به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد پرورش امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سه هفته گذشته به صورت ویژه برای ساماندهی به وضعیت تامین آب شرب پایتخت وارد عمل شدیم اما در این مدت در وضعیت بارندگی کشور اتفاق خاصی نیفتاد.

وی با بیان اینکه سه ماهه سوم سال برای افزایش منابع آبی سه ماه خوبی نیست افزود: بارندگی کمتر از میزان پیش بینی بود و دمای هوا نیز مجدداً افزایش یافته، ما باید به حالت پایداری برسیم تا مشکلی در تامین آب شرب پایتخت پیش نیاید.

پرورش با بیان اینکه مجموع مخازن سدهای شهر تهران ۵۳ درصد کاهش نسبت به میزان نرمال دارد گفت: حجم ذخایر مخازن روز به روز در حال افزایش است و این رقم وزنی متفاوت در سامانه شرق و غرب تهران دارد به طوری که کاهش حجم ذخایر آب در سدهای لتیان و لار به ۶۵ تا ۷۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران در خصوص اقدامات انجام شده اذعان داشت: اگر بخواهیم برداشت از سد لتیان را مثل گذشته ادامه دهیم ظرف مدت کوتاهی این منبع تامین آب را از دست خواهیم داد از این رو برداشت از لتیان را به کمترین مقدار ممکن رسانده ایم.

وی افزود: با استفاده از سه خط لوله اصلی از غرب تهران به شرق پایتخت اقدام به انتقال آب می کنیم تا کمبود آب در سامانه شرق تا حدودی برطرف شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیش بینی شده سه ماهه چهارم سال از نظر بارندگی سه ماهه نرمالی باشد گفت: اما ما نمی توانیم براساس پیش بینی ها ریسک کنیم از این رو مدیریت سختیگرانه را بر روی منابع آبی تهران در برنامه قرار داده ایم.

وی افزود: برنامه ریزی شده تا با همکاری شهرداری و دیگر دستگاه های خدماتی چند حلقه چاه در اقساط نقاط شهر تهران پخش شود که بودجه آن از ردیف منابع جاری تخصیص یافته وبه مرور زمان از یکماه آینده یک به یک به مدار خواهند آمد.

به گفته مدیرعامل آبفای تهران با بهره برداری از این تعداد ۱۲۰۰تا ۱۵۰۰ لیتر به ظرفیت تامین آب پایتخت افزوده می شود.

پرورش با بیان اینکه برای تابستان سال اینده نیز از هم اکنون اقداماتی را آغاز کردیم گفت: در حال تکمیل خط انتقال آب از سد ماملو به تهران هستیم که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا خرداد این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۸۴ درصد از اب تهران توسط مشترکان مسکونی مصرف می شود گفت: هشدارهای ماههای گذشته کمتر از ۴.۵ تا ۵ درصد در کاهش مصرف تاثیر داشته اما در حال حاضر جیره بندی آب برای شهر تهران منتفی است. اما کمبود فشار را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۰ درصد از مشترکان تهرانی با افت فشار مواجه هستند و افزایش این رقم بستگی به مصرف مردم دارد.

پرورش با بیان اینکه با تعرفه فعلی آب چیزی نداریم تا مشترکان کم مصرف را تشویق کنیم اظهار داشت: ما ابزار جریمه ای نیز در اختیار نداریم و قرار است روی آن بررسی شود تا این ابزار در اختیار ما قرار گرفته تا به صورت تساعدی ویژه در قبوض مشترکان پرمصرف لحاظ شود.

وی خاطر نشان کرد: کمیته ای با همکاری مراجع قضایی تشکیل شده تا در وهله فعلی نسبت به قطع انشعاب های پرمصرف و غیر متعارف اقدام کنیم.