به گزارش پارس ، هوشنگ فلاحتیان در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر این که افزایش راندمان نیروگاه های گازی یک اتفاق بزرگ در صنعت برق کشور است، گفت: تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی با استفاده از سرمایه گذاری سنگین به روش BOT صورت می گیرد و برای ایجاد ۸۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نیازی به مصرف سوخت نیست بلکه با استفاده از دود خروجی نیروگاه های گازی و بکارگیری بخار تولیدی، بخش ترکیبی نیروگاه ها راه اندازی می شود.

وی با اشاره به برنامه های جدید دولت یازدهم اظهار کرد: آیین نامه اجرایی بند ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲ به امضای وزرای نفت و نیرو و معاونت ریاست جمهوری رسیده و در دو هفته گذشته این آیین نامه در دولت تصویب شد؛ در قالب بند نوزدهم در راستای افزایش راندمان نیروگاه ها، نیروگاه های گازی کشور را تبدیل به سیکل ترکیبی می کنیم.

دو سال سوخت مجانی برای سرمایه گذاران نیروگاه های سیکل ترکیبی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این که ایجاد نیروگاه های سیکل ترکیبی با روش تامین مالی BOT صورت می گیرد گفت: در این حوزه با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی تجهیزات مورد نیاز تامین، نصب و راه اندازی می شوند و در قبال آن سوخت صرفه جویی شده را ظرف دو سال به سرمایه گذار تحویل می دهیم.

فلاحتیان در مورد نوع سوختی که به سرمایه گذاران داده خواهد شد گفت: در ازای سرمایه گذاری صورت گرفته در مدت دو سال معادل سوخت صرفه جویی شده نفت گاز (گازوئیل) داده خواهد شد بدین صورت که نفت گاز به شرکت ملی فروخته شده و پولش را به سرمایه گذار می دهیم.

ایجاد ۶۰۰ نیروگاه بادی جدید در سال جاری

وی همچنین با اشاره مجدد به بند ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲، گفت: در سال جاری ۶۰۰ نیروگاه بادی جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی و به روش BOT احداث خواهد شد؛ برای گسترش انرژی های خورشیدی نیز فعالیت گسترده ای در دستور کار است و انجام خواهد شد.

سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش نیروگاهی کشور در سال جاری

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: در قالب بند نوزدهم مجاز هستیم ۱۲ هزار میلیارد تومان برای افزایش راندمان نیروگاه ها و سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی، هوشمندسازی و کاهش تلفات شبکه سرمایه گذاری کنیم.

فلاحتیان با اشاره به این که در شش ماهه دوم سال فعالیت های گسترده ای در عرصه احداث نیروگاه های جدید صورت خواهد گرفت گفت: این فعالیت ها در حوزه بخش بخار نیروگاه ها، احداث نیروگاه های خورشیدی و بادی و توسعه برق روستایی انجام می شود.

وزارت نیرو برنامه های برقی را بازنگری می کند

وی تاکید کرد: پس از آغاز فعالیت دولت جدید برنامه ریزی هایی صورت گرفت تا بتوانیم بهره وری از سیستم موجود را بالا ببریم و با بازنگری نسبت به برنامه ها، برنامه های جدیدی را برای ادامه راه صنعت تعریف کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شش ماهه اول سال نیز گفت: در شش ماهه نخست سال تلاش شد تا تابستان بدون خاموشی پشت سر گذاشته شود و با همت و کار شبانه روزی در بخش های تولید، انتقال و توزیع این کار انجام شد.

فلاحتیان با اشاره به پیک مصرف سال جاری به میزان ۴۶۳۳۱ مگاوات گفت: پیک مصرف نسبت به سال ۹۱ مقدار زیادی افزایش داشت اما خوشبختانه نیاز مردم تامین شد و تابستان سال جاری بدون اعمال خاموشی برنامه ریزی شده پشت سر گذاشته شد.

وی افزود: در شش ماهه اول سال جمعا ۹۰۴ مگاوات نیروگاه جدید به شبکه سراسری افزوده شد که از جمله آن ها واحد یک نیروگاه آبادان، واحد یک نیروگاه بخار پره سر، بخش بخار نیروگاه با زواره، دو واحد از نیروگاه سیاه بیشه و ۶۴ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و تولید پراکنده هستند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این که در کنار نیروگاه ها ۸۶۷ کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع وارد مدار شد گفت: به میزان ۴۸۲۶ مگاوات آمپر ظرفیت ترانس و موتورهای برق نیز افزایش پیدا کرد.

فلاحتیان همچنین گفت: در شش ماهه نخست سال ۸۰ روستای جدید برق دار و ۶۰۰ هزار مشترک جدید به ناوگان مشترکین افزوده شدند. لذا تعداد مشترکین برق به حدود ۳۰ میلیون مشترک رسید.