به گزارش پارس به نقل از برق نیوز، سیدعلی حسینی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن معاملات اعتباری خوزه صنعت برق، معامله از طریق کد دوم و معاملات مستقیم توسط مصرف کنندگان عمده تصریح کرد: سازوکارهای مقرراتی بورس انرژی به تصویب هیأت مدیره سازمان و شرکت رسیده و معاملات در تابلوی فیزیکی و مشتقه از زمان افتتاح در حال انجام است.

وی افزود: اما این بازار بصورت مستمر در حال توسعه است و همچنان فرصت های زیادی برای گسترش دامنه فعالیت بورس انرژی در کشور وجود دارد.

حسینی در ادامه گفت: لازم است شرکت های توزیع را، به ویژه در حال حاضر اعتباری که توانیر در اختیار آنها قرار می دهد به طور کامل جذب نمی شود، به مشارکت بیشتر در بازار برق تشویق کرد. تا از این طریق نسبت به تأمین اعتبار بیشتر اقدام کنند.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه فراهم کردن امکان معاملات مستقیم برق توسط مصرف کنندگان عمده و تولید کنندگان و همچنین امکان معاملات نیروگاه ها و شرکت های توزیع ازطریق کد دوم از جمله برنامه های در دستور کار بورس انرژی است، گفت: با فعال شدن امکان معاملات برق از طریق کد دوم، شرکت های توزیع و نیرو گاه ها می توانند با منابع آزاد خود در بازار برق مشارکت داشته باشند.

حسینی همچنین به امکان سنجی انجام معاملات اعتباری برق اشاره داشت و گفت: در حال حاضر نیروگاه ها، برق را در مدیریت شبکه برق کشور، به صورت اعتباری به فروش می رسانند که امکان انجام اینگونه معاملات در بورس انرژی نیز در دست بررسی است.

در خوزه نفت و گاز به دنبال افزایش تعدد محصولاتیم

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره اظهار داشت: در حوزه نفت و گاز به دنبال افزودن تعداد محصولات بیشتری از جمله فراورده های جدید گازمایع، میعانات گازی، نفت خام و نفت کوره در بورس انرژی هستیم.

حسینی با بیان اینکه معاملات سلف موازی استاندارد در حوزه فرآورده های نفتی و عملیاتی شدن آن در حال پیگیری است، افزود: از جمله برنامه های جدی در این خصوص، توسعه بازار صادرات در بخش فراورده های نفتی است که معامله حلال ۴۰۲ به عنوان اولین محموله صادراتی انجام شد و باید در این مسیر به دنبال توسعه بازارهای صادراتی فراورده های نفتی بود.

از شورای عالی بورس استعفا داده ام

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تحقق برنامه های پیش بینی شده در آینده نزدیک، گفت: در مدت حدود هفت سال و نیم فعالیت کاری خود به عنوان عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس تلاش شد، اقدامات مؤثری درخصوص ارتقای میزان شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی و همچنین توسعه بورس ها و بازارها انجام شود، اما در شرایط فعلی و با توجه به لزوم توسعه بورس انرژی از یک سو و همچنین طولانی شدن دوره فعالیت در معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان، از شورای عالی بورس درخواست کردم با استعفای اینجانب برای پذیرش مسئولیت در بورس انرژی موافقت شود که این استعفا، مورد موافقت شورای عالی بورس قرار گرفت به طوریکه فرصتی شد تا در حوزه دیگری از بازار سرمایه به انجام وظیفه و خدمت به کشور مشغول شوم.