به گزارش پارس ، پس از آن که اظهارنظر چند هفته پیش ولی الله سیف درباره لزوم جلوگیری از کاهش قیمت دلار با موج گسترده انتقادات مواجه شد، روزنامه اصلاح طلب شرق در مطلبی از اظهارنظر اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره موجودی صندوق توسعه ملی نیز انتقاد کرد.

شرق با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در اولین همایش بین المللی صندوق توسعه ملی در جزیره کیش، نوشته است: « رئیس بانک مرکزی باید در حیطه مسایل پولی و بانکی کشور اظهارنظر کند و از ارایه مطالب متناقضی که وجهه ایشان را مخدوش می سازد خودداری کند.

متاسفانه ایشان در این ۶۵روز تصدی ریاست بانک مرکزی بیش از هر مقام دولتی دیگری به مصاحبه و ارایه آمار (از رشد اقتصادی تا نوسانات نرخ ارز) پرداخته اند. با ادامه این روال دوماهه، بعید نیست در مصاحبه بعدی ایشان نرخ بیکاری، نرخ رشد جمعیت یا آماری به همین اندازه غیرمرتبط با حیطه کاری بانک مرکزی اعلام شود. »

این روزنامه خطاب به ولی الله سیف ادامه داده که « پیشنهاد اکید کارشناسان اقتصادی به ایشان اختیارکردن سکوت و صحبت کردن به اندازه است.

شایسته است ایشان و سایر مقامات دولتی، به جای اظهارنظر درخصوص مباحث تخصصی و ارایه آمارهای نادرست به بررسی مشکلات مربوط در حیطه تخصص خود بپردازند… جهت استحضار ایشان باید گفت کرسی ریاست بانک مرکزی در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان از بی سروصداترین و تخصصی ترین مشاغل است.

بیراه نیست جناب آقای دکتر سیف به همتاهای خود در سایر کشورها نظر بیفکنند و اندکی درخصوص ارایه آمارها و اطلاعات با دقت بیشتری عمل کنند و اصولا کمتر به ارایه آمار بپردازند.

ارایه این آمار که عملا با وظایف بانک مرکزی مرتبط نیست نه تنها بر اعتبار جایگاه ایشان نخواهد افزود بلکه اعتبار مسند ایشان را تا حد یک سخنگوی عادی- و نه یک مقام سیاستگذار و شخص اول تعیین کننده سیاست پولی- پایین می آورد. »