به گزارش پارس ، بابک هاشمی پور در گفت وگو با تسنیم با اشاره به اینکه طی سال های گذشته زمینه های اجرایی توسعه کارآفرینی کمرنگ دیده شده است اظهار داشت: بیشترین فعالیت ها در توسعه کارآفرینی به صورت تئوری از کارشناسان این حوزه بوده است.

وی با اشاره به اینکه موسسه کار و تامین اجتماعی طی سال های گذشته تنها متولی امر کارآفرینی بوده است افزود: این موسسه آموزش ها و پژوهش های لازم را انجام می داد اما نمی دانست علاوه بر بستر سازی آموزش در این حوزه چه اقداماتی برای عملیاتی شدن برنامه های تئوری در این بخش باید صورت گیرد.

هاشمی پور ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین قدم برای تحقق برنامه های توسعه کارآفرینی با ابلاغ بخشنامه ای به استان ها کانون کارآفرینی در استان ها تشکیل شد. این کانون ها در ۱۸ استان تشکیل و مشغول فعالیت است و در سایر استان ها نیزنیمه کاره تشکیل شده است.

دبیر کل کانون کارآفرینی کل کشوربا اشاره به برگزاری همایش کانون های کارآفرینی با حضورعباسی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در آن همایش آخرین پیشنهادات بخش خصوصی برای نحوه تشکیل نظام کارآفرینی جمع آوری شد، که اگر آن شود تمام مباحث از جمله برنامه برای توسعه کارآفرینی در آن لحاظ شده است.

وی تاکید کرد: هیئت موسس نظام کارآفرینی بر اساس پیشنهادات بخش خصوصی هئیت مدیره کانون های کارآفرینی کشور خواهد بود که جمع هیئت مدیره تعدادشان ۱۲ نفر هستند. در آن جلسه مقرر شد بعد از تهیه، سند توسعه کارآفرینی به هیئت دولت فرستاده شود و در صورت تایید اجرایی شود که متاسفانه بعد از تغییر دولت این سند به تصویب نرسید و در حال حاضر منتظر تصویب در این دولت است.

هاشمی پور تشکیل نظام کارآفرینی کشور را در جهت تحقق سند توسعه کارآفرینی ضروری دانست و تاکید کرد: در کشور ما کمبود قانون وجود ندارد. در سند توسعه کارآفرینی که به هیئت دولت فرستاده شده است نظراتی که کارشناسان وزارت کار ارائه کرده بودند بیان شده است.

وی در بیان مفهوم تعریف کارآفرینی اظهار داشت: منظور از کارآفرینی، خلق ارزش ها و فرآیند نوآوری و خلاقیت در شناسایی فرصت های ناشی از تغییر و تحولات تقاضا در جامعه با هدف ارائه روش یا تولید محصول با ارزش بالا در پاسخ به نیاز جامعه، در فضای رقابتی باکمک صاحبان ایده، سرمایه، تخصص و دانش است.

به اعتقاد دبیر کل کانون کارآفرینی کل کشور کارآفرین کسی است که با رویکردهای خلاقانه و نوآورانه از طریق ترکیب منابع اعم از نیروی انسانی، مالی و غیرمالی به تولید ارزش بیش از قبل می پردازد.

وی با اشاره به سازمان کارآفرینان اظهار داشت: مطابق با سند توسعه کارآفرینی که در دولت دهم به دولت فرستاده شده است این سازمان به منظور ترویج و توسعه کارآفرینی و تحقق اهداف و وظایف مقرر در برنامه های توسعه ای کشور در عرصه کارآفرینی، نوآوری وفناوری و نیز تامین مشارکت هر چه بیشتر کارآفرینان در تدوین و اجرای سیاست ها و برنامه های توسعه کارآفرینی، سازمان کارآفرینان که از این پس در این مصوبه" سازمان" خوانده می شود در سطح کشور و در مرکز هر استان سازمان کارآفرینان استان که از این پس به اختصار" سازمان استان" نامیده می شود طبق شرایط یاد شده در این لایحه و دستورالعمل های اجرایی آن تاسیس می شوند. سازمان های یاد شده دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی مستقل غیردولتی می باشند.

هاشمی پور در بیان ویژگی های یاد شده سازمان در سند توسعه کارآفرینی بیان کرد: مستقل و غیردولتی بودن، غیرانتفاعی بودن، فراصنفی، دارای ساختار انتخاباتی از قاعده به راس، دارای تعامل پویا و دوسویه با دولت، بازوی مشورتی و اجرایی قوای سه گانه در تحقق برنامه های توسعه کارآفرینی از جمله این ویژگی هاست.