می شود که شرکت جنرال موتورز « General Motors» تلاش می کند با بخش خودرویی ایران همکاری کند.


در ادامه این مقاله تاکید شده که این شرکت با ایران خودرو تماس برقرار کرده و طی شش ماه گذشته، نمایندگان جنرال موتورز از ایران بازدید کرده و مساله از سرگیری فعالیت GM را مورد بحث قرار دادند. با وجود این دست مقالات یا گزارشاتی که رسانه های غربی بر آن تاکید کردند هنوز هیچ منبع رسمی داخلی این خبرها را تایید نکرده؛ اما واضح است که ظاهرا طرفین منتظر مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته ای ایران و غرب هستند. خودروسازان آمریکایی به خصوص جنرال موتورز، پیش از انقلاب نیز در خودروسازی ایران حضور داشتند و پیش بینی می شود که با روند رو به مثبت مذاکرات دوباره پس از ۳۵ سال، پای این خودروساز آمریکایی به جاده مخصوص باز شود.


از سوی دیگر برخی از آگاهان به امور خودروسازی تاکید دارند که سایپایی ها نیز یک مشتری صاحب نام آمریکایی-ایتالیایی دارند به نام گروه فیات-کرایسلر. این خبر نیز هر چند از سوی یکی از فعالان معتبر خودروسازی کشور به خبرنگار ما گفته شد با این حال فعلا توسط منابع رسمی داخلی مورد تایید قرار نگرفته است. در این بین تمایل یک شرکت فرانسوی به خرید سهام پارس خودرو نیز خبر ساز شده و حتی برخی از رسانه های داخلی سنگ اندازی فرانسه در مذاکرات ژنو را سهم خواهی دولت این کشور از بازار خودرو کشور خوانده اند.

طبق خبر درج شده در این رسانه « گروه خودروسازی سایپا قصد دارد به دلیل مشکلات مالی ۸۰ درصد سهام پارس خودرو را بفروشد، پیش از این، گمان بر این بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان یک سازمان دولتی، قصد خرید سهام این شرکت را دارد؛ اما ظاهرا شرکت رنو فرانسه که در خلا حضور خودروسازان معتبر جهانی جای خود را در صنعت خودرو ایران باز کرده در تلاش است سهام پارس خود را بخرد. با توجه به امکانات قابل توجه پارس خودرو نظیر خط رنگ پیشرفته آن، این شرکت بهترین گزینه برای توسعه صادرات رنو در خاورمیانه و جنوب آسیا است. »
هر چند نمی توان تمایل شرکت های خودروساز آمریکایی یا اروپایی برای حضور پررنگ در ایران را نادیده گرفت، اما تنها تمایل این شرکت ها کفایت نمی کند و روند مذاکرات هسته ای در این بین نقش اساسی ایفا می کند. به طوریکه اگر روند مذاکرات مثبت پیش رود، باید امیدوار به حضور خودروسازان خارجی و در ادامه آن رونق خودروسازی کشور شد، حال آنکه نتیجه معکوس مذاکرات به طور حتم برای خودروسازی کشور عاقبت خوشی نخواهد داشت و آنها باید تنها به کمک های دولتی یا تامین نقدینگی از طریق وام و تسهیلات امید داشته باشند.

پشت پرده خرید سهام خودروسازان


با توجه به تمام اخباری که در زمینه واگذاری سهام شرکت های معتبر خودروسازی کشور به خارجی ها منتشر شد، روز گذشته « ایسنا» انتشار تمامی اخباری از این دست را به سهامداران شرکت های خودروسازی منتسب کرد و به اصلاح از پشت پرده چنین اخباری رونمایی کرد. « ایسنا» در ابتدای گزارش خود با تکذیب چنین اخباری از سوی خودروسازان، تاکید کرده که مسوولان شرکت های خودروساز در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری خرید سهام توسط شرکت های خارجی را از اساس دروغ محض خوانده اند. اینکه شرکت های خودروساز داخلی پس از انتشار چنین اخباری از سوی رسانه های معتبر کشور یا حتی رسانه های خارجی واکنشی نشان ندادند هر چند خود ایجاد شبهه می کند؛ اما باید پذیرفت که خودروسازان کشور طی چند سال گذشته به خصوص در دو سال اخیر که با فراز و نشیب های زیادی روبه رو بودند به درستی به درج اخبار مربوط به این صنعت نپرداختند حال توقع اطلاع رسانی کامل از چنین موضوع مهمی بی جا به نظر می رسد.

در هر حال این خبرگزاری در گفت و گو با یک فعال صنعت خودرو اذعان کرده که طی یکی دو هفته گذشته گزارش عملکرد شش ماهه خودروسازان داخلی به بورس ارائه شده که براساس آن تمام شرکت ها در شش ماهه نخست سال زیان هنگفتی داشته اند.


این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه با این حال و برخلاف این گزارش ها ارزش سهام این شرکت ها در یکی - دو هفته اخیر رو به رشد بوده است، خاطرنشان می کند: مطمئنا بخش قابل توجهی از این رشد ناشی از اخبار منتشر شده در رابطه با ابراز تمایل خودروسازان خارجی برای خرید سهام شرکت های خودروسازی داخلی بوده است.


این فعال صنعت خودرو ادامه داده است که در واقع برخی فعالان بورسی فریب اخبار منتشر شده در این زمینه را خورده و به این ترتیب تمایل برای خرید سهام شرکت های خودروساز بورسی افزایش و در نتیجه قیمت این سهام نیز رشد یافته است.