به گزارش پارس به نقل از تسنیم، صندوق بین المللی پول لحظاتی پیش جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصاد جهانی را منتشر کرد. این گزارش ها که هر شش ماه یکبار منتشر می شوند چشم انداز اقتصادی جهان و کشورهای مختلف از جمله ایران را مورد بررسی قرار می دهند.

این نهاد بین المللی رشد اقتصادی ایرای برای سال جاری میلادی را منفی ۱.۵ درصد پیش بینی کرده است که بر این اساس اقتصاد ایران در این سال همچون سال گذشته در رکود باقی می ماند اما وضعیت بهتری نسبت به سال ۲۰۱۲ خواهد داشت که رشد منفی ۱.۹ درصدی را تجربه کرده بود. در گزارش قبلی این نهاد رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۳ منفی ۱.۳ درصد پیش بینی شده بود.

بر اساس گزارش جدید صندوق بین المللی پول اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ از رکود خارج می شود و رشد ۱.۳ درصدی را در این سال تجربه خواهد کرد که بیشتر از پیش بینی آن در گزارش منتشر شده در آوریل ۲۰۱۳ است که رشد ۱.۱ درصدی برای ایران در سال ۲۰۱۴ پیش بینی شده بود.

صندوق بین المللی پول در ادامه گزارش جدید خود نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی را ۴۲.۳ درصد پیش بینی و این رقم برای سال گذشته را ۳۰.۵ درصد اعلام کرده است. بر این اساس مشکل تورم اقتصاد ایران در سال جاری حادتر از سال گذشته خواهد بود. در عین حال نرخ تورم اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ کاهش خواهد یافت و به ۲۹ درصد خواهد رسید.

مشکل بیکاری در ایران نیز تشدید خواهد شد و در حالی که نرخ بیکاری در ایران طی سال گذشته میلادی ۱۲.۲ درصد بوده است بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی در سال جاری به ۱۳.۲ درصد افزایش خواهد یافت. این رقم در سال ۲۰۱۴ نیز بالاتر خواهد رفت و به ۱۴.۵ درصد خواهد رسید.

بر اساس این گزارش تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۵ درصد تولید ناخالص داخلی بوده که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به ۳.۱ درصد و در سال ۲۰۱۴ به ۰.۳ درصد کاهش یابد.

صندوق بین المللی پول متوسط نرخ رشد اقتصادی خاورمیانه برای سال ۲۰۱۳ را ۲.۱ درصد و متوسط نرخ تورم منطقه در این سال را ۱۲.۳ درصد پیش بینی کرده است.