به گزارش پارس ، سید مسعود میرکاظمی در گفت وگو باایسنا، اظهار کرد: براساس قانون هدفمندی یارانه ها درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی باید ۵۰ درصد به حساب مردم واریز شود و ۵۰ درصد مابقی برای تامین کسری بودجه، تامین اجتماعی، بهداشت و درمان و حمایت از تولید هزینه شود. اما اکنون که هنوز بر فاز اول این قانون هستیم میزان منابعی که بابت تغییر قیمت های حامل های انرژی حاصل می شود ۱۲ هزار میلیارد تومان کمتر پولی است که به حساب آنها واریز می شود.

وی افزود: این بدان معناست که نه تنها برای حمایت از تامین اجتماعی، تولید و تامین کسری بودجه پولی وجود ندارد بلکه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مردم ۱۲ هزار میلیارد تومان هم از بودجه عمرانی هم برمی دارد که این برای استان ها مشکل درست می کند. پروژه های زیادی در بخش آبرسانی، راهسازی، راه آهن و نیرو وجود دارد که اگر منابع مالی به آنها نرسد با توجه به میزان تورم در جامعه باعث می شود نه تنها پیشرفت فیزیکی نداشته باشند بلکه تعدیل قیمتی هم شامل آنها می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد بودجه عمرانی کشور کمتر از ۱۰ درصد است یادآور شد: وقتی پولی که به پروژه ها تعلق می گیرد به مراتب کمتر از تورم موجود در کشور باشد یعنی ما عقب گرد در پیشرفت در پروژه های عمرانی داریم. برای اینکه این نقیصه به وجود نیاید در بودجه ۹۲ پیش بینی شده که این کسری از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی تامین شود که البته به معنای اجرای فاز دوم نیست چرا که برای اجرای فاز دوم هدفمندی باید گام های بلندتری برداشته شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت می تواند در این زمینه سناریوهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهد. مجلس بر صرفه جویی دهک های بالا تاکید دارد و دولت باید از مردمی که توان لازم را دارد خواهش کند که این منابع مالی را دریافت نکنند حتی اگر دولت مجبور شد کار شناسایی را انجام دهد اطلاعات اولیه ساز و کار و سازمان های لازم برای شناسایی سه دهک بالا وجود دارد.

میرکاظمی با بیان اینکه دولت می تواند برای جبران کسری دست به اقدامی بزند که کمترین اثر تورمی را داشته باشد ادامه داد: مثلا می شود در مورد بنزین آزاد به جای بنزین ۴۰۰ تومانی که معمولا اقشار ضعیف تر از آن استفاده می کنند، تصمیم گیری کرد یا برای دهک های پر مصرف چاره ای اندیشید.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: یارانه سنگین بابت حامل های انرژی پرداخت می شود ممکن است کسی میزان مصرف متعارفی داشته باشد اما اقشار دیگری باشند که بیش از اندازه مصرف می کنند به نظر می رسد دولت می تواند برای آنها تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به اینکه با تغییر نرخ ارز میزان یارانه حامل های انرژی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است گفت: پرداخت این مبلغ برای دولتی که بودجه جاری و عمرانی اش مشکل دارد چطور می تواند منطقی باشد؟ مردم ما هوشمند هستند و اگر مشکلات کشور با آنها مطرح شود حتما همراهی می کنند و دولت نباید نگران باشد اگر تصمیمی در این زمینه بگیرد حتما مشکلی ایجاد شود بلکه باید به گونه ای تصمیم گیری شود که برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه ایجاد مشکل نکند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس در این باره محدودیتی برای دولت ایجاد نکرده و باید این تصمیمات در ستاد هدفمندی یارانه ها گرفته شود چرا که به هر حال بعد از ابلاغ بودجه ۹۲ هم دولت دهم و یا دولت یازدهم مکلف به اجرای قانون بودند.