به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در هفته گذشته مجموع مصرف بنزین کل کشور ۵۲۲.۲ میلیون لیتر بود که نسبت به هفته پیش از آن نشان دهنده ی رشد ۱.۲ درصدی است.

متوسط مصرف بنزین در بین روزهای ۲۳ تا ۲۹ شهریورماه ۷۴ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بود که ۲۸ شهریور ماه با مصرف ۸۰ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بیشترین حجم مصرف و ۲۹ شهریور ماه با ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر کمترین حجم مصرف را به خود اختصاص دادند.

از مجموع ۵۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف شده در هفته گذشته تنها ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر آن مربوط به بنزین سوپر بود که طبق آمار با متوسط مصرف روزانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر نسبت به هفته پیش از آن ۱.۵ درصد کاهش نشان می دهد.

در هفته پایانی شهریورماه نیز تهرانی ها در مجموع ۸۵میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف کردند که با متوسط مصرف ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر نسبت به هفته سوم شهریورماه افزایش ۱۶ درصدی را نشان می دهد.

** راهکارهای حل مشکل افزایش مصرف بنزین

به گزارش ایسنا، متوسط تولید روزانه بنزین در پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی بین ۶۴ تا ۶۵ میلیون لیتر در روز است که از این رقم شش تا هفت ملیون لیتر آن بنزین پایه است که در واحدهای پتروشیمی تولید می شود. بر این اساس متوسط مصرف بنزین ۱۰ میلیون لیتر بیشتر از متوسط تولید روزانه بنزین در کشور است.

افزایش مصرف بنزین در روزهای اخیر در حالی است که وزیر نفت از احتمال واردات بنزین خبر داده است البته یکی دیگر از راه های وزیر نفت برای کاهش مصرف بنزین افزایش تعداد جایگاه های سی. ان. جی در کشور است.

در حال حاضر با وجود بیش از دو هزار جایگاه عرضه کننده گاز طبیعی، مصرف سی. ان. جی در کشور حدود ۱۹ میلیون متر مکعب در روز است که به اعتقاد بیژن نامدار زنگنه چنانچه ۳۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز مصرف سی. ان. جی افزایش یابد صرفه جویی خوبی در مصرف بنزین خواهیم داشت.

همیچنین تلاش برای فعال کردن و به نتیجه رساندن مرحله به مرحله بزرگترین پالایشگاه کشور در برنامه های کوتاه مدت وزیر نفت دولت یازدهم قرار گرفته است تا علاوه بر تامین نیاز داخل به فرآورده های نفتی به ویژه بنزین، ایران به صادر کننده عمده این محصولات در منطقه تبدیل شود.

در صورت تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۵۵ میلیون لیتر فرآورده های اصلی مورد نیاز کشور تامین می شود به طوری که ۳۶ میلیون لیتر از تولید این پالایشگاه بنزین خواهد بود.