به گزارش پارس ، غلامعلی کامیاب در گفت و گو با ایسنا، درباره نگرانی کاهش ارزش دارایی های ایران که به ارزهای محلی نگهداری می شد و همچنین اظهارات وزیر نفت مبنی بر این که ایران نمی تواند کل طلب نفتی خود از هند را صرفا با روپیه دریافت کند، اظهار کرد: در مقایسه با سایر ارزها، حجم زیادی از دارایی های ایران به روپیه نگهداری نمی شود.

وی در ادامه با بیان این که در موقعیتی نیستیم که چگونگی ترکیب ارزی کشور را اعلام کنیم، ادامه داد: این موضوع محرمانه و سری است و نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: سعی بر این است که دارایی ها را به ارز های جهان روا که دارای ثبات هستند تبدیل کنیم.

به گفته او ترکیب دارایی های ارزی کشور موضوعی نیست که هر روز تغییر کند بلکه استراتژی اتخاذ می شود و ادامه می یابد.

در راستای مقابله با تحریم و جبران کاهش درآمدهای ناشی از صادرات نفت به کشورهایی که ایران را تحریم کرده بودند، ایران مبادله تجاری با کشورهایی مانند هند، ترکیه، چین و… را افزایش داد و اقدام به فروش نفت با ارزهای محلی کرد در این بین هند یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است که پس از امارات و چین رتبه سوم واردات به ایران را نیز به خود اختصاص داده است. اما کاهش ارزش روپیه نگرانی هایی را نسبت به نگهداری کاهش ارزش دارایی های ایران با این ارز محلی در پی داشت.

در پی این نگرانی ها اخیرا بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد که ایران نمی تواند کل طلب نفتی خود از هند را صرفا با روپیه دریافت کند.

بر این اساس زنگنه به سفیر هند گفت که رییس جدید بانک مرکزی ایران نسبت به مشکلات انتقال پول به یورو از هند به دیگر کشور ها برای پرداخت پول واردات مواد غذایی و دارو شکایت کرده است.

وی با بیان این که ایران برای حل مشکل دریافت ۵۵ درصد طلب خود به یورو به کمک احتیاج دارد، از هند درخواست کرد که شرایط واردات نفت از ایران را بررسی و بخش اعظمی از بدهی خود را به یورو پرداخت کند.