به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، موضوعی که با استقبال کشورهای اروپایی روبه رو شده است. در همین خصوص حسن روحانی تاکید کرده است که تهران طرح جدیدی را در ژنو روی میز خواهد گذاشت. روحانی با اشاره به نشست اخیر وزرای خارجه ایران و ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرده است: توافق نیویورک این بود که ایران طرحش را روی میز بگذارد، ایران طرح دقیقی را برای این مرحله آماده کرده و ان شاءالله با طرف خارجی وارد مذاکره می شود. همچنین ظریف وزیر امور خارجه اخیرا با صراحت اعلام کرده بود که پیشنهاد ارائه شده در نشست آلماتی، از سوی ۱+۵ مورد پذیرش ایران نیست و به تاریخ پیوسته است.

طرح پیشنهادی جدید تهران به ۱+ ۵
وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن آماده مذاکره است

دنیای اقتصاد- سیاست خارجی دولت تدبیر و اعتدال که به گفته رییس جمهور گام هایی به اندازه ۵۰۰ روز برداشته است، از طرح جدید مکتوبی برای مذاکرات هسته ای ژنو خبر داده است که گام های عملیاتی در مذاکرات ۱+۵ و همچنین رفع نگرانی های جامعه بین المللی را شامل می شود. ارائه این طرح در دور جدید مذاکرات می تواند به پیشبرد بازی برد - برد کمک زیادی کند و روند گفت وگوها را در یک دالان روشن و هدفمند با دستاوردهای ملموس و دورنمای خوش بینانه به پیش ببرد.


گفت وگوهایی که به زعم وزیر امور خارجه چارچوب زمانی مشخصی خواهد داشت و مذاکره برای مذاکره نخواهد بود. هرچند در این میان بازار گمانه زنی رسانه ها و مقامات غربی در خصوص رسیدن به یک توافق هم گرم شده است و از هفته های گذشته خبر از بسته های پیشنهادی ایران و ۱+۵ داده اند. به گزارش خبرگزاری فارس، شهر ژنو روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۳ و ۲۴ مهر ماه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای چهارمین بار است و البته با تفاوت هایی نسبت به سه نشست قبل و اینکه این بار ژنو برای اولین بار در دولت یازدهم میزبان این مذاکرات است. تیم ایرانی به ریاست ظریف در این دور از مذاکرات با جدیت و با اختیارات لازم برای مذاکره ای هدفمند و رو به جلو آماده است و قرار است طرح پیشنهادی جدید و مکتوب خود را که مبتنی بر رویکردهای واقع بینانه است به ۱+۵ ارائه کند. درحقیقت درمذاکرات ژنو، ایران و گروه ۱+۵ مدالیته یا نقشه ای را طراحی خواهند کرد که در آن بخشی از تحریم ها علیه ایران لغو شده و ایران حق غنی سازی داشته و نگرانی های طرف مقابل نیز برطرف شده است. در این میان درصد غنی سازی مهم ترین موضوعی است که در چند هفته گذشته تاکنون مورد بحث بوده و می تواند مورد گفت وگو و توافق قرار گیرد. در همین خصوص حسن روحانی تاکید کرده است که تهران طرح جدیدی را در ژنو روی میز خواهد گذاشت. روحانی با اشاره به نشست اخیر وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، تصریح کرده است: توافق نیویورک این بود که ایران طرحش را روی میز بگذارد، ایران طرح دقیقی را برای این مرحله آماده کرده و انشاءالله با طرف خارجی ۱+۵ وارد مذاکره می شود. هیات ایرانی در حالی در این دور از مذاکرات حضور خواهد یافت که محمدجواد ظریف اخیرا با صراحت اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده در نشست آلماتی یک از سوی ۱+۵ مورد پذیرش ایران نیست و همانطور که عنوان کرد این طرح به تاریخ پیوسته است.


در همین ارتباط، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی با تاکید بر ضرورت آگاهی از فرصت های بالقوه تاریخی در قبال ایران، اعلام کرد دولت واشنگتن آماده مذاکره و اتخاذ رویکرد دیپلماتیک پیچیده است تا با ایران به توافق هسته ای برسد. به گزارش خبرگزاری « فرانسه» ، « رز گوته مولر» دستیار وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت واشنگتن آماده مذاکره و به دقت گوش کردن در گفت وگو با ایران است. بر اساس این خبر، این مقام آمریکایی خطاب به اعضای این نشست که دیپلمات های ایرانی نیز در آن حضور داشتند، اعلام کرد: ما باید از فرصت های بالقوه تاریخی آگاه و در عین حال درباره آنها محتاط باشیم؛ ما باید به اعمال فشار خود برای برگرداندن ایران به مسیر تعهدات بین المللی هسته ای اش ادامه دهیم.


تیم جدید هسته ای ایران


یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران اعلام کرد: در صورتی که گروه ۱+۵ در سطح وزیران در اجلاس ژنو حاضر نشوند وزیر امور خارجه ایران تنها در نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و ۱+۵ حضور خواهد داشت و ادامه مذاکرات با حضور معاونان برگزار خواهد شد و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران عباس عراقچی خواهد بود. یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات ژنو در گفت وگو با خبرگزاری مهر درباره ترکیب هیات های دو طرف در این دور از مذاکرات، گفت: کماکان ایران در سطح عالی یعنی وزیر امور خارجه در مذاکرات ژنو شرکت دارد و مسوول هیات ایرانی وزیر امور خارجه است. این منبع آگاه افزود: ترکیب هیات ایرانی در مذاکرات ژنو؛ محمد جواد ظریف، عباس عراقچی معاون بین الملل وزیر امور خارجه، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه، امیری مدیر کل پادمان وزارت امور خارجه و احتمالا بهروز کمالوندی، معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه خواهند بود. وی همچنین با اشاره به اینکه هیات طرف مقابل نسبت به مذاکرات آلماتی تغییری نکرده است، اظهار کرد: تنها نماینده چین تغییر کرده است. به گفته این منبع آگاه، به غیر از کاترین اشتون و معاون وی اشمید در این نشست، وندی شرمن از آمریکا، سرگئی ریابکوف از روسیه، سایمون گس از انگلیس، ژاک او دیبر از فرانسه و هانس دیتر لوکاس از آلمان حضور خواهند داشت.


پیش تر ترکیب تیم ایران در مذاکرات نیویورک را ظریف، عراقچی، تخت روانچی، امیرحسین زمانی نیا، اسحاق آل حبیب، حمید بعیدی نژاد و نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی و شورای عالی امنیت ملی تشکیل دادند. آخرین نشست ایران و ۱+۵ در دولت دهم با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزرای خارجه ۱+۵ طی روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۲) در آلماتی قزاقستان برگزار شده بود. تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار شد و استانبول در بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفت وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ در آلماتی برگزار شده بود.


توافق موقت با ایران امکان پذیر است


هاآرتص به نقل از دیپلمات های عالی رتبه رژیم صهیونیستی و اروپایی گزارش داد که انگلیس و فرانسه احتمال رسیدن به یک توافق موقتی با تهران را که به لغو برخی تحریم ها علیه ایران در ازای محدودیت های قابل توجه روی برنامه غنی سازی اورانیوم و افزایش نظارت روی تاسیسات هسته ای ایران بینجامد، منتفی نمی دانند.
به گزارش « ایسنا» ، روزنامه هاآرتص در ادامه این گزارش نوشت که دیپلمات های عالی رتبه انگلیسی و فرانسوی روز چهارشنبه به اراضی اشغالی سفر کردند تا با همتاهای صهیونیستی خود دیدار و گفت وگو کنند. این هیات شامل ژاک اودیبر، نماینده ارشد فرانسه در مذاکرات (با ایران) و مایکل هاولز، معاون رییس تیم مذاکراتی انگلیس بود. این دیپلمات ها به همتاهای صهیونیستی خود گفتند که اگرچه شک دارند در مذاکرات ژنو دستاوردی حاصل شود، آنها قصد دارند جدیت نیات ایران را بیازمایند. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفت که با توجه به اظهارات اخیر مقامات جدید ایران چشم انداز خوبی برای افزایش فعالیت به منظور حل موضوع هسته ای ایران وجود دارد که بتوانیم این مساله را از حالت سکون خارج کنیم.


روایتی از ادعای مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا


اما برخی منابع اسرائیلی مدعی در جریان بودن مذاکراتی پشت پرده میان ایران و آمریکا در موضوع هسته ای شده اند که با هدف تسهیل حصول توافق هسته ای صورت گرفته است.


به گزارش تابناک، یک شبکه تلویزیونی رژیم اسرائیل مدعی شده ایران و ایالات متحده در مذاکرات محرمانه و پشت پرده خود در موضوع هسته ای، به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته اند. بنا بر گزارش این شبکه، هدف از این مذاکرات، حفظ فاصله دو تا سه ساله ایران تا رسیدن به توانایی ساخت سلاح هسته ای و در مقابل، کاهش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.


در گزارشی که توسط کانال ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اسرائیل پخش شده، این ادعا مطرح شده که مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا بسیار بیش از آنچه تاکنون گمان می رفت پیشرفت داشته و کشور عمان، در این زمینه نقش میانجی را ایفا کرده است.


پیش تر هم روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد که ایران قصد دارد پیشنهادی را در مذاکرات ژنو ارائه کند که شامل توقف غنی سازی با غنای ۲۰ درصد و ارسال ذخایر اورانیوم غنی شده به یک کشور ثالث است. این دیپلمات گفت که اگر پیشنهادی که ایران در ژنو ارائه می کند مانند آنچه روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است باشد، پیشنهادی منطقی محسوب خواهد شد.


دیپلمات های اروپایی گفتند که کشورهای عضو گروه ۱+۵ با لغو تحریم ها علیه تجارت ایران در زمینه طلا و محصولات پتروشیمی موافقت خواهند کرد، ولی تحریم های نفتی اتحادیه اروپا و نیز محدویت ها علیه سیستم بانکداری ایران در جای خود باقی خواهد ماند و لغو آنها نیازمند مصالحات بیشتر از جانب ایران است. گمانه زنی هایی که باز ادامه پیدا کرد و مصاحبه لاریجانی را هم تحریف کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در مصاحبه با علی لاریجانی به نقل از رییس مجلس آورده بود که ایران بیش از نیاز خود اورانیوم غنی شده دارد و قصد دارد از آن در گفت وگوهای هفته آینده در ژنو به عنوان برگ برنده استفاده کند. موضوعی که از سوی روابط عمومی مجلس شورای اسلامی تکذیب شد.


تکاپوی جدید نتانیاهو و منافقین در آستانه نشست ژنو


در همین اثنا و در آستانه مذاکرات ژنو گروهک تروریستی منافقین مدعی شده که ایران یک برنامه نظامی هسته ای را به سایتی نظامی در ۵/۱ کیلومتری تهران منتقل کرده و در حدود ۱۰۰ کارشناس ایرانی در حال انجام آزمایش های کوچک در این سایت نظامی هستند. این ادعاها در حالی مطرح می شود که گزارش های آژانس تا به امروز همه بر شفافیت و صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران دلالت دارد و این گونه ادعاهای بی اساس ره به جایی نمی برد. همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه در گفت وگو با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ خواستار این شد که تحریم ها علیه ایران افزایش یابد، نه اینکه کاهش پیدا کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو مدعی شد: یک توافق بد از توافق نکردن بدتر است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار اتهامات قبلی خود مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ایران خواستار لغو تحریم ها خواهد شد و به این ترتیب توانایی داشتن قابلیت هسته ای تسلیحاتی را حفظ خواهد کرد.