به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، فاکتور نچسب و بیگانه ای که از ابتدای سال۹۲ در برگه صدور پروانه ساختمانی ساخت وسازهای مسکونی در تهران اضافه شده بود و در این مدت هزینه ای حداقل دو برابر نرخ عوارض تراکم را به سازنده ها تحمیل می کرد، به دلیل مغایرت با مقررات ملاک عمل ساخت در برخی مناطق تهران، با تاکید شهردار تهران و دستور معاون او حذف شد.


  ۲۱ فروردین امسال با اطلاع از اقدام تازه شهرداری در افزایش یک بند جدید تحت عنوان « عوارض متفرقه» به انواع اقلام هزینه ای در پروانه ساختمانی، از شروع اخذ نوع جدیدی از عوارض ساخت علاوه بر عوارض تراکم، خبر داد.


« عوارض متفرقه» تقریبا بدون اطلاع رسانی قبلی توسط مدیریت شهری، به صورت ناگهانی به پروانه های ساختمانی راه پیدا کرد، طوری که بزرگی ۲ تا ۵ برابری هزینه این عوارض در مقایسه با نوع معمول عوارضی که بسازوبفروش ها تحت عنوان « تراکم» به شهرداری پرداخت می کنند، باعث پرس وجو از طرف متقاضیان پروانه از مسوولان شهرداری شد، اما پاسخ مبهم به علت تعریف عوارض متفرقه در جدول هزینه های صدور پروانه در روزهای اول، نارضایتی از گرانی مجوز ساخت وساز را بالا برد ولی یک ماه بعد، به صورت رسمی اعلام شد، « عوارض متفرقه طبق ضوابط طرح جامع و طرح تفصیلی جدید تهران تعرفه ای است که از مالکانی که ملک شان دچار ارزش افزوده ناشی از تسهیلات طرح تفصیلی شده، دریافت می شود» .


هر چند در طول ۶ ماه اخیر، عوارض متفرقه از غالب ساخت وسازها اخذ شد اما مغایرت اساسی بین این عوارض و قانونی که به صراحت ساخت وساز در « بافت فرسوده» را مشمول ۱۰۰ درصد معافیت در پرداخت هر نوع عوارض ساخت عنوان می کند، سرانجام باعث شد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با ابلاغ یک بخشنامه به مناطق ۲۲گانه، بافت فرسوده را از پرداخت عوارض متفرقه معاف کند.


علیرضا جاوید معاون شهرسازی ومعماری شهرداری روز گذشته اعلام کرد: با تاکید شهردار تهران مبنی بر « خودداری شهرداری در منفعت اقتصادی از بافت فرسوده» ، این معاونت بخشنامه ای را خطاب به مناطق ۲۲گانه صادر کرد و در آن به شهرداران مناطق ابلاغ کرد، اخذ « عوارض متفرقه» را برای آن دسته از پروانه های ساختمانی که برای نوسازی املاک موجود در بافت فرسوده صادر می کنند، لغو کنند.
جاوید با تاکید براینکه در حال حاضر طبق بخشنامه شماره ۱-۵۳۵۸/۸۰ معاونت شهرسازی، کلیه املاکی که در سایت استعلام طرح تفصیلی، جزو نقشه بافت فرسوده تهران هستند، مشمول معافیت در پرداخت عوارض متفرقه قرار دارند، افزود: برای سایر ساخت وسازهای خارج از بافت فرسوده، مطابق ضوابط طرح جامع و تفصیلی جدید، در صورتی که دچار ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح شده باشند، این تعرفه – عوارض متفرقه- دریافت خواهد شد.
  بخشنامه جدید ابلاغی از طرف معاونت شهرسازی شهرداری تهران همراستا و مستند به مصوبه ای است که سال۸۸ در شورای شهر برای تشویق سرمایه گذاری در بافت فرسوده، تصویب شد.


طبق مصوبه شورای شهر تهران، ساخت وساز و نوسازی در بافت فرسوده مناطق ۷ تا ۲۰ شهر تهران مشمول ۱۰۰ درصد معافیت در پرداخت هرگونه عوارض ساخت است و در بافت فرسوده مناطق یک تا ۶ و ۲۱ و ۲۲ نیز باید شهرداری ۸۰ درصد عوارض را تخفیف دهد.


این در حالی است که طی ماه های اخیر، اگر چه شهرداری در بافت فرسوده، عوارض ساخت را ۱۰۰ درصد تخفیف می داد اما در مقابل، عوارض متفرقه را که مبلغ آن گاهی تا دو برابر و بیشتر از کل مبلغ تخفیف داده شده بود، از سازنده ها دریافت می کرد.


روال ماه های اخیر، اما از نیمه مردادماه امسال که بخشنامه جدید معاونت شهرسازی، ابلاغ شد، پایان یافت و طریقه اخذ عوارض ساخت از بافت فرسوده، به روال قبل خود برگشت.


جاوید معاون شهردار تهران درباره ماهیت عوارض متفرقه   گفت: در نتیجه اجرای طرح تفصیلی برای برخی از املاک شهر ارزش کاهنده و برای برخی دیگر ارزش فزاینده ایجاد می شود.


وی افزود: اگر بخشی از این ارزش فزاینده یا کاهنده مدیریت نشود و در خدمت توسعه زیرساخت های شهر قرار نگیرد، به نوعی در ذهن ها این مفهوم متبادر می شود که ممکن است رانتی برای برخی افراد ناشی از اجرای این طرح ایجاد شود. جاوید گفت: طبیعتا طرح جامع و طرح تفصیلی به این نکته دقت کرده و در سند طرح تفصیلی ذکر شده است که بخشی از ارزش فزاینده ناشی از مطلوبیت های اجرای طرح تفصیلی جدید باید توسط شهرداری تهران اخذ و صرف توسعه شهر شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه گفت: املاکی وجود دارد که کاربری خدماتی داشته و الان تبدیل به تجاری شده یا تبدیل به مسکونی شده است، طبیعتا طبق مصوبه طرح جامع و تفصیلی و ضوابط طرح تفصیلی بخشی از ارزش بهینه و ارزش فزاینده ایجاد شده برای مالک را مدیریت شهری و شهرداری موظف است اخذ کند تا حدالمقدور از ایجاد رانت اجتناب شود.
جاوید تصریح کرد: عوارض متفرقه فقط از املاکی که مشمول هستند دریافت می شود. ضمن اینکه معافیت مربوط به بافت فرسوده از تاریخ ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل یعنی از ۱۵ مردادماه امسال، لازم الاجرا شده است.