به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدرضا نعمت زاده در دیدار معاون و اعضاء مؤسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین گفت: ایران یکی از پُرذخیره ترین معادن را در سطح منطقه و جهان دارا است که گستردگی و تنوع مواد معدنی موجود در آنها حائز اهمیت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر شرکت های زیادی از کشور چین در بخش های مختلف صنعتی ایران فعالیت دارند و ما آمادگی همکاری بیشتر در زمینه اکتشافات معدنی را داریم.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: زمینه برای تبادل اطلاعات برای رسیدن به نتایج مطلوب در زمینه اکتشافات معدنی در ایران فراهم است. وی در ادامه ضمن تشکر از همکاری آکادمی علوم چین در یکسال اخیر گفت: با افتتاح رسمی ایستگاه های مشاهداتی پوسته زمین در استان های همدان و اصفهان از هم اکنون می بایست برای ایجاد آزمایشگاه مجهز در کنار ایستگاه های یاد شده برنامه ریزی مشترکی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در کشور ما جوانان تحصیلکرده در حوزه معدن وجود دارند که می توانند با مؤسسات مطالعاتی و تحقیقاتی مشترک همکاری نمایند به طوری که در سایر پروژه های اکتشافات معدنی نیز این موضوع تسری یابد.

محمدتقی کره ای معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز در این دیدار گفت: به دنبال امضاء تفاهم نامه های سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ مابین این سازمان و موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم زمین و انجام مطالعات میدانی در خصوص پوسته زمین ایستگاه های مشاهداتی در ۶۵ ایستگاه در نقاط مختلف کشور افتتاح شد.

کره ای در ادامه یادآور شد: با نصب دستگاه های مجهز و قوی در ایستگاه های مذکور برای نخستین بار موفق به مشاهدات پوسته زیر دریا نیز شدیم. رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در ادامه تصریح کرد: طبق پیش بینی های صورت گرفته توسط طرفین تفاهم نامه طی ۵ سال آینده شاهد افتتاح ایستگاه های بیشتری از شمال خاوری تا جنوب و از آذربایجان تا خلیج فارس خواهیم بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اطلاعات پروژه های افتتاحی گام مهمی در اکتشافات مواد معدنی، مطالعات زمین لرزه و سوابق گذشته مطالعات پوسته زمین شناسی ایران زمین است.

در ادامه این نشست، " دینگ زهونگلی" معاون موسسه زمین شناسی و آکادمی علوم چین نیز در اظهاراتی عنوان کرد: این موسسه دارای ۱۴۰ گروه کارشناس بوده که ۶۰ هزار نفر در آن مشغول هستند که ۴۵ هزار نفر از این تعداد با مدرک فوق لیسانس به بالا به امور اکتشافات فنی و حرفه ای می پردازند.

زهونگلی یادآور شد: امیدوارم با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی جمهوری اسلامی ایران ضمن گسترش همکاری های فنی و حرفه ای اکتشافات معدنی و تبادل اطلاعات در زمینه علوم زمین و معدن در آینده نزدیک شاهد افتتاح پروژه های مشترک جدیدی باشیم.