به گزارش پارس ، از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تقریبا مشخص بود که این دولت و مردان اقتصادی آن از جمله عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی اعتقادی به طرح « مسکن مهر» که ارثیه ای از دولت دهم بود ندارند. بی اعتقادی به تاثیرگذاری طرح مسکن مهر در اظهارنظرهای دولتمردان هم نمود داشت. از همین رو وزیر راه وشهرسازی برای آنکه نشان دهد مجموعه دولت تمایلی به ادامه اجرای این طرح ندارد در برنامه زنده تلویزیونی از مردم خواست بین « تورم» و « ادامه طرح مسکن مهر» یکی را انتخاب کنند.

پس از او علی طیب نیا وزیر اقتصاد هم با تحلیل ها و سخنان خود درخصوص تورمی که مسکن مهر بر اقتصاد تحمیل کرده نشان داد که دولت روحانی علاقه ای به ادامه طرح مسکن مهر دولت دهم ندارد. در این میان هم مسئولین دولت یازدهم خبر از طرحی به نام مسکن اجتماعی می دادند و زیر سایه این اظهارنظرها مسکن مهر به حاشیه می رفت. این وضعیت به جایی رسید که در هفته ای که گذشت عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی رک و پوست کنده رای به توقف طرح مسکن مهر داد. البته او بار دیگر تاکید کرد که دولت یازدهم به تعهدات دولت پیشین مبنی بر تکمیل واحد های نیمه کاره مسکن مهر پایبند است.

تکمیل واحدهای نیمه کاره و اتمام زیرساخت های طرح مسکن مهر اما تنها کاری بود که دولت برای طرح مسکن مهر به عهده گرفت، چرا که مسئولین دولت یازدهم از طرح تازه خود برای بازار مسکن خبر دادند. البته هنوز جزئیات طرح تازه دولت که قرار است جایگزین طرح مسکن مهر شود مشخص نیست اما کارشناسان پیش بینی می کنند « مسکن اجتماعی» که آخوندی پیش ترها درخصوص آن سخن گفته بود یکی از طرح های جایگزین دولت است.

طرحی که جای مسکن مهر می نشیند

از همین رو در جلساتی که اعضای کمیسیون عمران مجلس در روزهای گذشته با مسئولین وزارت راه وشهرسازی برگزار کرد ه اند درخصوص طرحی که قرار است جای مسکن مهر بنشیند صحبت کرده اند.

سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران با اشاره به اینکه طرح جدید وزارت راه و شهرسازی جایگزین مسکن مهر می شود به مهر گفته: دولت تمامی تعهدات مسکن مهر را اجرایی می کند. او اینطور ادامه داده: « بنابه گفته های وزیر راه وشهرسازی، این وزارتخانه تمامی تعهدات دولت قبلی را انجام می دهد و مشکلی برای متقاضیانی که ثبت نام کرده اند، وجود ندارد. » رئیس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه واحدهای نیمه کاره به متقاضیان تحویل داده می شود، افزود: دولت مصوبه ای را پس از جلسه کمیسیون عمران به تصویب رساند تا پروژه های مسکن مهر با سرعت بیشتری به پایان برسد که این توجه دولت نسبت به تکمیل این پروژه ها را نشان می دهد.

او خبر داد: « طرح جدیدی هم از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است که پس از طی مراحل در صورت تصویب جایگزین مسکن مهر می شود. » از سوی دیگر عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در جلسه چهارشنبه هیات وزیران گزارشی از طرح مسکن مهر ارائه کرد و دولت تصمیم گرفت از طریق وزرای اقتصاد، نیرو، راه و رئیس کل بانک مرکزی درباره آثار کلان و تورمی طرح مسکن مهر به مردم اطلاع رسانی کند.

در جلسه اخیر هیات وزیران دولت وزرای امور اقتصادی و دارایی، نیرو، راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی را موظف کرد که جهت آگاهی شهروندان از آثار کلان این طرح از جمله آثار تورمی که به بار آورده و تعهدات فاقد منابعی که برای دولت یازدهم مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است، اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند.

طرحی براساس اصول شکست خورده

از سوی دیگر برخی کارشناسان حدس می زنند که طرحی به نام مسکن اجتماعی قرار است جایگزین طرح مسکن مهر دولت دهم شود. با این وجود چنین احتمالی واکنش برخی کارشناسان را برانگیخته چرا که آنها می گویند طرح مسکن اجتماعی یک طرح شکست خورده است که قبلا هم بی ثمر بودن آن تجربه شده است.

افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه مسکن اجتماعی یک تجربه شکست خورده در دنیاست به تسنیم اینطور گفته: « کسی که بخواهد به اصول اقتصاد لیبرال آمریکایی وفادار باشد قطعا معتقد است بازار مسکن را برای به تعادل رسیدن باید به بخش خصوصی واگذار کرد.

مسکن اجتماعی به صورت اجاره ای به متقاضیان تحویل می شود، در دنیا تمام مسکن اجتماعی را دولت می سازد و به متقاضیان به صورت ماهانه اجاره می دهد. به عبارت دیگر مسکن اجتماعی یک نمونه از مسکن استیجاری است و می خواهند آن را به مردم بدهند. » وی با تاکید بر اینکه اجرای این برنامه کار بسیار غلطی است، تصریح کرد: مسکن اجتماعی در دنیا یک تجربه شکست خورده است، دنیا بی خیال شده اما ما می خواهیم تجربه اشتباه آنها را تکرار کنیم.

او افزود: به عبارتی این طرح سعی می کند مسکن مورد نیاز مردم با حداقل قیمت به دست مردم برسد. مسکن اجتماعی طرح غلطی است و مسکن استیجاری از این جهت غلط است که کسی که متقاضی است باید به او مسکن ملکی داد. وقتی مسکن اجاره ای به این متقاضی می دهیم همیشه مشکل مسکن به قوت خودش باقی است.

پروین پور ادامه داد: اولا یک تورم در کل اقتصاد کشور داریم که سالانه ارزش پول متقاضی را کاهش می دهد، از سوی دیگر یک تورم در بخش مسکن داریم که این مسئله نیز از توانایی صاحب مسکن شدن افراد می کاهد. در واقع مستاجران سال به سال ضرر می کنند و توانایی آنها برای تصاحب مسکن کاهش می یابد. اگر بتوانیم مسکن استیجاری هم بسازیم و به آنها بدهیم سال به سال ناتوان تر می شوند، اما مسکن مهر با مسکن ملکی یکبار برای همیشه مشکل مردم را برطرف می کرد.

وی با اشاره به اینکه ساخت مسکن استیجاری کار غلطی است، گفت: این برنامه به این دلیل غلط است که اقتصاد ایران ضعیف و همراه با تورم است و سال به سال توانایی اقتصادی مردم را کاهش می دهد.

پروین پور در پاسخ به این پرسش که با توجه به ادعای مسئولان در این خصوص که مسکن مهر دیگر اعتباری ندارد بنابراین مسکن اجتماعی باید از چه طریقی تامین منابع شود، گفت: می گویند دولت منابع ندارد، اگر بخواهند از سرمایه بخش خصوصی استفاده کنند باید سود آنها را محاسبه و پرداخت کنند. در واقع باید سود بازار سرمایه را محاسبه کنند و چیزی روی آن بگذارند و به بخش خصوصی بدهند این مسئله باعث می شود هزینه تمام شده به شدت افزایش یابد و خانه ها با قیمت گرانی ساخته شود.

توقف مسکن مهر بهترین راه حل دولت است؟

نکته اینجاست که انتقادات فراوان دولت یازدهم به طرح مسکن مهر و بی عملی در ارائه یک طرح جایگزین مشخص و مدون از سوی این دولت موجب شده که تصور شود که دولت تنها توقف مسکن مهر را در دستور کار دارد و برای بعد آن فکر و برنامه دیگری تدارک دیده نشده است. در حقیقت هم هنوز مسئولین وزارت راه وشهرسازی مشخص نکرده اند که اگر قرار است مسکن مهر متوقف شود با چه ابزار دیگری می توان بازار مسکن را کنترل کرد؟

بهرام غفاری کارشناس مسکن در پاسخ به این سوال گفت: « با توجه به اینکه طرح مسکن به درستی اجرا نشده و اکنون پس از صرف ۵۰ هزار میلیارد تومان هنوز این پروژه نیمه تمام است و مشکلات فراوانی دارد، توقف ادامه ساخت مسکن مهر بهترین راه حل میان مدت دولت درخصوص این پروژه بود. »

بهرام غفاری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: « شاید مسکن مهر از نظر سرشماری و تعداد واحد های ساخته شده کافی باشد اما هنوز چهار میلیون مسکن در کشور کم داریم و این به معنی تناسب واحدهای مسکونی و خانوار نیست بلکه مالکیت واحد مسکونی در کشور کم است. »

وی افزود: همزمان با احیای طرح جامع مسکن، سیاست های مربوط به زمین، میزان تسهیلات بانکی، اسکان جمعیت و طرح آمایشی سرزمین سروسامان می گیرد.

غفاری ادامه داد: طرح جامع مسکن از سال ۸۵ متوقف شد و در صورت احیای این طرح جامع، بیشتر مشکلات مسکن کشور برطرف و سیاست های مربوط به مسکن نیز توسعه یافته تر می شود.

وی خاطرنشان کرد: تورم سال های اخیر مربوط به مسکن مهر است و بانک مرکزی نیز به دلیل تکمیل پروژه ها از چاپ اسکناس برای ادامه این طرح ناگزیر بود و همین امر دلیل ایجاد تورم در کشور شد.

به گفته غفاری در همین مدت پایه پولی کشور ۴.۴ دهم برابر شد و ارزش پولی کشور کاهش یافت.

به اعتقاد این کارشناس توقف مسکن مهر بهترین راه حل میانه ای دولت درخصوص این پروژه بود. وی گفت: تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر با سیاست هوشمندانه باید ادامه یابد. غفاری اظهار کرد: در کشور از نظر مصالح ساختمانی و نیروی انسانی کمبودی نداریم اگر این ظرفیت فعال شود، بخش خصوصی نیز وارد می شود و بازار مسکن سروسامان می گیرد.
منبع: تهران امروز