به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد؛ واکنش شدید طلا پس از اعلام آمارهای مشاغل در آمریکا در ادامه روز کاری جمعه جبران شد و تا سطح ۱۳۰۷ دلار در هر اونس بالا آمد. دیروز نیز طلا در سطح ۱۳۱۰ دلار بازگشایی شد، اما پس از ساعاتی به کمتر از ۱۳۰۰ دلار سید. به گفته تحلیلگران بازار کماکان تحت تاثیر نتایج آماری دو روز قبل آمریکا است.


در ساعت ۱۷ روز جمعه، آمار موقعیت های شغلی ایجاد شده آمریکا در ماه اکتبر منتشر شد. پیش بینی ها از به وجود آمدن ۱۲۰ هزار موقعیت شغلی در اکتبر حکایت می کردند، اما آمار واقعی از این مقدار بسیار بالاتر بود. به گزارش بلومبرگ، آمار منتشرشده نشان می داد که در ماه میلادی اخیر ۲۰۴ هزار موقعیت شغلی در آمریکا به وجود آمد. انتشار آمار مزبور به سرعت، بازار طلا را تحت تاثیر قرار داد. در حوالی ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه روز جمعه طلا مسیر سینوسی خود تا زیر ۱۳۰۰ دلار را طی کرده بود و با ورود به کانال ۱۲۰۰ دلار کاهش خطی شدیدی را تجربه کرد. قیمت طلا در عرض چند دقیقه به ۱۲۸۷ دلار رسید، البته این فلز گرانبها دیروز صبح، مقداری از کاهش شدید حادث شده را جبران کرد؛ اما به اعتقاد کارشناسان در هفته های پیش رو باید منتظر تضعیف بیشتر طلا در مقابل دلار باشیم.


بر اساس گزارش رویتزر انتشار آمار مزبور توسط وزارت کار آمریکا خوش بینی هایی را در خصوص مساعد بودن وضعیت نسبی اشتغال این کشور موجب شد و پیرو بروز این خوش بینی ها، گمانه زنی ها در خصوص تعدیل سیاست های محرک پولی فدرال رزرو افزایش یافته است. البته وزارت کار آمریکا در کنار انتشار آمار ذکرشده آمار دیگری را نیز منتشر کرد که با پیش بینی ها مطابقت داشت. به گزارش بلومبرگ، آمار بیکاری آمریکا در ماه اکتبر ۳/۷ درصد گزارش شد که با پیش بینی ها تطبیق می کرد. آمار بیکاری در ماه سپتامبر ۲/۷ درصد گزارش شده بود. بر این اساس، باوجود اینکه اوضاع اشتغال در آمریکا به طور کلی مناسب برآورد می شود، میزان بیکاری در این کشور نسبت به سپتامبر یک دهم درصد رشد داشته است.


کارشناسان طلا معتقدند که پیش از این اتفاق عاملی که بهای طلا را تحت فشار قرار داد کنفرانس خبری ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا بود. تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره به ۲۵/۰ درصد موجب شد تا ارزش یورو در برابر دلار آمریکا با کاهش روبه رو شده و این مساله به ضرر قیمت جهانی طلا شود.
بر اساس گزارش بلومبرگ نرخ تورم منطقه یورو طی ماه اکتبر مقام های بانک مرکزی اروپا را متقاعد کرد تا در نشست پنج شنبه خود بار دیگر نرخ بهره بانکی را کاهش دهند.


به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، بسیاری از سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه و دارایی خود در برابر بحران مالی و بدهی منطقه یورو اقدام به خرید طلا کرده بودند؛ ولی در شرایط فعلی دلیلی برای نگهداری طلا وجود ندارد. به گزارش بلومبرگ، در حالی که بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخ تورم منطقه یورو را به ۲ درصد برساند، کاهش فشارهای تورمی بار دیگر اقتصاد منطقه یورو را در آستانه رکود قرار داده است. نرخ تورم منطقه یورو ماه گذشته به کمتر از ۷ دهم درصد رسید که این پایین ترین رقم از نوامبر ۲۰۰۹ به شمار می رود. در مورد رویدادهای اقتصادی مهم هفته پیش می توان به انتشار شاخص خرید مدیران غیر تولیدی و میزان صادرات چین اشاره کرد. رشد اقتصادی چین امسال کاهش داشته است، اما سران این کشور با این مساله مشکلی ندارند و اولویت را به مساله محیط زیست و امثال آن اختصاص داده اند.

چین بر اقتصاد جهانی و به خصوص بازار کالا تاثیر زیادی دارد. بازار کالا، مواد معدنی و نفت را شامل می شود. نفت هم اکنون به واسطه عرضه بالا با مشکل روبه رو است و چنانچه چین واردات نفت خود را کاهش دهد، مشکل آن را تشدید خواهدکرد. در خصوص مواد معدنی نیز می توان به وابستگی اقتصاد استرالیا به صادرات مواد معدنی به چین اشاره کرد. استرالیا به خاطر بالا بودن نرخ دلار استرالیا در بازار جهانی در زمینه تراز تجاری وآمار بیکاری با مشکل روبه رو بود. بانک مرکزی استرالیا برای کاهش نرخ دلار استرالیا بارها به کاهش نرخ سود اقدام کرده و تا حدی نیز موفق بوده است با وجود این انتشار اخبار مثبت و بیش از حد انتظار در خصوص شاخص های چینی مزبور دوباره نرخ دلار استرالیا را افزایش داده است.


پوند انگلیس نیز به خاطر بالا بودن ارزش جهانی اش مشکلاتی را برای تقویت صادرات در این کشور به وجود آورده است. بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره و میزان خرید اوراق قرضه را ثابت نگه داشته و وضع اقتصادی آن بهبود محسوسی را تجربه کرده است. با وجود این انتشار آمار بیکاری آمریکا و تقویت دلار کاهش محسوسی را برای پوند موجب شد که احتمالا به تقویت صادرات این کشور کمک خواهد کرد.


در هفته جاری رویدادهای دیگری را نیز شاهد خواهیم بود. شاخص اعتماد مشاغل استرالیا و شاخص بهای مصرف انگلیس در روز سه شنبه منتشر خواهند شد. انتشار شاخص اول احتمالا بر نرخ دلار استرالیا که اخیرا برای آن مشکل ساز شده است، کمک می کند. شمار بیکاران انگلیس در روز چهار شنبه منتشر می شود. پیش بینی ها این میزان را ۷/۷ درصد برآورد کرده اند که با مقدار کارآمدی که مد نظر بانک مرکزی این کشور است، اختلاف زیادی دارد. رییس بانک مرکزی آمریکا در روز پنج شنبه سخنرانی می کند و میزان خرده فروشی انگلیس نیز در این روز مشخص خواهد شد. در روز جمعه نیز میزان فروش های کارخانه ای کانادا انتشار می یابد.


بازار داخلی
دیروز در بازار تهران نشانه های افت قیمت جهانی طلا به وضوح مشاهده می شد. زنان زیادی به بازار آمده بودند تا سکه هایی را که پس انداز کرده بودند، قبل از اینکه خیلی دیر شود به فروش برسانند. در سال های اخیر سکه به کالای جذابی برای زنان خانه دار ایرانی بدل شد. اقشاری که تا پیش از آن فعالیت اقتصادی عمده ای نداشتند به واسطه اطمینانی که از بازارسکه حاصل شده بود، به خرید آن مبادرت می وزیدند، اما افت قیمت شدید سکه نشان داد که این کالا خیلی هم قابل اطمینان نیست. در اولین روز هفته جاری قیمت سکه از حالت تعادلی که هفته های اخیر را درآن به سر می برد، خارج شد. سکه طرح جدید با افت شدید ۳۰ هزار تومانی ۹۳۰ هزار تومان به فروش می رسید. نرخ نیم سکه نیز با ۵ هزار تومان کاهش به ۴۸۵ هزار تومان رسیده بود. ربع سکه با کاهش قیمت ۱۰ هزار تومانی روی ۲۸۰ هزار تومان متوقف شد.


نوسانات به نسبت شدید حادث شده دلالان خرد را دوباره روی کار آورده بود. پیاده روهای بازار که به واسطه تثبیت نرخ دلار تا حدی خلوت شده بود، با کاهش قیمت طلا دوباره به محل چانه زنی بدل گشت. افزایش عرضه سکه و نگرانی زنان خانه دار از کاهش ارزش سرمایه شان ناآرامی و نگرانی را به بازار وارد کرده و موجبات سوء استفاده دلالان خرد را فراهم آورده بود. به اعتقاد برخی از کاشناسان عملکرد سرمایه گذاران بازار طلا به واسطه احساس خطر می تواند در بدتر کردن وضعیت طلا موثر باشد. بازار تهران روز گذشته از جهت دیگری نیز جلب توجه می کرد. روند مثبت مذاکرات ۱+۵ سایه خود را به بازار افکنده بود. عمده روزنامه ها تیتر صفحه اول خود را به مذاکرات ۱+۵ اختصاص داده بودند و دلار آمریکا برای اولین بار در چند هفته اخیر قیمت زیر سه هزار تومان را تجربه کرد. هر چند نرخ میانگین دلار آمریکا بر تابلوهای بازار تهران سه هزار تومان بود؛ ولی با نرخ زیر سه هزار تومان نیز مبادلاتی در طول روز انجام شد.
نرخ یورو وپوند انگیس هم به میزان قابل توجهی کاهش یافت. احتمالا کاهش قیمت این ارزهای اروپایی به طور عمده تحت تاثیر تقویت دلار در بازارهای جهانی بوده است، چراکه نرخ برابری این ارزها در بازار جهانی به میزان قابل توجهی در واکنش به انتشار آمار مشاغل آمریکا کاهش یافته بود.