به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی در جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه تغییر نرخ سود بانکی تا پایان سال در دستور کار بانک مرکزی نیست، گفت: بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده فقط نرخ اوراق مشارکت تغییر پیدا کند.


ابراهیم نکو، نماینده رباط کریم در مجلس در این باره به خبرگزاری « تسنیم» گفت: « رییس کل بانک مرکزی در این جلسه با تاکید بر اینکه با توجه به تورم ۴۰ درصدی یک تاجر حاضر نیست نرخ سود ۲ الی ۳ درصدی را از بانک دریافت کند، گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند متناسب با تورم یا بیش از تورم نرخ سود دریافت کنند. »


این عضو کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: رییس کل بانک مرکزی به دستور جلسه شورای پول و اعتبار اشاره کرده و گفته است: پیشنهاد بانک مرکزی به رغم تورم و شرایط موجود این است که هم اکنون کاهش نرخ سود یا تغییر نرخ سود به صلاح کشور نیست در شورا نیز این بحث را مطرح کردیم که به جای تغییر نرخ سود بانکی، نرخ اوراق مشارکت را افزایش دهیم؛ چراکه هم اکنون این نرخ هیچ جذابیت برای مردم ندارد؛ سید ناصر موسوی نیز در گفت و گو با خبرگزاری فارس این روایت از جلسه نمایندگان با رییس کل بانک مرکزی را تایید کرد.


بر اساس اظهارات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، بانک مرکزی در جلسه شورای پول و اعتبار قصد دارد پیشنهاد افزایش نرخ سود اوراق مشارکت را تا سقف ۲۷ درصد مطرح کند. عبدالکریم رجبی، عضو کمیسیون اقتصادی در این باره به نقل از رییس کل بانک مرکزی گفت: یکی از روش های تامین مالی دولت در ماه های باقیمانده سال انتشار اوراق مشارکت است با توجه به آنکه در دوره های قبلی به دلیل پایین بودن نرخ سود، انتشار این اوراق با استقبال روبه رو نشده بانک مرکزی قصد دارد با افزایش نرخ آن زمینه برای بالا بردن میزان فروش اوراق فراهم کند.
در صورت تصویب این پیشنهاد در شورای پول و اعتبار ماده ۵ بسته پولی مصوب دی ماه ۹۰ تغییر خواهد کرد. در این ماده حداکثر نرخ سود علی الحساب اوراق ۲۰ درصد در نظر گرفته شده بود.


پیش بینی نرخ تورم در پایان سال نیز از دیگر جزئیات گزارش رییس کل بانک مرکزی به نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است.


ابراهیم نکو در این رابطه گفت: « رییس کل بانک مرکزی با اشاره به طبق برنامه نرخ تورم در پایان سال به ۳۶ درصد می رسد تصریح کرده که البته این نرخ می توانست کمتر از این هم باشد؛ ولی باید سیاست های انقباضی را اجرا می کردیم که این سیاست ها موجب تشدید رکود در اقتصاد می شد. »
این عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: همچنین رییس کل بانک مرکزی دیگر برنامه مهم در بانک مرکزی را تعیین تکلیف برداشت های شبانه از حساب بانک ها دانست و گفت: بعد از بررسی های شبانه روزی به این نتیجه رسیدیم که واقعا نمی توان این مساله را حل کرد. الان دچار استیصال شده ایم که این رقم و عدد را چکار کنیم؛ ولی هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم.