به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ناصر نبی پور با بیان این که از این پس تحویل سویا توسط پشتیبانی به قیمت ۱۶۵۰ تومان و توسط بخش خصوصی ۱۸۰۰ تومان انجام می شود اظهار داشت: تحویل ذرت نیز توسط پشتیبانی به قیمت ۸۵۰ تومان و توسط بخش خصوصی به قیمت ۹۵۰ تومان صورت می گیرد.


وی افزود: در بازار آزاد نیز قیمت سویا از حدود ۱۶۵۰ تومان به ۱۸۱۰ تومان افزایش یافته است.
نبی پور با اشاره به تصمیم دولت برای حذف ارز ۱۲۲۶ در واردات نهاده های دامی اضافه کرد: با این شرایط و با توجه به این که دولت مانع افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ می شود، تولید کنندگان در تنگنا قرار می گیرد.
وی ادامه داد: همچنین با دوبرابر شدن قیمت نهاده ها، محدودیت توان خرید مردم و نداشتن نقدینگی تولید کنندگان برای خرید نهاده تولید مرغ و تخم مرغ نیز کاهش می یابد.


نبی پور با بیان این که پیش از این قیمت ۱۵ تن ذرتی که دولت در اختیار تولید کنندگان قرار می داد ۱۱ میلیون تومان بوده است، اضافه کرد: با این شرایط قیمت این میزان ذرت به حدود ۲۲ میلیون تومان می رسد.
وی با اشاره به این که در حال حاضر به دلیل ازیاد عرضه ی تخم مرغ قیمت آن افزایش نمی یابد، اظهار داشت: با ادامه ی روند فعلی، قیمت تمام شده ی مرغ بیش از ۵ هزار تومان می شود و تولید کنندگان فقط تا یک زمانی توان تحمل زیان را دارند.
نبی پور افزود: این عوامل سبب می شود تا تولیدکنندگان ظرفیت تولید خود را کاهش دهند یا مرغ هایشان را به کشتارگاه بفرستند.


وی با اشاره به این که طرح های تحویل نهاده ارزان در برابر دریافت تولید ارزان که از سوی دولت ارایه می شود تنها برای سرگرم کردن تولید کننده ها است، اضافه کرد: با این وضعیت این طرح دیگر اجرایی نیست.
نبی پور با بیان این که با افزایش قیمت تمام شده ی تولید درب مرغ داران به پنج هزار تومان، قیمت هر شانه ی آن به ۱۱ هزار تومان می رسد، تصریح کرد: این تخم مرغ به دست مصرف کننده با چه قیمتی خواهد رسید؟
وی با اشاره به این که اخذ چنین تصمیماتی باید با حضور تشکل ها انجام شود، تاکید کرد: به جای سازمان حمایت باید وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده ی تولید را تعیین کند زیرا متولی مرغ و تخم مرغ این وزارت خانه است.


نبی پور با اشاره به این که قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت به تصویب رسیده ولی اجرا نمی شود، اظهار داشت: واقعیت این است که نقش بخش خصوصی در صنعت مرغ داری و دام داری کشور حدود ۹۵ درصد بوده و این بخش باید در تصمیم گیری های مربوط به این صنعت دخالت کند.
وی ادامه داد: زمانی که پشت درهای بسته برای ما تصمیم گیری می شود ما به جای این که به فکر افزایش تولید و افزایش کیفیت باشیم دنبال ذرت و سویای ارزان قیمت می گردیم.
نبی پور همچنین با اشاره به اینکه تا این لحظه حتی گرمی از ۲۰۰ هزار تن نهاده های دولتی توزیع نشده است، گفت: شب گذشته در جلسه ی کار گروه تنظیم بازار مصوب شده به کسانی که تا هفتم شهریور ۹۲ پول خرید این نهاده را پرداخت کرده اند، نهاده ها با ارز ۱۲۲۶ تعلق بگیرد.
وی تصریح کرد: ۲۰۰ هزار تن نهاده، تنها پاسخ گوی نیاز هفت یا هشت روز طیور کشور است.