به گزارش پارس ، به نقل از باشگاه خبرنگاران، پرویز سیاح جانشین رئیس پلیس راه کشور با بیان این که میزان تصادفات جاده ای در کشور ده درصد در ۵ ماهه نخست سال جاری کاهش داشته است گفت: در ۵ ماهه نخست سال جاری ۸۰۰ الی ۹۰۰ مورد کاهش در حوادث رانندگی داشته ایم.

وی افزود: میزان کشته شدگان ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۱ به ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر رسید که این رقم در ۵ ماهه نخست سال جاری ۱۰ درصد کاهش داشته است.

شهرام آدم نژاد معاون سازمان حمل و نقل جاده ای و راهداری کشور نیز با تائید آمار اعلام شده گفت: از سال ۱۳۸۳ به بعد که بحث های مربوط به ایمنی جاده، اصلاح قوانین و… در کشور مورد توجه قرار گرفت میزان کشته شدگان ناشی از حوادث رانندگی از رقم ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر به رقم ۱۹ هزار ۵۰۰ نفر در سال ۹۱ رسید.

وی افزود: هم اکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار ناوگان حمل و نقل در کشور وجود دارد و همچنین ۱۲۲ مرکز معاینه فنی مکانیزه ایجاد شده است.

*** سهم وسیله نقلیه از تصادفات رانندگی ۱.۳ درصد است
بیش از ۹۰ درصد از تصادفات رانندگی به خاطر خطای انسانی اتفاق می افتد

احمد نعمت بخشی دبیر انجمن خودروسازان با بیان مطلب بالا گرفت بین ۶۴ تا ۹۵ درصد از علل اصلی تصادفات در کشورهای در حال توسعه خطای انسانی است.

وی در پاسخ به این پرسش که عدم استاندارد خودرو تا چه حد در میزان تصادفات دخیل است اظهار داشت: تمامی خودروهای ساخته شده در داخل بر اساس استاندارد های ۵۵ گانه EC اروپاست.

وی با اشاره تصادف اتوبوس اسکانیا در اتوبان تهران – قم گفت: این اتوبوس تحت کنترل و نظارت اسکانیا سوئد ساخته شده و تمامی استانداردهای مورد تائید در داخل کشور را داشته است.

وی با اشاره به خطای انسانی در بروز تصادفات در کشورهای در حال توسعه گفت: به طور مثال عدم توجه به مقررات، عدم استفاده از وسایل ایمنی، رفع نکردن عیوب فنی خودرو و… از جمله خطای انسانی تاثیر گذار بر تصادفات جاده ای است.

وی ادامه داد: از دیگر علل تصادف، جاده و خودرو می باشد.

نعمت بخشی با اشاره به کمیته ناوگان ملی استاندارد اظهار داشت: این کمیته از سال ۸۶ تاکنون تشکیل نشده است و ما از سازمان استاندارد درخواست داریم که این کمیته از این پس به طور منظم تشکیل شود.

وی با اشاره به گزارشاتی که در کمیته ناوگان ملی استاندارد در سال ۸۶ منتشر شده اظهار داشت: بر اساس این گزارشات در ۸ ماهه سال ۸۶،۱۰ هزار و پانصد فقره سانحه رانندگی برون شهری، ۵ هزار ۶۷۰ فقره سانحه رانندگی درون شهری، ۱۵۹۴ فقره تصادفات مربوط به جاده های روستایی داشتیم که تنها ۲۲۷ فقره از این تصادفات به خاطر نقص فنی خودرو بوده است.

وی افزود: بر اساس این گزارشات تنها یک ۱.۳ درصد از علل حوادث رانندگی در کشور به خاطر مشکلات فنی خودرو بوده است.

بر اساس این گزارش پرویز سیاح از همکاری سازمان و ارگان های مختلف در کشور برای کاهش تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: از سال ۸۵ به بعد سازمان هایی نظیر، سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس، ایمن و پلیس کشور با اجرای طرح ها و مانورهای مختلف توانستند میزان تصادفات جاده ای را کاهش دهند.

وی افزود: همچنین جا دارد از نمایندگان مجلس به خاطر تصویب قانون جدید رسیدگی به جرایم رانندگی تشکر کنم.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار سهم انسان از تصادفات رانندگی ۵۳-۵۷ درصد کما این که در برخی موارد به تنهایی عامل جاده و نیز خودرو ۱۰۰ درصد از سهم تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داده است.

***

سخنگوی خودروسازی اسکانیا گفت: علی رغم درخواست ایران برای بررسی علت حادثه تصادف اتوبان تهران – قم هنور گروه تحقیقاتی خود را اعزام نکرده ایم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران هانس ایکه دنیلسون مهمان تلفنی برنامه تهران ۲۰ بود که با اظهار تاسف از تصادف اخیر در اتوبان تهران- قم گفت: بعد از بروز تصادف در اتوبان تهران- قم ایران برای اعزام گروه تحقیقاتی اسکانیا جهت بررسی علت سانحه درخواستی را به این گروه خودرو سازی ارسال کرده ولی هنوز گروه تحقیقاتی اسکانیا به ایران اعزام نشده است.

وی افزود: اسکانیا یکی از ایمن ترین گروه های خودروسازی در بازار اروپا محسوب می شود و حادثه ای که از آن یاد می کنید ممکن است برای تمام اتوبوس ها و کارخانه های سازنده اتفاق بیافتد.

وی در پاسخ به این پرسش که چنین حوادث مشابهی نیز در مالزی و فرانسه نیز اتفاق افتاده اظهار داشت: من حادثه رانندگی اتوبوس اسکانیا در فرانسه به یاد نمی آورم ولی در مالزی علت بروز حادثه رانندگی برای اتوبوس اسکانیا سرعت زیاد و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه بوده است.

وی با تاکید بر این که در حادثه رانندگی در مالزی دلیل اصلی سانحه رفتار راننده بوده است اظهار داشت: اسکانیا از حوادثی چون سانحه رانندگی اتوبان تهران- قم درس می گیرد و علی رغم استاندارد بودن خودرو اسکانیا علت حادثه ی اتوبان تهران- قم را تنها متوجه رفتار راننده و عدم استاندارد جاده نمی داند.

وی ادامه داد: در کشور سوئد بین ۹ تا ۱۰ میلیون نفر رانندگی می کنند و میزان تلفات جاده ای در سال تنها ۵۰۰ نفر است.

دبیر انجمن خودروسازان همچنین با تاکید بر پایین بودن ایمنی جاده های کشور اظهار داشت: در تمام دنیا جاده ها بر اساس اصل بخشنده بودن ساخته می شوند.

وی افزود: این به آن معناست که جاده باید به گونه ساخته و ایجاد شود که اگر راننده اشتباه کرد امکان جبران را به وی بدهد.

وی با اشاره به این که پایین بودن استاندارد و ایمنی جاده های ایران موجب شده تا اولین خطای راننده آخرین خطای او باشد اظهار داشت: در کشور ۲ هزار نقطه حادثه خیز وجود دارد که بر اساس آمار منتشره ۴۰ درصد از تصادفات جاده ای در این نقاط رخ می دهد.

نعمت بخشی خواستار تخصیص بودجه مناسب برای افزایش ایمنی و استاندارد جاده های کشور شد تا میزان تصادفات رانندگی در کشور بیش از پیش کاهش یابد.

معاون سازمان حمل و نقل جاده ای و راهداری کشور در پاسخ به دبیر انجمن خودروسازان در خصوص پایین بودن ایمنی و استانداردهای جاده کشور گفت: تمامی جاده ها در کشور بر اساس استاندارد ساخته شده و می شود و هیچ جاده ی غیر استانداردی وجود ندارد.

وی افزود: هم اکنون ۱۸۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور وجود دارد.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به قانون معاینه فنی خواستار اصلاح این قانون توسط مجلس شورای اسلامی شد.

وی گفت: بهتر است قانون معاینه فنی هر یک سال یا حداکثر دو سال به مورد اجرا گذاشته شود.

وی همچنین از سازمان استاندارد خواست تا با اعمال نظارت های قوی تر امکان اضافه کردن وسیله ای را به خودرو که توسط رانندگان صورت می گیرد از بین ببرند.

نعمت بخشی گفت: بایستی در تمامی شرکت های حمل نقل مسافر افراد فنی حاضر باشند تا قبل از حرکت هر وسیله نقلیه از این شرکت ها خودروی مورد نظر نظارت و کنترل شود تا چنان چه مشکل فنی وجود داشته باشد این مشکل قبل از حرکت وسیله نقلیه برطرف شود.