به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در حالی که موضوع رفع ممنوعیت دائم واردات کالاهای اولویت ۱۰ مطرح است تشکل های وارداتی در این باره مواضع مختلفی را ارائه می کنند. این درحالی است که چندی پیش براساس مصوبه جدید هیات دولت اجازه واردات این دسته از کالاها و ترخیص آن ها از گمرک داده شده که به اعتقاد سازمان توسعه تجارت ترخیص این کالاها با هدف کاهش اتلاف سرمایه انجام شده است.

در این زمینه مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با بیان این که به طور کلی در اقتصاد راه حل مدیریت واردات ایجاد ممنوعیت نیست، اظهار کرد: بهترین راه حل برای مدیریت واردات تعرفه است.

وی ادامه داد: دیوار تعرفه تا حدودی می تواند بلند یا کوتاه باشد و هر نوع تصمیم گیری درباره میزان آن نیز باید مطابق با تجارت در دنیا باشد.

حریری با تاکید بر این که با توجه به کمبود منابع فعلی باید روی تخصیص ارز کنترل وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: ولی این کنترل به معنی ممنوعیت واردات برخی از کالاها نیست. همان طور که در یک سال گذشته علیرغم ایجاد ممنوعیت در واردات برخی از کالاها شاهد توزیع زیاد آن ها در بازار بوده ایم. وجود زیاد این کالاها در بازار نیز یا به دلیل دستورالعمل های مقطعی ترخیص آن ها بوده است یا ورود آنها به صورت قاچاق.

به گفته وی، تقاضای موجود در بازار نسبت به کالاهای اولویت ۱۰ باعث شد که این کالاها از مبادی غیر مجاز و توسط افراد غیر مجاز وارد کشور شوند لذا بازنگری در اولویت بندی کالاها و شاید آزادسازی کلی کالاها که در برنامه ۱۰۰ روزه دولت نیز دیده شده است به اقتصاد کشور کمک کند.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با بیان این که به اعتقاد این کمیسیون تعرفه تنها ابزار اعمال مدیریت بر واردات است، گفت: شنیده شدن این مبحث که قرار است ممنوعیت واردات کالاهای اولویت ۱۰ رفع شود تصمیم بسیار منطقی و درستی است.

وی ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل گروه کارشناسی برای تعیین تعرفه های کالاها توسط نهادهای ذیربط خاطرنشان کرد: موضوع این است که برخی از کالاها مصرف کننده داخلی دارد. برای رفع نیاز مصرف کنندگان اگر لازم باشد باید تعرفه برخی از کالاها را دستکاری کرد. از این طریق مصرف کنندگان در قالب تعرفه مالیات مصرف کالاهای لوکس را پرداخت می کنند.

او با بیان این که درست نیست که تقاضای بخشی از مردم نادیده گرفته شود، گفت: بدین طریق هم سود عوارض گمرکی نصیب دولت می شود و هم نیازهای بخشی از جامعه به کالاهای اولویت ۱۰ رفع می شود.

حریری اظهار کرد: سود ممنوعیت واردات کالاهای اولویت ۱۰ در حال حاضر به جیب متخلفان، قاچاقچیان و دارندگان مجوزهای طلایی می رود.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اظهارنظر رییس مجمع واردات مبنی بر این که رفع ممنوعیت واردات کالاهای اولویت ۱۰ به صادرات لطمه می زند، خاطرنشان کرد: ما متوجه نشدیم که ارتباط صادرات با واردات چیست و باید از چنین نظرات شتاب زده ای جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تشکل های واقعی منفعت ملی را در نظر می گیرند و نه منفعت خود را. از طرف دیگر دولت باید نشان دهد که متوجه سوء مدیریت ها هست و با تدبیر خود اوضاع تجارت را به روال عادی بازگرداند.

حریری در پایان گفت: اولویت بندی کالاها و ممنوعیت واردات برخی ازکالاها یکی از بارزترین نشانه های سوء مدیریت در تجارت است.

به گزارش ایسنا، درحالی شاهد اظهارنظر رییس کمیسیون واردات مبنی بر مثبت بودن رفع ممنوعیت های واردات هستیم که محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردات اعلام کرده فقط باید ممنوعیت از واردات کالاهای سلامت محور، آرایشی، بهداشتی و قطعات یدکی برداشته شود.

بنابر اظهارات برخوردار رفع ممنوعیت واردات کالاهای اولویت ۱۰ به آینده صادرات لطمه می زند.