به گزارش پارس به نقل از مهر، همزمان با ادعای جدید ترکیه مبنی بر ناپایدار بودن روند صادرات گاز ایران به ترکیه و حتی شکایت از ایران در یک داوری بین المللی، دور جدید مذاکرات شرکت میل گاز یاران و بوتاش ترکیه با محور مسائل فنی و عملیاتی برگزار شد.

از این رو در انشست مشترک گازی، با حضور مدیران شرکت ملی گاز ایران و بوتاش ترکیه دو طرف درباره نحوه اجرای موافقت نامه عملیاتی تداوم قرارداد صادرات گاز ایران و ترکیه مذاکراتی را انجام دادند.

در این نشست مشترک، موانع و چالش های پیش روی نحوه اجرای موافقت نامه عملیاتی قرارداد صادرات گاز، بحران های فصول سرد سال و عملی شدن مصوبات قبلی بررسی و بازنگری شد.

هوشنگ مهردادفر معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره به آمادگی ایران بریا گسترش صادرات گاز به ترکیه، گفت: صادرات گاز به کشور ترکیه را سبب تقویت دوستی خواهد شد ضمن آنکه گاز به عنوان پل ارتباطی، زمینه تفاهم و دوستی بیشتر میان کشورهای همسایه را فراهم می کنیم.

آدم کوموش مدیر عملیات بوتاش ترکیه با اعلام اینکه صادرات گاز به این کشور موجب گرمابخشی به خانه های مردم این کشور شده و محبوبیت ایران را در بین مردم دوچندان کرده است، تصریح کرد: کارشناسان گاز ایران به دانش نفت و گاز تسلط بیشتری دارند و این ارتباط زمینه را برای گسترش دوستی ها و روابط با کشور ایران فراهم کند.

به گزارش مهر، مقامات تهران - آنکارا آگوست ۱۹۹۶ میلادی قراردادی ۲۵ ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه برخوردار است که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود به بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب معادل ۱۵ میلیارد مترمکعب سالانه وجود دارد.

پیش بینی می شود با ساخت قطعات سوم و چهارم خط لوله ششم سراسری گاز، امکان انتقال روزانه ۹۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی در پایانه مرزی بازرگان فراهم شود.

در شرایط فعلی بخش عمده گاز تحویلی به ترکیه از مسیر خط لوله ۳۶۵ کیلومتری تکاب- شاهین دژ- میاندوآب با ظرفیت انتقال روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تا مرز بازرگان منتقل می شود.