به گزارش گروه اقتصادی: طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مرداد ماه ۱۳۹۲ مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۳.۷ درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با کاهش ۳۲.۵ درصدی مواجه شد. در ماه اخیر ۹۹ درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

به گزارش پارس ، طبق این گزارش در مرداد ماه، خودروهای سواری کاهش ۲۰.۲ درصدی تولید را نسبت به ماه قبل تجربه کردند. به گفته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، قطع تولید سوزوکی گرند ویتارا از جمله عوامل اصلی در ایجاد این روند نزولی بوده است. درکنار قطع تولید سوزوکی گرند ویتارا، کاهش قابل توجه تولید خودروهای پژو پارس خراسان، تندر۹۰ ایران خودرو و رنو مگان از دیگر عوامل تشدید کننده این روند کاهشی بوده اند.

درحالیکه سال گذشته با قطع تولید ۲۰۶، و کمیاب شدن آن، شاهد افزایش قیمت این خودرو بودیم، امسال نوبت به سوزوکی گرند ویتارا رسیده است که از سری محصولات ایران خودرو خارج شود.

با توجه به کاهش تولید خودروهای سواری در مرداد ماه، تعداد خودروهای ارزشیابی شده نیز نسبت به ماه قبل ۱۶.۷درصد کاهش یافت بطوریکه جمعا ۱۶ مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که ۷ مدل در سطح کیفی خیلی خوب و ۹ مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفته اند.

طبق این گزارش، نیسان تیانا و مگان با کیفیت ترین و سایپا ۱۳۱ تولیدی سایپا و سایپا ۱۳۱ تولیدی پارس خودرو به ترتیب با ۸۰.۷ و ۸۳.۴ نمره منفی بی کیفیت ترین خودروهای داخلی معرفی شدند.