به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، معاون وزیر راه وشهرسازی در امور شهرهای جدید با اعلام اینکه ساخت وسازهای مسکونی در شهرهای جدید اطراف تهران و برخی دیگر از کلانشهرها به پروژه های در حال احداث « مسکن مهر» محدود نخواهد شد، از اجرای سیاستی کاملا متفاوت تحت عنوان « مسکن مشارکتی» در آینده نزدیک در این مناطق خبر داد.


محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید عصر چهارشنبه گذشته در جریان بازدید از پروژه ۹۰ هزار واحدی مسکن مهر پردیس – شرق تهران- ماموریت ۱۸ شهر جدید در طرحی را که میراث دولت گذشته به حساب می آید سنگین توصیف کرد و گفت: ساخت ۴۰۰ هزار مسکن مهر در شهرهای جدید در حالی که تاکنون حدود ۱۰۰ هزار واحد آن تکمیل شده و مابقی در حال ساخت است، به اندازه کافی وقت، توان و امکانات محدود دولت در دوره پیش رو را صرف خود می کند و مدیران ما در شهرهای جدید کماکان در قبال همین واحدهای نیمه تمام، تعهد تولید مسکن برای متقاضیان را دارند اما فعالیت ها با توجه به نیازی که در بازار مسکن احساس می شود، به مسکن مهر ختم نمی شود و تیم کارشناسی به همراه هیات مدیره در شرکت عمران شهرهای جدید، در حال تدوین طرح ساخت « مسکن مشارکتی» هستند تا در ازای توقف تولید جدید مسکن مهر، این طرح در برخی شهرهای جدید جایگزین آن شود.


نریمان درباره جزئیات طرح « مسکن مشارکتی» گفت: به واسطه حجم تقاضایی که هم اکنون برای مهاجرت از کلانشهری مثل تهران به نقاط پیرامونی پایتخت وجود دارد و همچنین تاکیدی که در این دولت بابت سالم سازی شهرهای جدید به معنای واقعی توسعه با معیار شهرسازی، مطرح است، در نظر داریم شهرهای جدید اطراف تهران همچون پرند، پردیس و هشتگرد را برای سکونت همه دهک ها از کم درآمدترین قشر گرفته تا پردرآمدترین گروه خانوار آماده کنیم. به این منظور از سیاست ساخت « مسکن مشارکتی» که بخش خصوصی محور اجرای آن خواهد بود استفاده خواهیم کرد.


معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: ساخت مسکن مشارکتی با استفاده از ابزارهایی همچون تهاتر زمین یا مشارکت از محل زمین بین دولت و بخش خصوصی، اجرا می شود و واحدهای مسکونی با قیمتی که میزان و نسبت عرضه و تقاضا در بازار تعیین می کند، به متقاضیان واگذار خواهد شد.


مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اینکه در طرح « مسکن مشارکتی» از شیوه تعیین قیمت مقطوع طرح مسکن مهر استفاده نمی شود، گفت: واحدهای مسکونی مهر در شهرهای جدید به ویژه در اطراف تهران برای دهک های مستضعف ساخته شده درحالی که در نظام شهرسازی برای همه نوع دهک های درآمدی، برنامه ریزی می شود. نریمان همچنین تصریح کرد: به زودی یکسری پروژه ساخت خانه های ویلایی در شهرهای جدید اطراف تهران به اجرا درخواهد آمد.


ارتباط بین دهک های پایین و مسکن مشارکتی، چگونه؟


طرح مسکن مشارکتی دومین طرح بعد از مسکن اجتماعی محسوب می شود که دولت یازدهم مدنظر دارد به قیمت توقف مسکن مهر این دو را در بازار مسکن جابیندازد. هر چند جزئیات مسکن مشارکتی در مقایسه با کلیاتی که درباره تجربه مسکن اجتماعی مطرح شده، تاحدودی و به صورت نسبی قابل پذیرش تر می تواند باشد اما به نظر می رسد از آنجا که کاربری مسکن اجتماعی باید داخل شهرهای اصلی باشد و چون در کلانشهرها زمین دولتی برای اجرای این طرح نیست، قابلیت اجرای آن هم وجود ندارد، لذا قرار است از طرح دوم یعنی مسکن مشارکتی در کلانشهرها – شهرهای جدید اطراف- بهره گرفته شود.


در مسکن مشارکتی باتوجه به شیوه قیمت گذاری وفق بازار آزاد، قطعا دهک های پردرآمد البته مشروط به رعایت سطح بالای کیفیت و معماری و همچنین حالت ویلایی ساخت وسازها، از این طرح استقبال خواهند کرد و با انصراف از سکونت در پایتخت آلوده، مناطق خلوت تر اطراف تهران را ترجیح خواهند داد اما دراینکه خانوارهای کم درآمد جامانده از طرح مسکن مهر نیز بتوانند مخاطب طرح جدید باشند، تردیدهایی
وجود دارد.


پیشنهاد کارشناسان در این باره استفاده از مدلی است که سال گذشته در طرح مسکن ویژه توسط سازمان ملی زمین ومسکن پیاده شد. شرکت عمران شهرهای جدید در صورت اجرای طرح مسکن مشارکتی، می تواند واحدهایی را که سهم دولت از بابت مشارکت از محل زمین، محسوب می شود برای دهک های کم درآمد در نظر بگیرد و با تقسیط قیمت زمین برای این افراد، قیمت واحدها را حمایتی کند.
براساس این گزارش، معاون وزیر راه وشهرسازی چهارشنبه گذشته در شهرجدید پردیس بعد از بازدید از تونل جاده ای دسترسی به پروژه ها، تعدادی از قرارداد های پیش فروش واحدهای مسکونی مهر فاز۵ را تحویل پیش خریداران داد و کلنگ ساخت چند پروژه روبنایی را هم زمین زد.