به گزارش پارس ، عباسعلی نورا کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت وگوی فارس درباره راهکارهای خروج از رکود تورمی در اقتصاد به عنوان مهمترین مشکل کنونی اقتصاد ایران اظهار داشت: رکود تورمی تعاریف متفاوتی دارد، اما اصلی ترین تعریف برای رکود تورمی منفعل شدن فعالیت های تولیدی همراه با افزایش قیمت هاست.

وی افزود: به عبارتی وقتی فرایند تولید دچار چالش و تقاضا برای کالا زیاد می شود رکورد تورمی اتفاق می افتد.

نماینده دور هشتم مجلس اظهار داشت: از آثار مخرب رکورد تورمی به چالش کشیدن اشتغال است که همزمان با کاهش اشتغال قیمت ارزاق عمومی مردم هم به شدت گران می شود.

نورا با اشاره به این که برخی از طبقات جامعه از رکورد تورمی بهره مند می شوند، گفت: از ۱۰ دهک جامعه دو دهک که از جمله مرفهین جامعه به شمار می روند از رکورد تورمی سود می برند و ۸ دهک دیگر ضرر می کنند، بنابراین دهک های پایین تر جامعه از رکود تورمی آسیب بیشتری می بینند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا رکود تورمی در ایران بوجود آمده و عمده دلیل آن در اقتصاد کشورمان چیست، تصریح کرد: دلیل رکورد تورمی عمومی است و این موضوع در دنیا تجربه شده، اما در ایران علاوه بر مسائل عمومی که در اقتصاد باعث ایجاد رکود تورمی می شود یک سری مسائل سیاسی هم به آن دامن می زند.

* عدم مدیریت نقدینگی منجر به رکود تورمی می شود

این استاد اقتصاد اظهار داشت: عمده ترین دلیل رکورد تورمی عدم مدیریت نقدینگی در جامعه است بنابراین هر کشوی که نقدینگی اش را درست هدایت نکند و آن نقدینگی تبدیل به منابع عمومی و ثروت نشود دچار رکود تورمی می شود بنابراین در ایران بخش زیادی از منابعی که دولت سرمایه گذاری کرده درست مدیریت نشده تا منجر به تولید ثروت شود.

وی افزود: طرح های بسیار مختلف تولیدی و عمرانی در کشور وجود دارد که به آن طرح ها پول تزریق شده ولی تعداد زیادی از آن ها به صورت نیمه کارها رها شده اند و منجر به تولید نشده اند که هدر رفتن این حجم منابع هم باعث رکود شده است.

نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی مدیریت مالی درست نباشد رکود تورمی بوجود می آید و این در حالی است که صاحبان نقدینگی به سمت حصول درآمد بیشتر می روند بطوریکه منابع مالی خود را به سمت طلا و ارز می برند که بدین ترتیب حجم زیادی از نقدینگی از چرخه اقتصاد و تولید خارج شود.

وی گفت: در صورتیکه نقدینگی وارد چرخه ای که منفعت ملی، اشتغال و تولید ثروت در آن نیست شود آثار و تبعات آن، آنچیزی است که امروز در جامعه اقتصادی ایران مشاهده می کنیم.

این استاد اقتصاد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه وابستگی به نفت آیا عاملی برای رکورد تورمی است، گفت: خیر، این وابستگی رکورد تورمی نمی آورد زیرا اگر درآمد حاصل از نفت درست هزینه شود نه تنها رکود نمی آورد بلکه جامعه را منفعل هم می کند.

وی افزود: وابستگی اقتصاد به درآمد نفت بیماری هلندی می آورد، بیماری هلندی با رکود تورمی متفاوت است و تورم خالص می آورد نه رکود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بیماری هلندی بین جنگ های اول و دوم جهانی درکشور هلند اتفاق افتاد و در کشورهایی که درآمد ارزی شان زیاد بوده بوجود آمده است.

نورا تصریح کرد: کشورهای دچار بیماری هلندی بجای سرمایه گذاری درآمد ارزی شان به صورت ارز آن را تبدیل به پول ملی شان می کردند که این اتفاق یعنی تبدیل درآمد ارزی به پول ملی در دولت های احمدی نژاد و هاشمی هم اتفاق افتاد.

وی گفت: بنابراین افزایش نقدینگی ناشی از درآمد ارزی و بالا رفتن سرسام آور قیمت ها بیماری هلندی است. یعنی به تولید لطمه نمی خورد تولید سر جای خودش است ولی تورم پدید می آید که ممکن است در پایان این تورم رکود ایجاد شود.

این استاد اقتصاد بیان داشت: در کشور هلند در آن مقطع زمانی یعنی پنجاه، شصت سال برای نجات از فرآیند رکورد کار بسیار خوبی انجام شد. دانشمندان انگلیسی طرحی ارائه کردند و به موجب آن طرح به جای اینکه درآمد ارزی را تبدیل به پول ملی کنند آن را در یک صندوق به نام صندوق حساب ذخیره ارزی نگهداری کردند.

* حساب ذخیره ارزی دستخوش سیاست شده است

نورا گفت: در ایران حساب ذخیره ارزی در دولت آقای خاتمی تشکیل شد که متأسفانه دست خوش قدرت دولت قرار گرفت و در این زمینه قوانین از سوی دولت به هیچ عنوان رعایت نشد.

نماینده دوره پنجم مجلس گفت: مجلس هشتم در قانون برنامه برای حل مشکلات اقتصادی از سوی مجلس پیشنهاد صندوق توسعه ملی را داد که خودم یکی از پیشنهاد دهنده های تشکیل این صندوق بودم بنابراین با پیشنهاد صندوق توسعه ملی برای آن قانون نوشتیم و طبق قانون قرار شد که این صندوق بصورت ارزی اداره شود و به صورت ارزی هم وام بدهد.

* احمدی نژاد صندوق توسعه ملی را از اهدافش خارج کرد

نورا اظهار داشت: ولی متأسفانه آقای احمدی نژاد رئیس جمهور سابق تمام قدرتش را بکار گرفت تا صندوق توسعه ملی را از اهداف اولیه اش خارج و منابع آن را تبدیل به ریال کند.

وی افزود: احمدی نژاد؛ رئیس جمهور سابق مردم را طرف صحبت قرار می داد و به آنها می گفت که این ها نمی گذارند که من کار کنم، پول ها را در صندوقی بلوکه کرده اند و نمی گذارند که من آن ها را برای شما (مردم) خرج کنم، نمی گذارند که کشاورزی را رونق دهم، در حالیکه که صحبت های احمدی نژاد معنی نداشت.

این کارشناس اقتصاد بیان داشت: صندوق توسعه ملی به نفع مردم است، اما مردم در آن مقطع زمانی حرف های رئیس جمهورشان را قبول کردند اما حرف دانشمندان خودشان را نپذیرفتند.

نورا در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه کدام کشورها دچار رکورد تورمی بوده اند و چگونه از این شرایط رها شده اند، گفت: ترکیه، ژاپن و کره، که هر کدام از این کشورها به دلایل مختلف و منحصر به خودشان به این بیماری دچار شده اند.

* رکود تورمی در ایران جنبه سیاسی دارد

وی درخصوص دلایل ایجاد رکود تورمی در ایران بیان داشت: باید در این مورد تحقیق کنیم چرا که بخشی از دلایل رکود تورمی در کشورمان جنبه سیاسی دارد و من این را تسلط سیاست بر اقتصاد نامیده ام. برای خلاصی از رکود تورمی باید اقتصاد را از چنگال سیاست خارج کنیم.

این استاد اقتصاد گفت: دولت های ما اقتصاد را بین مردم می برند تا قدرت بدست آورند و با حرف های عامه پسند که با مسائل علمی در تعارض است اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می کنند.

نورا اظهار داشت: باید اقتصاد را از دست سیاست داخله و خارجه نجات دهیم، اینکه گفته شود سیاست خارجه بر اقتصاد و رکود تورمی تأثیر ندارد، خودمان را گول زده ایم. متأسفانه هر جا که در این خصوص صحبت می کنیم مورد هجمه عده ای قرار می گیرم و متهم می شویم که شعار غرب را می دهیم و باعث تضعیف روحیه می شویم.

وی گفت: سیاست داخلی باید دستش را از گریبان اقتصاد ایران خارج کند و رسانه ها باید مردم را آگاه سازند تا مردم اجازه ندهند که تا این اندازه سیاسیون اقتصاد را به بازی بگیرند.

این استاد اقتصاد در ادامه افزود: همچنین در سیاست خارجه باید راهکارها و راهبردهای جدیدی بیابیم و منافع خودمان را در فضای بین المللی حفظ کنیم که به حمد خداوند الان شرایط نسبتا خوب و به نفع کشور پیش می رود.

* تبدیل منابع صندوق توسعه ملی به ریال خیانت است

نورا گفت: نباید منابع صندوق توسعه ملی را به ریال تبدیل کرد. اگر از من کارشناس ارشد خبره اقتصادی می پرسید، می گویم تبدیل منابع صندوق توسعه ملی به ریال خیانت در حق مملکت است، زیرا منابع ذخیره شده در صندوق توسعه ملی می تواند مشکلات و تورم را حل کند.

نماینده دور هشتم مجلس داشت: به هیچ عنوان نباید کسری بودجه را از بانک مرکزی تأمین کرد. دولت ها معمولا برای پنهان کردن مشکلات اقتصادی شان دست به دامن بانک مرکزی می شود و عمده مشکلات اقتصادی که منجر به تورم و در نتیجه رکود تورمی می شود، انتخاب ساده ترین راه برای رفع مشکلات یعنی وابستگی به بانک مرکزی است.

نورا تصریح کرد: قانونگذار، ناظر و حاکمیت جامعه نباید اجازه دهد که بانک مرکزی تبدیل به ابزاری در دست قدرتمندانی به نام دولت بشود.

وی افزود: من پیش بینی می کنم اگر فرآیند اقتصاد کشور به همین ترتیب پیش رود دولت آقای روحانی هم دست به دامن بانک مرکزی خواهد شد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: برای جلوگیری از وابستگی دولت ها به بانک مرکزی در برنامه ۵ ساله پیشنهاد استقلال بانک مرکزی داده شده که طبق آن خواسته شده که بانک مرکزی توسط سه قوه اداره شود.

نورا گفت: با توجه و حمایت از تولید می توان کشور را از رکود نجات داد زیرا با نقدینگی موجود سرمایه در گردش کارخانه ها افزایش می یابد.

وی بیان داشت: به دلیل دزدی ها و رانت خواری های زیادی که در کشور داشتیم و برای جلوگیری از این قبیل مسائل در حال حاضر برای گشایش اعتبار و ال سی، بانک ها ۱۲۰ تا ۱۴۰ درصد سپرده از وارد کننده کالا مطالبه می کنند در حالیکه قبلا این میزان ۵ تا ۱۰ درصد بوده است.

این استاد اقتصاد اظهار کرد: به عنوان مثال یک وارد کننده اگر بخواهد معادل یک میلیارد تومان کالا وارد کند باید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بانک سپرده داشته باشد که تأمین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درصدی سپرده برای واردکنندگان غالبا امکان پذیر نیست و در هیچ جای دنیا اینچنین از تولید کننده حمایت نمی کنند.

نورا در ادامه گفت: این موضوعات و برخی تصمیمات اقتصادی دولت های گذشته مردم را بیچاره کرده است که انشاء الله دولت کنونی برای این موضوعات راه حل پیدا کند.

وی افزود: نکته دیگری که برای جلوگیری از رکود تورمی باید به آن توجه کرد توزیع ثروت بین مردم است، افراد آکادمیک از توزیع ثروت و کاهش فاصله طبقاتی بین مردم ناراحت نیستند ولی توزیع ثروت ملی بین مردم را بزرگترین ظلم در حق مردم می دانند.

این استاد اقتصاد اظهار داشت: باید به ازای پول به مردم از آنها کاری خواست و این نحوه پرداخت یارانه ها درست نیست چرا که با پرداخت پول به مردم انگیزه کار از آن ها گرفته می شود و لازم است که مسئله یارانه ها یک بار دیگر بررسی شود.

وی گفت: یارانه ها به ما ضربه زده و بخشی از رکود ناشی از پرداخت نقدینگی یارانه هاست. تاکنون حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دولت های احمدی نژاد و روحانی پول نقد به جامعه تزریق کرده اند در حالیکه بهتر بود به جای این پول نقد که سبب تورم و رکود شده است خدمات مختلف رایگان در اختیار مردم قرار می دادند.