به گزارش پارس ، فارس به نقل از سازمان خواروبار جهانی (فائو) ، تولید جهانی شیر در سال ۲۰۱۳ با ۱.۹ درصد رشد به ۷۸۰ میلیون تن می رسد که این تولید مشابه سال گذشته است.

براساس این گزارش، کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین و کشورهای جزایر واقع در دریای کاریب بیشترین افزایش تولید را خواهند داشت.

فائو همچنین پیش بینی کرده است، تجارت جهانی فرآورده های لبنی با ۰.۹ درصد کاهش در سال جاری به ۵۳ میلیون تن خواهد رسید که این رقم با میانگین افزایش ۷ درصدی تجارت این محصول در ۴ سال گذشته مقایسه شده است.

سازمان خواروبار جهانی اعلام کرده است در سال ۲۰۱۳، آسیا همچنان بازار اصلی برای تولیدات لبنی خواهد ماند براین اساس حدود ۵۵ درصد واردات دنیا در این قاره است و به دنبال آن آفریقا ۱۵ درصد واردات محصولات لبنی را دارد.

فائو گزارش داده است، در سال ۲۰۱۳ تقاضای قابل توجهی از کشور چین، جمهوری اسلامی ایران، سنگاپور و پاکستان انتظار می رود و آسیا، امارات، عربستان سعودی، اندونزی، ژاپن، فیلیپین، مالزی، ویتنام و تایلند بعنوان بازارهای مهم خواهند ماند اما سطح وارداتشان تغییر محسوسی نخواهد داشت ودر برخی موارد احتمال کاهش هم وجود دارد.

فائو همچنین گزارش داده است در آفریقا، احتمال کاهش واردات فراورده های لبنی به دلیل افزایش قیمت جهانی، خواهد بود، وارد کنندگان اصلی محصولات لبنی مانند کشورهای نیجریه، لیبی و آفریقای جنوبی هم از افزایش قیمت جهانی متاثر می شوند.

در آمریکای لاتین و کشورهای واقع در جزایر دریای کاریب نیز چند کشور شامل ونزوئلا، کوبا، کلمبیا، برزیل و پرو وارد کننده اصلی شیرخشک خواهند بود.

سازمان خوار و بار جهانی همچنین پیش بینی کرده است، واردات روسیه به دلیل تحریک تقاضا برای واردات کره افزایش می یابد.