به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: البته این موضوع در حالی است که شمش های وارداتی به کشور روز گذشته نوسانات متناقض قیمتی را از خود نشان دادند؛ چرا که بیلت های فابریک وارداتی از روسیه در ابعاد گوناگون برای تحویل در بندر انزلی، نسبت به دوشنبه ۶/۰ درصد افزایش قیمت و بیلت های ترکیه و کره جنوبی برای تحویل در بندر امام ۳/۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. به گفته یکی از فعالان بازار، در ابتدای هفته جاری تقاضا برای این کالا براساس واردات روزانه ۲ تا ۳ هزار تن شمش در اواسط هفته جاری میزان بالایی بود، اما با عدم تحویل محموله های مورد نظر به بندر انزلی و ناتوانی در پاسخگویی به حجم تقاضاهای موجود، قیمت آن صعودی شد. این فعال بازار که حجم موجودی شمش در بندر انزلی را روز گذشته ۱۰۰۰ تن پای کشتی و در یکی از انبارهای آن تنها ۵۰۰ تن ذکر کرد، افزود: در شرایطی که به نظر می رسد نرخ دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته است، بنابراین این رشد قیمتی تاثیر پایدار و چند روزه ای بر افزایش سطح قیمت مقاطع تولید داخل نخواهد گذاشت.


از سوی دیگر در جریان مبادلات رینگ فولاد نیز روز گذشته تیرآهن ۱۴ از طرف مجتمع جهان فولاد غرب در حجم ۱۰۴۰ تن و با نرخ پایه ۱۸۴۵ تومان به صورت سلف عرضه شد که تا پایان زمان رسمی معاملات، هیچ معامله گری برای خرید این کالا ترغیب به معامله نشد. در شرایط فعلی که مدت ها است بازار آهن و بورس کالا با تداوم رکود تقاضا و کمبود نقدینگی ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند، فولادسازان به انحای مختلف به دنبال جذب خریداران برای حضوری گرمتر در روند معاملات بازار از طریق کاهش نرخ پایه یا فروش نسیه محصولات خود هستند، اما در عمل باز هم شاهدیم سردی همچنان بر داد و ستدها سایه افکنده و خیال رفتن ندارد. به این ترتیب امروز هم بورس کالا شاهد عرضه ۵ محصول فولادی است که برخی عرضه کننده ها از جمله ذوب آهن اصفهان کاهش بی سابقه نرخ پایه را برای ارائه سلف سبد میلگرد و تیرآهن خود در رقم ۱۶۵۰ تومان در دستور کار دارند. چهارشنبه همچنین میلگرد نورد فولاد گیلان با نرخ ۱۷۳۰ تومان در حجم ۱۱۵۰ تن، میلگرد شرکت فولاد آلیاژی ایران با بهای ۱۷۴۰ تومان و در حجم ۱۰۰۰ تن و همچنین سبد میلگرد مجتمع فولاد آریا ذوب در حجم ۶۶۰۰ تن با قیمت ۱۷۴۰ تومان به روی تابلو معاملات می روند که هر سه آنها نسبت به قیمت ۱۷۸۵ تومان برای عرضه های نقدی این کالا در هفته های پیش، کاهش ۵۵ و ۴۵ تومانی را نشان می دهد.


کاهش نرخ شمش فولاد در بورس کالایی لندن
از سوی دیگر در بورس کالایی لندن (LME) نیز نرخ شمش فولاد با آنکه از ابتدای ماه گذشته میلادی یعنی سپتامبر از ۱۵۰ دلار به ازای هر تن در مسیر صعودی گام گذاشته و خود را کم کم به ۲۴۰دلار در هر تن رسانده بود، نمودار روبه رو نشان می دهد که از آهنگ شتاب آن تاحدودی کاسته شده به گونه ای که قیمت خود را تا ۲۲۰ دلار در چند روز گذشته تعدیل کرده است.