به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حمید چیت چیان در حاشیه سومین جلسه شورای گفت وگو بین بخش دولتی و بخش خصوصی درباره جلوگیری از خاموشی گفت: تمام تلاش را به کار می گیریم تا نیروگاه های جدیدی که در دست احداث است سریع تر به بهره برداری برسد.

وی افزود: همچنین پیش بینی کردیم که حدود ۲۰۰۰ مگاوات از مصرف برق در پیک تابستان سال آینده را کاهش داده و به عبارتی مدیریت مصرف و یا بار انجام دهیم تا در سال آینده خاموشی نداشته باشیم.

وزیر نیرو درباره تامین منابع گفت: هم اکنون در دولت بررسی هایی در حال انجام است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۹۲ پیش بینی هایی را برای افزایش درآمد بخش برق پیش بینی کرده اند که امیدواریم با محقق شدن این درآمدها و همچنین واگذاری بیشتر نیروگاه های دولتی و اختصاص منابع آن ها به صنعت آب و برق بتوانیم بر این بحران غلبه کنیم.

چگونگی تامین منابع آب و برق مسکن مهر

چیت چیان در ادامه در پاسخ به این که منابع لازم برای تامین آب و برق مسکن مهر از چه محلی تامین می شود، تصریح کرد: بخشی از منابع لازم از محل تسهیلاتی که بانک مسکن در اختیار متقاضیان قرار داده و بخشی نیز از محل کمک هایی که دولت پیش بینی کرده تامین می شود.

وی تاکید کرد: بنا بوده یک سوم هزینه ها را دولت، یک سوم از طریق استانداری ها و همچنین یک سوم از طریق دریافت هزینه های انشعاب توسط وزارت نیرو تامین شود.

صنعت برق با کمترین آلایندگی برق مورد نیاز را تولید می کند

وزیر نیرو در ادامه درباره نقش نیروگاه ها در آلودگی زیست محیطی اظهار کرد: خوشبختانه ۱۵ درصد نیروگاه ها تجدیدشونده و آبی هستند که هیچ گونه آلایندگی به معنای ذرات معلق و co۲ ندارد.

چیت چیان با بیان این که سایر نیروگاه ها نیز مجهز به تجهیزاتی هستند که می تواند از گازهای طبیعی استفاده کنند تاکید کرد: در بین سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و فرآورده های نفتی و گاز طبیعی، گاز طبیعی پاک ترین روش تولید برق است.

وی با بیان این که خوشبختانه حدود ۲۷ درصد نیروگاه ها، سیکل ترکیبی هستند، افزود: در این نیروگاه ها بخشی از تولید برق با استفاده از بازیافت حرارت در بخش دیگر نیروگاه انجام می شود بنابراین در این روش تولید برق نیازی به مصرف سوخت فسیلی نیست. بنابراین صنعت برق با کمترین آلایندگی برق مورد نیاز مردم را تولید می کند.

وزیر نیرو با ابراز تاسف نسبت به این که طی سال های گذشته تراز مصرف و تولید گاز طبیعی متعادل نبوده است، تصریح کرد: به دلیل این که مصرف گاز طبیعی به ویژه در فصل های سرد سال بیش از ظرفیت انتقال گاز طبیعی بوده است، نیروگاه ها مجبور شده اند با راهنمایی های وزارت نفت از سوخت مازوت و یا گازوئیل برای تولید برق استفاده کنند.

چیت چیان با بیان این که در این زمینه وزارت نیرو تصمیم گیر نبوده و تابع شرایط کلی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: تصمیم ما این بوده که از گاز طبیعی استفاده کنیم اما استفاده از مازوت و گازوئیل به جای گاز طبیعی خسارات زیادی به تاسیسات تولید برق نیز وارد می کند.

به گفته او، به طور متوسط سالانه حدود ۶۶ درصد از سوخت مورد نیاز از طریق گاز طبیعی تامین می شود.

در روش مصرف آب تجدیدنظر کنیم

وزیر نیرو در ادامه با بیان این که مسئله آب یک موضوع مهم ملی است، گفت: نه تنها برای ما بلکه در همه دنیا تامین آب مورد نیاز یکی از مشکلات اساسی است.

چیت چیان با بیان این که این هزاره، هزاره آب و غذا نام گذاری شده است، افزود: در ایران متوسط بارش یک سوم متوسط بارش جهانی است طبیعی است که این نگرانی ها بیشتر باشد. بنابراین با توجه به این که به جز منابعی که از طریق بارش تامین می شود منابع دیگری نداریم و با ایجاد سد جدید می توانیم منابع جدیدی را تامین کنیم تنها چاره این است که در روش مصرف آب تجدیدنظر کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت صرفه جویی و مدیریت مصرف آب اظهار کرد: تک تک مردم باید در مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعتی صرفه جویی و در این زمینه مشارکت کنند.