به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به آثار تحرکات دیپلماتیک اخیر ایران بر اقتصاد کشور گفت: ما باید بتوانیم در تحرکات دیپلماتیک از تمام حقوق مردم ایران پاسداری کنیم.

وی ادامه داد: در طی این تحرکات از سویی باید حقوق هسته یی ایران به رسمیت شناخته شود واز سوی دیگر حق پیشرفت اقتصادی ایران را حراست کرده و موانع حضور ایران در اقتصاد را از سر راه برداریم.

نهاوندیان با بیان این که خوشبختانه ابتکاراتی در ماه های اخیر انجام شده و توفیقات حاصل شده بسیار امیدبخش بوده است تصریح کرد: ملاحظه آثار مثبت اقتصاد این رویکرد برای هر ناظر منصفی دشوار نیست. ما آثار گام های نخستین را شاهد هستیم و اگر به مرحله عملیاتی شدن توافقات برسیم آثار ملموس تری دیده می شود.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، در شورای فدراسیون اتاق های جهانی که دو روز پیش برگزار شده نحوه برخورد و ابراز اشتیاق به کسب اطلاع هر چه بیشتر از رویکرد جدید دیپلماسی ایران موجب شد که قرارهایی در زمینه فعالیت های اقتصادی گذاشته شود.

مسوول دفتر رییس جمهور که به عنوان نماینده ایران در این شورا فعالیت دارد با تاکید بر این که تمایل به تبادل هیات ها از سوی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان در شورای فدراسیون اتاق های جهانی قابل قیاس با گذشته نبود گفت: به اصرار رییس این شورا از نماینده ایران خواسته شد که برای ارائه گزارشی از اقتصاد ایران در این شورا وقتی اختصاص دهد و همچنین رویکردی که دولت جدید در مناسبات بین المللی پیش گرفته است نیز به اطلاع شرکت کنندگان دراین شورا برسد.

نهاوندیان در بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که باید بر این نکته پافشاری کرد که رویکرد جدید دیپلماتیک ایران افزایش حضور در اقتصاد جهانی باشد، گفت: حق دسترسی فعالان اقتصادی به بازارهای جهانی باید به عنوان حقی مسلم مورد تاکید قرار گیرد. پذیرش این موضوع یکی از نشانه های صداقت طرف مذاکره شونده است و باید به طور مرحله ای زمینه های همکاری به طور علمی و ملموس فراهم شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برگزاری روز ملی صادرات خاطرنشان کرد: اهمیت روز ملی صادرات به رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش گرانی است. ما زمانی می توانیم بگوییم که روز ملی صادرات در کشور به طور واقعی برگزار می شود که صادرکنندگان ایرانی از فرصتی برابر برای دستیابی به بازارهای جهانی برخوردار باشند.

نهاوندیان ادامه داد: در روز ملی صادرات باید این نکته تاکید شود که علاوه بر این که صادرات موفق نیاز به تولید و بهره وری دارد به مناسبات بین المللی نیز وابسته است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید امسال در روز ملی صادرات این نکته مورد توجه قرار گیرد که حرکت جدید دیپلماتیک باید در راستای قوت دادن به فعالیت های تجاری فعالان بخش خصوصی نیز باشد.

وی در ادامه به اجرای مصوبه ۳۵ بندی مصوبه اقتصادی دولت اشاره و اظهار کرد: در این مصوبه رویکرد اصلی اصلاح فضای کسب و کار، کاهش موانع و مقررات و تسهیل دسترسی به منابع است.

نهاوندیان با بیان این که اجرای این مصوبه ۳۵ بندی در برخی بخش ها با موانع و مشکلات روبرو شده است، گفت: در مصوبات مربوط به گمرک و بانک ها هنوز اطمینان از اجرای کامل واصل نشده است اما هیچ کس به اندازه بخش خصوصی نمی تواند ارزیابی کند که این مصوبه در کجا اجرا شده و در کجا اجرا نشده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که اتاق ها و تشکل های بخش خصوصی باید در ارائه بازخورد از نحوه اجرای بندهای ۳۵ گانه کمک کنند، تصریح کرد: دستور روز، استقبال از فضای امید در کشور است و هر گونه اقدامی که خلاف این مسیر باشد خلاف جهت گیری دولت و جامعه اقتصادی است.

وی افزود: اگر مدیری در گوشه ای خلاف جهت دولت و جامعه اقتصادی حرکت کند تخلف کرده است. یک مدیر بانک نباید به خود حق دهد تا در اقدامی ناصواب فضا را متشنج کند.

نهاوندیان با بیان این که در توافق ۳۵ بندی دولت در دو تا سه مورد عزم خود را درحمایت از سرمایه گذاری اعلام کرده است خاطرنشان کرد: هم در پتروشیمی و هم در طرح های ناتمام قرار شده با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی حضور و مشارکت بخش خصوصی در اولویت قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران در این باره افزود: ما در اتاق باید بر این نکته پافشاری کنیم که منابع صندوق در جای دیگری هزینه نشود و پیشنهاد خود را در دستور کار قرار دهیم.

وی از اتکا به ذخایر ارزی، منابع فاینانس و تامین مالی از کشورهای خارجی خبر داد و گفت: مقدمات کار فراهم شده و به زودی خبر آغاز تامین اعتبار ده ها میلیارد دلاری برای پروژه های مختلف صنعتی وعمرانی خواهیم داشت.

نهاوندیان در پایان گفت: بخش خصوصی باید مطالبات امکان سنجی خود را آماده کرده و برای عملیاتی کردن با ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان کشور اقدام کند.

احتمال ملغی شدن بخشنامه عدم معافیت مالیاتی صادرکنندگان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ادامه داد: با توجه به اعتماد دولت به صادرکنندگان برای اختصاص ارز صادراتی به واردات، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیر تصحیح و یا ملغی شدن بخش نامه ای است که در دولت سابق برای عدم معافیت مالیاتی صادرکنندگان صادر شده بود.

او با بیان این که براساس اصل فلسفه هدفمندسازی قرار بود یارانه ها به صورت هدفمند توزیع شود، گفت: این که همگان کم درآمد و پردرآمد از میزان اثر پرداختی مشابهی برخوردار باشند جزو فلسفه هدفمندسازی یارانه ها نیست.

وی ادامه داد: پیشنهادهای مختلفی دراین زمینه مطرح و این پیشنهادها در دولت و مجلس در حال بررسی است. امیدواریم پس از به نتیجه رسیدن در این مورد تصمیم گیری شود.

نهاوندیان درباره ذخیره سازی ارز و نقدینگی در خانه ها و موضع دولت دراین زمینه اظهار کرد: وضعی که پیش آمده و در پی آن امکانات و منابعی که باید به جای چرخش در اقتصاد (به دلیل نوسانات ارزی) پس اندازها از ریال به سمت ارز را موجب شده و در نتیجه این منابع ارزی از چرخه تولید خارج شد با آرامشی که در حال حاضر در بازار ارز ایجاد شده مجددا به جریان تولید بازمی گردد.

رییس اتاق ایران با اشاره به این که افزایش تقاضا در بازار بورس ناشی از خارج شدن پس اندازها از منابع ارزی به ریالی است، تصریح کرد: البته این مسیر باید تکمیل شود و سرمایه ها به بازار اول بورس بازگشته و سیستم بانکی ما نیز این امکان را ایجاد کند که این سرمایه ها در مسیر تولید قرار گیرد.

وی افزود: این روند مثبت با آرامشی که در بازارها ایجاد شده در حال شکل گیری است. پروژه های سودآور و با توجیه اقتصادی از سوی دولت و بخش خصوصی باید به جامعه معرفی شود و مردم با حق انتخابی که برای آن ها فراهم می شود نسبت به خرید اوراق مشارکت اقدام کنند.

نهاوندیان با بیان این که برخلاف تصوری که وجود دارد صادرکنندگان طرفدار افزایش نرخ ارز نبوده و نیستند، گفت: صادرکنندگان از یک آرامش در بازار ارز سود می برند زیرا این آرامش به آن ها امکان برنامه ریزی و عقد قرارداد در بازارهای جهانی را می دهد.

رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: البته شرایط تورم در اقتصاد کشور وجود دارد و تاثیر آن بر روی صادرات کشور دیده می شود و سیاست هایی که در گذشته برای نرخ ارز اعمال می شده بنیه صادراتی ما را تحلیل می داده است.

وی با تاکید بر این که اولین گام برداشته شده ایجاد احساس آرامش و امنیت در کار صادراتی است، اظهار کرد: نکته دوم که از سوی صادرکنندگان همواره تاکید می شود کاهش تشریفات گمرکی و تسهیل خدمات برای صادرات است که در مصوبه ۳۵ بندی دولت در چند مورد به تسهیلات خدماتی اشاره شده است.

نهاوندیان اظهار کرد: موضوع دیگری که در حال حاضر مطرح است و صادرکنندگان نسبت به آن اعتراض دارند بخش نامه ای بود که از سوی سازمان مالیاتی در رابطه با تعهد ارزی ابلاغ شده و وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال اصلاح این بخش نامه بود.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بحث ملغی شدن این بخشنامه در دولت مطرح است و شاید این اقدام کمک کند به این که اعتمادی که دولت به صادرکنندگان دارد آن ها را دلگرم تر کند.

وی درباره کاهش تحریم های بانکی در نتیجه مذاکرات بین ایران و آمریکا اظهار کرد: رویکرد اقتصادی و مناسبات خارجی کشور هر دو باید در این مسیر حرکت کنند که برای فعالان اقتصادی حق حضور در بازارهای جهانی فراهم شود.

نهاوندیان با تاکید بر این که این تحریم ها و محدودیت ها که بر سر رقابت منصفانه اقتصاد ایران بوجود آورده امکان رقابت برابر را از بین برده است گفت: امیدواریم با ابتکار دیپلماتیکی که ایران به کار برده نتایج موثری در کاهش محدودیت ها داشته باشد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، در حال حاضر روند فزاینده تحریم ها بر اثر فشار افکار عمومی مردم متوقف شده و نویدهایی است که با این رویکرد مثبتی که طرفین دارند شاهد کاهش مرحله تحریم ها خواهیم بود.