به گزارش پارس ، دکتر منوچهر منطقی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که در کنار طرح کلان ساخت هواپیمای مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره، ساخت هواپیماهای مسافربری با ۵۲ نفر سرنشین در صنایع هوایی کشور در حال پیگیری است اظهار داشت: در کنار ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ که حدود شش فروند از آن در خطوط هوایی پرواز می کنند، طراحی نسل دوم این هواپیما با هدف صادرات انجام شده که قابلیت عرضه در بسیاری از بازار های بین الملل را خواهد داشت.

وی همچنین از ساخت نمونه های بیمارستانی و ترابری هواپیمای ایران ۱۴۰ براساس اعلام نیاز بخش های مختلف خبر داد.

منطقی خاطرنشان کرد: از سال گذشته بازاریابی بین المللی هواپیماهای ایران ۱۴۰ را به طور جدی آغاز کرده ایم که بسیار موفقیت آمیز بوده و تا به حال برای ساخت چندین فروند از این هواپیماها تفاهم نامه ها و قراردادهایی منعقد شده است.


صنایع هوایی کشور علاوه بر بحث طراحی و تولید هواپیما در زمینه ارتقای هواپیماهای موجود و تشکیل زنجیره تامین تجهیزات صنایع هوایی نیز طرح ها و فعالیتهای متنوعی دارد.

گفتنی است، هواپیمای ایران ۱۴۰ از کلاس هواپیماهای توربوپراپ منطقه یی (RegionalTurboprop Aircraff) است که به هواپیماهای مسافربری کوچک با قابلیت حمل ۳۵ تا ۱۰۰ نفر مسافر از یک منطقه به منطقه ای دیگر اطلاق می شود که بر اساس بهترین کارایی (اقتصادی، عملکرد) طراحی می شوند. هواپیماهای منطقه یی به دو گروه جت و توربو پراپ قابل تقسیم است.

در دهه ۶۰ که هواپیماهای جت وارد بازار مسافربری شدند، پیش بینی می شد هواپیمای توربوپراپ به طور کامل از رده خارج شوند ولی هواپیماهای بزرگ جت برای مسیرهای کمتر از ۴۰۰ مایل (۷۴۰ کیلومتر) اقتصادی نبودند، لذا خطوط هوایی در دهه ۸۰ نسل جدید توربوپراپ ها را سفارش دادند.