به گزارش پارس به نقل از مهر، حمید چیت چیان امروز در نشست خبری با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای تغییر تعرفه های آب و برق گرفته نشده است، گفت: در چند سال گذشته به دلیل عدم واریز مابه التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده آب و برق به وزارت نیرو اجرای بسیاری از پروژه ها با تاخیر در تامین منابع مالی روبرو شده است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه اگر قیمت آب و برق گران نشود امکان تامین منابع جدید طرح های آب و برق و امکان توسعه صنایع فراهم نمی شود، تصریح کرد: از این رو باید اقداماتی به منظور اصلاح قیمت آب و برق انجام شود.

برنامه های تامین برق تابستان ۹۳

این عضو کابینه دولت در ادامه درباره مهمترین سناریوهای وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز مشترکان در فصل تابستان سال آینده، اظهار داشت: یکی از اقدامات در دست اجرا مدیریت عرضه و تقاضا بوده به طوری که به منظور کاهش اتلاف انرژی قصد داریم شبکه فشار ضعیف توزیع برق را حذف کنیم.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه حذف شبکه های فشار ضعیف توزیع برق منجر به افزایش راندمان و کاهش تلفات توزیع انرژی الکتریکی خواهد شد، بیان کرد: همچنین اصلاح شبکه توزیع، تجهیز شبکه به تجهیزات اندازه گیری جدید و انتقال اطلاعات و داده ها و هوشمند سازی شبکه انتقال و توزیع از دیگر اقدامات در دست اجرا است.

وی همچنین با اعلام اینکه آن دسته از مشترکانی که صرفه جویی در مصرف برق را در دستور کار قرار دهند قطعا از بار مالی کمتری در قبوض خود برخوردار خواهند بود، تبیین کرد: هم اکنون بار مالی ۷۰ درصد مشترکان برق شهری کشور حدود ۳۵۰۰ تومان است.

دلایل افزایش ۴ برابری انشعابات برق

چیت چیان در ادامه درباره افزایش ۴ برابری قیمت کنتور و واگذاری انشعابات برقی به مشترکان، گفت: تا قبل از صدور بخشنامه وزارت نیرو هزینه واگذاری انشعاب شامل ۳ بخش ودیعه انشعاب، هزینه لوازم اندازه گیری و هزینه نیرو رسانی بوده است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه به دلیل نبودن یک تعرفه واحد، شرکت های توزیع برق به صورت سلیقه ای هزینه انشعاب مشترکان را محاسبه و دریافت می کردند، تصریح کرد: همچنین در برخی مواقع به دلیل نبودن یک تعرفه واحد شاهد ایجاد یک روابط مالی ناسالم بین مشترکان، پیمانکاران بخش خصوصی و شرکت های توزیع برق و در نهایت نارضایتی مردم بودیم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین با اشاره به بدهی ۶۰ میلیارد تومانی شرکت های توزیع برق به شرکت های کنتورساز ادامه داد: از این رو تصمیم گرفتیم با یکسان سازی تعرفه واگذاری انشعابات برق علاوه بر افزایش رضایتمندی مردم و کاهش تعداد انشعابات غیرمجاز برق، ساز و کار مالی و اجرایی واگذاری انشعابات را شفاف کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون هزینه واگذاری انشعابات حتی یک ریال افزایش نیافته است، اظهار داشت: با این وجود هم اکنون مدت زمان واگذاری انشعابات به مشترکان جدید برق به حداقل کاهش می یابد.

چیت چیان درباره خصوصی سازی نیروگاههای برق با بیان اینکه تاکنون ۲۲ واحد نیروگاهی تحت عنوان اصل ۴۴ و خصوصی سازی واگذار شده است، بیان کرد: اما برخی از واگذاری ها با اصل ۴۴ مغایرت قانونی دارد به طوری که واگذاری یک نیروگاه برق به بانک را نباید را خصوصی سازی نامید.

وی همچنین با اشاره به واگذاری ۳ نیروگاه برق به گروه مپنا تبیین کرد: مپنا یک شرکت نیروگاه ساز بوده و باید مدیریت ساخت و راه اندازی نیروگاههای برق را برعهده بگیرد و از این انتظار داریم این مجموعه وارد بحث مدیریت و راهبری تولید برق نشود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه از مپنا درخواست شده که نیروگاههای برق خود را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند، یادآور شد: این مجموعه صنعتی باید همان ماموریت اصلی خود مبنی بر ساخت نیروگاهها را در دستور کار قرار دهد.

طرح جدید جمع آوری لامپ های پرمصرف برق

چیت چیان در ادامه با اشاره به اینکه با جمع آوری لامپ های پرمصرف برق، پیک مصرف برق به ویژه در فصول گرم سال تا سقف ۲ هزار مگاوات کاهش یافته است، یکی از طرح های در دست اجرای وزارت نیرو را تولید وسایل سرمایشی کم مصرف برق در داخل کشور با ارائه تسهیلات مالی توسط وزارت نیرو به سازندگان داخلی عنوان کرد.

وی همچنین از امضای قرارداد ۵۸۰ مگاوات نیروگاه بادی با بخش خصوصی خبر داد و افزود: وزارت نیرو به منظور افزایش سهم انرژی پاک در سبد تولید برق کشور، قیمت خرید تضمینی برق از سرمایه گذاران بخش خصوصی را با افزایش ۱۰ برابری از ۴۳ تومان فعلی به ۴۰۰ تومان افزایش داده است.

این مقام مسئول همچنین از ارائه منابع مالی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به سرمایه گذاران سازنده نیروگاههای بادی از محل صرفه جویی در مصرف گازوئیل و نفت کوره خبر داد و گفت: از سوی دیگر قصد داریم بخشی از منابع صندوق توسعه ملی را به عنوان تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه قرار دهیم.

ورود ۱۷ میلیارد دلار فاینانس چینی به صنعت آب و برق

وزیر نیرو در پاسخ به مهر در خصوص سهم طرح های صنعت آب و برق از محل ۲۲ میلیارد دلار منابع مالی بلوکه شده نفتی ایران در چین، گفت: هم اکنون وزارت نیرو یکی از دستگاههای پیش رو در استفاده از فاینانس چینی بوده به طوری که هم اکنون ساخت دو سد و نیروگاه به طور مستقیم توسط فاینانس چینی در حال انجام است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین از آغاز شمارش معکوس به منظور گشایش فاینانس چینی برای ۸ طرح اولویت دار نیروگاهی و سد خبر داد و تاکید کرد: در مجموع پیش بینی می شود حدود ۱۷ میلیارد دلار فاینانس چینی در طرح های مختلف صنعت آب و برق ایران مورد استفاده قرار گیرد که ۱۰ میلیارد دلار از مجموع این فاینانس ها در طرح های آبی مورد استفاده قرار می گیرد.